14:41 1396/08/23

به گزارش مفتاح، رئیس مرکز بهداشت محیط اصفهان با بیان اینکه در شش ماه امسال سه هزار و ۷۵۰ مورد آزمایش کیفیت نان در استان انجام شد، گفت: باید از روش های نوین بازرسی در این زمینه بهره ببریم.

مهدی رفیعی عصر دوشنبه در همایش روز ملی نان با بیان اینکه نان یکی از مهم ترین منابع تغذیه‌ای است، اظهار داشت: از این رو اهمیت سلامت برای ما بسیار مهم است و باید اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت نان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از انرژی مورد نیاز شهروندان ما از نان تامین می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که سالانه دو میلیون تن ضایعات نان در کشور وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت محیط استان اصفهان با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهای با مصرف بالای نان است، ابراز داشت: از این رو باید استانداردهای تولید نان و اعداد معین در مصوبات شورای عالی سلامت در تولید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام الزامات قانونی در تولید نان اجرایی شود، اضافه کرد: از این رو بازرسان بهداشت محیط با بازرسی و کنترل مواد اولیه تولید نان اقدامات پیشگرانه را مورد توجه قرار می‌دهند.

رفیعی با اشاره به اینکه اغلب سلامت نانوایان در کشور مورد غفلت واقع شده است، گفت: باید سلامت جسمی و روحی نانوایان مورد توجه قرار گیرد چراکه در تولید نان ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه چنانچه کیفیت نان افرایش یابد شاهد کاهش خیلی از معضلات سلامتی خواهیم بود، افزود: در این زمینه استفاده از گونه های گندم مناسب،  فرآیند تبدیل گندم به آرد و آسیب شناسی تولید نان از مزرعه تا نانوایی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت محیط استان اصفهان با تاکید بر اینکه برای روند اجرایی گرفتن بازرسی آرد و نان از ظرفیت فعالان این عرصه استفاده می‌کنیم، ابراز کرد: در اصفهان خوشبختانه در حال حاضر آموزش های ارائه شده به نانوایان در سطح کشوری است و در این زمینه موفق عمل کرده آیم.

وی با بیان اینکه در شش ماه امسال سه هزار و ۷۵۰ مورد آزمایش کیفیت نان در استان اصفهان انجام شده است، گفت: البته هنوز راه نرفته زیادی داریم و باید از روش های نوین بازرسی در این زمینه بهره ببریم.

رفیعی با اشاره به اینکه مشکلات علمی و اجرایی در حوزه تولید نان وجود دارد، تصریح کرد: از دیگر مشکلات موجود کیفیت آرد کشور است که این آرد کیفیت بی ثباتی دارد و از این رو پیشنهاد می شود شاخصه های اصلی آردها بر روی گونی های آرد درج شود تا نانوا برای تولید نان تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

مطالب پیشنهادی