12:30 1396/08/23

به گزارش مفتاح، «ایلی الفرزلی» نایب رئیس پارلمان لبنان معتقد است که هدف اصلی استعفای حریری تبدیل این کشور به میدانی برای جنگ و منازعات سیاسی است.

«سعد الحریری» روز شنبه هفته گذشته به صورت ناگهانی و از خاک عربستان سعودی استعفای خود از پست نخست وزیری لبنان را اعلام کرد. اعلام استعفای حریری موجی از نگرانی را در میان مردم لبنان به وجود آورد به گونه ای که هیچکس علت اصلی این اقدام را متوجه نشد. درحال حاضر بیش از یک هفته از استعفای مشکوک و ابهام آلود «سعد الحریری» از پست نخست‌وزیری در لبنان سپری می شود؛ استعفایی که تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن است که با زور و اجبار خاندان فتنه‌گر سعودی اتفاق افتاده است.

البته از همان ابتدا به دلیل شکل و سیاق استعفای سعد الحریری از سِمَت خود، شک و شبهاتی پیرامون این مساله ایجاد شده بود اما با گذشت زمان و آشکار شدن ابعاد مختلف استعفا، ممانعت سعودیها از بازگشت نخست وزیر مستعفی به بیروت و تهدید تلویحی دولت لبنان توسط «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، اکنون دیگر جای هیچ شکی نیست که حریری تحت فشار و اجبارِ عربستان سعودی وادار به استعفا شده است. برخی از رسانه‌های لبنانی و غیرلبنانی مانند روزنامه «ایندیپندنت» و خبرگزاری «رویترز» معتقدند که سعد الحریری اساسا برنامه‌ای برای آخرین سفر خود به عربستان نداشت و با یک تماس تلفنی ازلبنان به کاخ پادشاهی آل‌سعود در ریاض کشانده شد.

درهمین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «ایلی فرزلی» نایب رئیس سابق پارلمان لبنان انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

به نظر شما در پشت پرده استعفای ناگهانی حریری از پست نخست وزیری چه می گذرد و عامل این اقدام چه بوده است؟

بدون شک هدف اصلی از شکل و قالب استعفای حریری براساس مضمون بیانیه استعفایی که قرائت شد، این بود که نوعی جدایی منازعه و جدایی در داخل لبنان ایجاد شود به میدانی برای جنگ و منازعات سیاسی تبدیل شود. با این حال، روش حکیمانه برخورد با این بحران توسط مقامات لبنانی و در رأس آنها رئیس جمهور میشل عون و همچنین نبیه بری رئیس پارلمان و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله موجب بالا رفتن میزان آمادگی برای حفظ وحدت میان لبنانی ها شد.

لذا همه در لبنان به دنبال این مواضع حکیمانه، حول این محور که حریری باید به کشور خود لبنان باز گردد، اتفاق نظر پیدا کردند. این مسأله موجب شد تا یک موضع بین المللی نیز برای بازگشت حریری به لبنان شکل گیرد؛ موضعی که کمک کرد تا امکان بازگشت حریری به بیروت همانگونه که در گفتگوی وی با شبکه المستقبل عنوان شد، فراهم شود.

آیا اطلاع دقیقی از بازداشت حریری در عربستان سعودی در دست است؟

در خصوص مسأله استعفای حریری از سمت خود همچنان ابهاماتی وجود دارد و ما از ورود به اینگونه تحلیل ها خودداری می کنیم. با این حال می توانیم بگوییم که عدم بازگشت حریری به لبنان غیرقابل توجیه است.

انگیزه عربستان سعودی از اتخاذ چنین راهبرد غافلگیرانه و ناگهانی در قبال لبنان چیست؟

واقعیت این است که برای اتفاقات رخ داده تفسیرهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل ما منتظر روشن شدن جزئیات کامل مسأله هستیم. با این حال، به نظر می رسد که ارتباط دادن تحولات لبنان به آنچه که در یمن می گذرد، نقش محوری و اساسی در مسأله کنونی داشته است.

*به نظر شما آیا اتفاقی که رخ داده می تواند نشانه ای برای آغاز مرحله ای جدید در لبنان و منطقه باشد؟ آیا وقوع فتنه جدیدی را در لبنان پیش بینی می کنید؟

پیش بینی من این نیست که فتنه جدیدی در لبنان به راه خواهد افتاد. اما معتقدم که بازگشت حریری به لبنان محور اساسی برای حراست از کشور در مقابله با دخالت های خارجی است.

*آیا آنچه که برای حریری اتفاق افتاد خیانتی از سوی عربستان سعودی بود و یا طرف های لبنانی نیز در آن دخیل هستند؟

واقعیت این است که برخی مواضع و دیدگاه های طرف های لبنانی توانست به گوش سعودی ها برسد و اصحاب قدرت در عربستان را به این نتیجه برساند که می توانند با استعفای حریری، موازنه قدرت در لبنان را برهم بزنند.

*برخی معتقدند که گفتگوی تلویزیونی اخیر حریری سوالات زیادی را پیرامون احتمال عقب نشینی عربستان از تصمیم سابق خود به وجود آورده است. آیا شما این مسأله را تأیید می کنید؟

من نمی توانم درباره نتایج امور و مسائل مختلف سخن بگویم. اما این واضح بود که گفتگوی تلویزیونی حریری به طور کامل با مضمون بیانیه استعفای وی و اهداف آن کاملا تفاوت داشت.

به نظر شما چرا حریری سخنانش را از ریاض بیان می کند؟

با توجه به شرایطی که از آن حرف می زنیم، علت این مسأله این است که ریاض دومین تریبون محبوب برای حریری محسوب می شود.

دولت لبنان چه گام هایی برای بازگرداندن حریری به این کشور برداشته است؟

دولت لبنان اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. طبق گفته ها، حریری طی سه روز آینده به لبنان باز می گردد. بنابراین، اگر درست باشد که وی قرار است بازگردد، دیگر نیازی به اتخاذ گامهای دیگر نیست.

آیا این بدین معناست که دولت گام دیگری برای بازگرداندن حریری به لبنان برنخواهد داشت؟

اگر حریری بازگردد برداشتن گام های دیگر بدون توجیه است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی