18:35 1396/08/09

به گزارش مفتاح، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد، با وجود پیشرفتی که در زمینه مبارزه با داعش در سوریه انجام شده، شرایط برای عموم مردم سوریه همچنان فاجعه‌بار است به طوری که ۱۳ میلیون تن در این کشور به کمک نیاز داشته و به صورتی غیرعادی در معرض خطرات بزرگی هستند.

براساس نقل از سایت الجزیره، مارک لوکوک،‌ هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شورای امنیت درباره موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در سوریه حضور داشت، گفت: نتیجه‌گیری روشنی که وجود دارد، آن است که تاثیر بحران سوریه همچنان بسیار عمیق است. این غیرنظامیان به دلیل جنگ و کمبود کالاها و نقص در ارائه خدمات اساسی به شدت به بازسازی مناطق مسکونی‌شان نیاز دارند.

این مسئول سازمان ملل با اشاره به اینکه غیرنظامیان در مناطق متعددی در سوریه به ویژه شرق این کشور با مشکلات و رنج‌های بزرگی مواجه هستند، اظهار داشت:‌ ادامه درگیری‌ها و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر دو عامل اصلی برای نیاز به کمک‌های بشردوستانه هستند.

لوکوک افزود: هنوز میزان آوارگی‌ها بالاست و برخی گزارش‌ها حاکی از آوارگی نزدیک به ۱.۸ میلیون تن در دو ماه ژانویه و سپتامبر گذشته است.

این مسئول سازمان ملل ادامه داد: اعضای شورای امنیت به شدت نسبت به تاثیرات و پیامدهای جنگ و حملات هوایی بر غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهر رقه که طی ماه‌های اخیر ده‌ها غیرنظامی در آنجا کشته شدند، ابراز نگرانی کردند.

۴۳۶ هزار تن از ساکنان رقه به ۶۰ پایگاه مختلف فرار کرده‌اند و ۳۵۰ هزار تن از ساکنان شهر دیرالزور از ماه اوت از این شهر بیرون شده و ۲۵۰ هزار تن دیگر آنها در ماه اکتبر از رقه بیرون شدند.

لوکوک افزود: حدود سه میلیون تن در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که ورود به آنجا برای امدادرسان‌ها دشوار است، با این حال سازمان ملل و هم‌پیمانانش در حال حاضر یکی از بزرگترین عملیات‌های انسانی جهان را اجرا می‌کنند.

این مسئول سازمان ملل در ادامه توضیح داد: با وجود اینکه داعش تا حد زیادی از رقه بیرون شده است اما این شهر پس از سرکوب و جنگ شدید در یک سال اخیر همچنان برای مدت طولانی به نیازهای انسانی بزرگی نیاز دارد، درگیری‌ها و حملات هوایی در دیرالزور منجر به کشته و زخمی شدند غیرنظامیان شد و آوارگی آنها نیز همچنان به شکلی گسترده ادامه دارد.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل درباره بحران انسانی موجود در سوریه گفت: ادامه حملات هوایی علیه منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق باعث کاهش فرصت‌ها برای امدادرسانی انسانی به این منطقه شد.

وی در پایان نسبت به افزایش شدید سوء تغذیه در میان کودکان ساکن غوطه شرقی در کنار بیش از ۴۰۰ تن که با مشکلات بهداشتی مواجه بوده و کمک‌های پزشکی نیاز دارند، هشدار داد.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی