16:00 1396/08/23

به گزارش مفتاح، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان سبوس گیری در نانوایی های سنتی باید اصلاح شود، گفت: در این خصوص مقاومت‌هایی از سوی سودجویان وجود دارد.

زهرا عبداللهی شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی نان که با حضور نانوایان ۲۷ استان کشور در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه نان به عنوان کالای استراتژیک و قوت غالب مردم اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار داشت: به طور متوسط روزانه مردم ۳۲۰ گرم در روز نان مصرف می کنند و این سرانه مصرف در شهر حدود ۲۸۶ گرم و در روستاها ۳۸۲ گرم است.

وی با بیان اینکه دامنه مصرف نان در اقشار کم درآمد و پردرآمد متفاوت است، ابراز داشت: ارزش تغذیه ای نان بسیار بالاست و ما روزانه انرژی زیادی را از نان تامین می کنیم و از این رو اقشار کم در آمد سهم بیشتری از انرژی شان را از نان می گیرند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش زیادی از کلسیم، فسفر و آهن اقشار کم درآمد از نان کامل تامین می شود، افزود: اگر زنجیره آرد و نان را با هم در نظر بگیریم و این زنجیره را اصلاح کنیم نان سالم خواهیم داشت که در نهایت این امر منجر به افزایش کیفیت نان خواهد شد.

وی با بیان اینکه نان سالم نانی است که در تمام فرایندها استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت را داشته باشد، تصریح کرد: امروز رعایت نکردن تخمیر و کوتاه بودن زمان تخمیر، کوتاه بودن زمان پخت، استفاده از جوش شیرین، جوهر قند و ...، آرد سفید و کم سبوس، استفاده از سبوس های خام و ضایعات زیاد نان از چالش های پیش روی نان است.

عبداللهی با بیان اینکه اگر فرآیند تخمیر به خوبی انجام نشود بسیاری از مواد مغذی جذب نخواهد شد، ابراز داشت: در این زمینه کمبود آهن از عواقب بیشتری برخوردار است که باعث افزایش مرگ و میر مادران باردار، طولانی شدن بیماری ها، کندی ذهن و ... را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کمبود روی و کلسیم در نان نیز پوکی استخوان، عدم رسیدن به بلوغ جنسی مناسب، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و ... را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که بخش بهداشت بر روی استفاده از جوش شیرین حساسیت دارد چراکه اختلالات دستگاه گوارش کمترین خسارت استفاده از این ماده در تولید نان است.

جوش شیرین تجمع فلزات سنگین در بدن را افزایش می‌دهد

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه جوش شیرین همان کربنات سدیم است، افزود: این ماده عامل بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان معده است و همچنین جذب فلزات سنگین را در بدن افزایش می دهد که از این رو ما نگران بخش سلامت نان در راستای استفاده از جوش شیرین هستیم.

وی در خصوص استفاده از جوهر قند و بلانکیت نیز ابراز داشت: این ماده در صنایع رنگرزی، عکاسی و ضایعات کاغذ استفاده می شود و ما در عدم استفاده از بلانکیت در نان حساسیت داریم.

عبداللهی با اشاره به اینکه کاهش سبوس گندم در آرد چالش جدی است، ابراز داشت: این امر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد و این در حالی است که به دلایل سودجویی سبوس صنعتی و شیمیایی به نان اضافه می شود.

وی با بیان اینکه سبوس خام آلوده به فلزات سنگین، آلودگی‌های قارچی و میکروبی است، تصریح کرد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت به شدت به دنبال حذف سبوس خام از نان های تولید داخل کشور و جلوگیری از گرفتن سبوس گندم در آرد هستند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان سبوس گیری آرد در کشور در حال اصلاح شدن است، گفت: مصرف نمک نیز در تولید نان برای وزارت بهداشت مورد توجه است و البته در این راستا کیفیت آرد را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از مردم کشور فشار خون بالا دارند و بخش عظیمی از مرگ ومیز ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است، ابراز داشت: از این رو با توجه به شرایط موجود استفاده از میزان نمک در تولید نان مورد توجه است و دبیرخانه شورای عالی سلامت به این مهم توجه دارد.

عبداللهی با بیان اینکه حداقل اقدامات وزارت صنعت، معدن وتجارت توجه به سیستم خرید و تولید گندم در کشور است، اضافه کرد: این وزارت باید به روش های مختلف از واحدهای صنعتی و سنتی حمایت کند و برای اعطای تسهیلات به نانوانایی هایی سنتی برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش نانوایان نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حدود ۱۰ سال است که برنامه غنی شدن آرد با آهن و اسید فولیک  در دستور کار است و اجرای این طرح تاثیرات خوبی را نیز داشته است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان سبوس گیری در نانوایی های سنتی باید اصلاح شود،

گفت: البته در این خصوص مقاومت هایی از سوی سودجویان وجود دارد و این در حالی است که ما این امر را با تاکید بیشتری دنبال می کنیم.

اصلاح قیمت خرید گندم در کشور ضروری است

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از نانوایان در خصوص تخمیر مناسب ابراز داشت: در  این زمینه جهاد کشاورزی نقش بسزایی دارد و باید تصدی گری دولت در امر خرید گندم کاهش یابد و باید در به نژادی گندم فعالیت ویژه صورت گیرد.

عبداللهی سفارشی کردن تولید گندم را از وزارت جهاد کشاورزی خواستار شد و افزود: برای این امر اصلاح قیمت خرید گندم برای تشویق کشاورزان نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید در جهت تعدیل یارانه آرد فعالیت داشته باشد، ابراز داشت: این امر باید تا جایی ادامه یابد که حذف شود.

مطالب پیشنهادی