12:00 1396/08/22

به گزارش مفتاح، چند روز پیش فرماندار تهران به همراه جمعی از نمایندگان مجلس در بازدید از تهرانسر، در پاسخ به اعتراض اهالی، دستور توقف پروازها بعد از ساعت۲۴ را داد اما این موضوع ازسوی رئیس هواپیمایی تکذیب شد.

هفته گذشته سومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی مشترک فرمانداری، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران با معتمدین و نمایندگان محلات سیزده گانه منطقه۲۱  به ریاست "عیسی فرهادی" فرماندار تهران برگزار شد، "غلامحسین آرام" معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، "مصطفی کواکبیان"، "محمود صادقی"، "محمد جواد فتحی"، "علیرضا محجوب"، "پروانه مافی" و "سیده فاطمه ذوالقدر" نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، "افشین حبیب زاده" و "ناهید خداکرمی" از شورای اسلامی شهر تهران و "حسن رحمانی" شهردار منطقه۲۱، حضور داشتند.

در این جلسه سیده فاطمه ذوالقدر نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: شهروندان منطقه۲۱ مشکلات بسیاری به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت فرودگاه مهرآباد در این منطقه دارند که عمده مشکل‌شان آلودگی صوتی ناشی از نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مهرآباد است.

وی افزود: پس از بررسی‌های متعدد و هماهنگی با مسئولان این فرودگاه مقرر شد که پروازهای این فرودگاه از ساعت ۱۲شب تا ۶صبح متوقف شود.

تکذیب خبر پرواز هواپیماها

بلافاصله بعد از این نشست مدیرکل فرودگاه مهرآباد اعلام کرد با توجه به اینکه از سه سال پیش با دستور وزیر راه و شهرسازی پروازهای نیمه شب فرودگاه مهرآباد متوقف شده، خبرها در رابطه با ورود فرمانداری تهران و نمایندگان مجلس به این موضوع صحت ندارد.

رستمی با اشاره به دستور سه سال قبل وزیر راه برای توقف این پروازها اعلام کرد: از همان زمان بنا شد جز پروازهای اضطراری، پروازی VIP و پروازهای با تاخیر مواجه شده‌اند، هیچ پروازی بین ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح در این فرودگاه انجام نمی‌شود و هیچ پرواز برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای در این زمان در دستور کار مهرآباد قرار ندارد.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد ادامه داد: این موضوع با تصمیم‌های نهایی شده از سه سال قبل اجرایی شده و از این رو این صحبت‌های جدید که برای توقف پروازها باید فرمانداری تهران ورود کند، صحت ندارد.

مشکل اصلی پروازهای تاخیری است/قانون رعایت نمی شود

سیدعلی رضا مرتضی‌پور دبیر کانون های محیط زیست مناطق ۲۲گانه تهران درباره تعداد پروازهای بعد از ساعت ۲۴ می گوید: هر شب پروازهای بسیار زیادی بعد از این ساعت انجام می شود اما واقعیت این است که حتی یک پرواز هم زیاد است.

وی می افزاید: پروازهای تاخیری بی معناست؛ وقتی قرار است از ساعت ۲۴ به بعد پرواز ممنوع شود، باید همه پروازها کنسل شود، اما متاسفانه ما تا خود صبح پرواز داریم.

مرتضی پور ادامه می دهد: در جلسه هفته گذشته در فرمانداری هم عنوان کردیم که تا خود صبح پروازها ادامه دارد؛ اما مسئولان فرودگاه عنوان می کنند برخی پروازها غیر برنامه ای است، برخی تاخیری و برخی وی آی پی و برخی را هم می گویند نظامی است؛ اما تمام پروازها با مجموعه آقای رستمی است.

دبیر کانون های محیط زیست تصریح می کند: در همان جلسه عنوان شد پروازها بر اساس قانون از ۱۲ شب تا ۶ صبح ممنوع است اما فردای همان روز باز ساعت ۴.۴۰ صدای هواپیما بلند شد؛ فرمانداری گفت تا ۶ اما آن ها تا ۵ را هم رعایت نکردند و پرواز از روی تهرانسر انجام شد.

وی می افزاید: طبق قوانین وزارت بهداشت در روز نباید صدای ۸۰ دسیبل منتشر کنیم و صدای ۶۰ دسیبل و بیشتر هم در شب غیر استاندارد است، اما این موضوع در غرب تهران عملا این گونه نیست. از سوی دیگر ارتفاع پروازها پایین است و گردش به چپ هم زود انجام می دهد. اگر مسئولان انصاف داشته باشند می توانند به همه ایرلاین ها اعلام کنند که در ارتفاع بالاتر گردش به چپ داشته باشند.

همچنین منوچهر رضایی دبیر شورایاری تهرانسر شرقی نیز می گوید: بر اساس قوانین بین المللی هواپیمایی، همه فرودگاه ها دفتر وقایع دارند و کسی نمی تواند آن را مخدوش کند. می توان بر اساس این دفتر نشان داد که از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح چند هواپیما می پرد.

وی می افزاید: مهرآباد تنها فرودگاه داخل شهر جهان نیست، کشورهای مختلفی فرودگاه های داخل شهری دارند، اما همه ملزم به رعایت یک سری قوانین هستند که در مورد مهرآباد رعایت نمی شود. در مورد پروازهای تاخیری، فقط یک مورد و دو مورد نیست که اگر هم باشد زیاد است.

رضایی ادامه می دهد: حتی اگر تمرکز مسئولان هواپیمایی بر هواپیماهای تاخیری است بهتر است به جای این مطلب، سیستم های خودشان را اصلاح کنند. صحبت ما رعایت پروتکل هاست. برای ماشین معاینه فنی می گذارند و هر کس با هر بهانه ای از ماشین بدون معاینه فنی استفاده کند جریمه می شود؛ ما می گویم رعایت قانون برای هواپیماها هم باشد.

دبیر شورایاری تهرانسر می گوید: تاکید ما بر رعایت قانون است که الان اجرا نمی شود. ۹۰ هزار نفر شب ها در تهرانسر خواب هستند و مسئولان هواپیمایی این جمعیت را اصلا در نظر نمی گیرند.

با این شرایط و آزاری که جمعیت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفری تهرانسر از صدای نابهنگام تیک آف هواپیماها می بینند، می توان به جای انکار، به دنبال راهکار بود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی