17:35 1396/08/09

به گزارش مفتاح، هتلداران در نشست با رئیس سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از طرح خانه مسافرها اعلام کردند که این مراکز بیشترین مشکل را برای هتلداران و مردم ایجاد کرده اند.

در نشست اعضای جامعه هتلداران ایران با رئیس سازمان میراث فرهنگی ظهر روز سه‌شنبه در دفتر رئیس این سازمان برگزار شد. در این برنامه هر یک از هتلداران مشکلات حوزه خودرا مطرح کردند. بیشترین صحبت آنها درباره مالیات بر ارزش افزوده و خانه مسافرها بود.

در این برنامه جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: با توجه به اینکه نحوه شکل گیری جامعه با نظارت میراث فرهنگی بوده و دارای ساختار منسجمی‌هستیم انتظارمان این است که ماده ۱۰۰ قانون کشور اجرایی شود و سازمان میراث فرهنگی تشکل‌های گردشگری را تقویت کنند.

در ادامه این برنامه محمدعلی فرخ مهر رئیس اتحادیه هتل و هتل آپارتمان‌های استان تهران گفت: ما سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صنعت گردشگری ورود پیدا کرده ایم اما دل نگران سرمایه گذاری خود هستیم. دلیل آن هم شرایط هتلداری در کشور است.

وی با انتقاد از وضعیت فرودگاه امام (ره) گفت: این فرودگاه وضعیت نابسامانی دارد، کشورهای همسایه که به تازگی صنعت گردشگری آن‌ها رونق پیدا کرده فرودگاه‌های بسیار زیباتری دارند اما در ایران زمانی که گردشگری وارد فرودگاه می‌شود فکر می‌کند وارد فرودگاه جنگی شده است!

وی گفت: ما تجربه زیادی در حوزه هتلداری داریم حتی برخی از ما پدران‌مان در این حوزه فعالیت می‌کردند آنها بررسی میکردند چه استان‌های به چه تعداد هتل و با چه درجه‌ای نیاز دارند. در تهران نیاز به‌هاستل داریم چون وضعیت مهمانپذیرهای ما خراب است. از سوی دیگر می‌گویند هتل گران است. چرا که‌هاستل و مهمانپذیر کیفیت ندارند و مردم مجبورند به هتل بروند ما هم قبول داریم هتل برای کارمند گران است اما ما هتل را برای بیزینس من ساخته ایم.

وی گفت: هر کسی که آمد به ما گفت هتل‌ها باید استاندارد شود چقدر پول دارید ما هم گفتیم چون پول نداریم نمی‌توانیم استانداردسازی کنیم. هتلداری دیگر منافع ندارد.

وی گفت: کسانی که هتل دارند نگران صنعت گردشگری هستند چون خانه‌ها و آپارتمان‌هایی ایجاد شده تحت عنوان خانه امن که سود بیشتری دارند پس چرا ما باید در حوزه هتلداری سرمایه گذاری کنیم حتی برای چینی‌ها و کره ای‌ها نیز آپارتمان ایجاد کرده اند که آنها دیگر به هتل نروند.

وی گفت: شتابی که در گردشگری داشتیم اکنون از صنعت هتلداری گرفته شده است چون همه ترجیح می‌دهند خانه مسافر یا آپارتمان داشته باشند و دیگر خودشان را در چارچوب مقررات نیندازند.

در ادامه سیدحسن سیادتیان رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس گفت: خانه مسافرها باید تحت نظر تشکل‌های گردشگری باشند. سرمایه گذاری در هتل‌ها با مشکل مواجه است یک سال و نیم طول می‌کشد پروانه بگیرند. کمیته ای باید در استان‌ها باشند که این روند را تسهیل کند.

سیادتیان ادامه داد: یکی از نکات مهم گردشگری این است که هر کسی وارد کشور می‌شود حتی اگر وچر (برگ رزرو) هتل نداشته باشد به او اجازه ورود می‌دهند در حالی که ما وقتی می‌خواهیم به کشور دیگری سفر کنیم از ما وچر هتل می‌خواهند اما هنوز در ایران این اتفاق نیفتاده است. بهتر است که در زمان کنترل گذرنامه از مسافران خارجی وچر دریافت شود ما حتی حاضریم در فرودگاه‌ها کیوسکی ایجاد کرده و آنهایی که وچر ندارند را راهنمایی کنیم.

حرمتی رئیس اتحادیه هتلداران خوزستان نیز گفت: اکنون برخی از واحدهای اقامتی مانند خانه مسافرها مالیات بر ارزش افزوده و یا عوارض پرداخت نمی‌کنند بهتر است از آنها هم گرفته شود چرا این مشکلات فقط باید برای هتلداران باشد.

در پاسخ به این موضوع علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: زمانی که ما مجوزی به خانه مسافری می‌دهیم یعنی حتما آنها باید مالیات بدهند. اگر آنها از این موضوع سر باز می‌زنند مشکل خودشان است و باید به این موضوع رسیدگی کرد.

شیروانی رئیس اتحادیه هتلداران همدان نیز گفت: ما در استان همدان هنوز یک اثر ثبت جهانی نداریم. به همین دلیل گردشگر کمی‌به این استان می‌آید.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها آمار رقابتی در کشور اعلام می‌کنند، ما اگر در همدان نگوییم که دو میلیون گردشگر داشته ایم، از استان‌های همجوار عقب می‌مانیم در صورتی که باید به سمت آمار واقعی پیش برویم تا متوجه شویم چرا در یک استان گردشگر کمتر و یا در یک استان دیگر گردشگر بیشتری وجود دارد.

شیروانی گفت: ما قانون درباره جمع آوری مهمانسراهای دولتی داریم اما اجرایی نمی‌شود هنوز هم دستگاه‌های دولتی مهمانسراهای خود را جمع نکرده اند و یا جدید ایجاد می‌کنند.

مونسان در پاسخ به این موضوع گفت: برخی اعلام می‌کردند چون هتل نداریم گردشگر به ایران نمی‌آید در صورتی که اینطور نیست شاید ما هتل خوب زیادی نداشته باشیم اما به این دلیل نیست که گردشگر نمی‌آید. به معاون سرمایه گذاری اعلام کرده ام باید به سمت پروژه‌های محرک گردشگری برویم. البته باید هتل ۵ ستاره نیز ساخته شود.

وی ادامه داد: من قبول دارم هنوز مسیرهای گردشگری و جاذبه‌های ایران برای مردم کشورمان معرفی نشده چه برسد به گردشگران خارجی.

مونسان گفت: اگر آماری بدهیم که مشخص شود دستگاه دولتی مهمانسرای جدید ایجاد کرده است حتما این موضوع را گزارش می‌دهیم. ما هم باید در سفرهای خود به هتل‌ها برویم نه مهمانسراها.

محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی نیز گفت: نمی‌توان گفت اصلا خانه مسافر وجود نداشته باشد اما متاسفانه خانه مسافرها آنقدر مشکل در مشهد ایجاد کرده اند که اکنون به مرکز فساد تبدیل شده اند.

مونسان در پاسخ به قانعی گفت: شما باید طرحی بیاورید که دستگاه‌های دولتی را قانع کنید مراکز مختلفی ایجاد نکنند. همچنین داشتن پکیج ارزان موجب می‌شود وزارت آموزش و پرورش دیگر کلاس‌ها را برای اقامت تجهیز نکند. مطمئنا آنها هم نمی‌خواهند معلمان خود را به مدارسی بفرستند که از نظر اقامتی مناسب نیست.

وی گفت: هزینه‌های خسارتی که از کنار حضور مسافر در کلاس‌های درس به آموزش و پرورش وارد می‌شود بیشتر از درآمدی است که نتیجه اقامت آنها در این مدارس خواهد بود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی