15:35 1396/08/08

به گزارش مفتاح، یک کارشناس سوئیسی به روایت شرایط فاجعه بار پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش پرداخته و روهینگیایی‌ها را پناهندگان واقعی دانست که در کشورشان جان و زندگی آن‌ها در معرض خطر قرار دارد.

"آندره کیپا" از امدادگران و کارشناسان امور پناهندگان در سوئیس که چندی پیش از اردوگاه های پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش بازدید کرده بود درباره شرایط این اردوگاه ها  در گفت و گو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" گفت: شرایط بد است. آب و مواد خوراکی و عذا کمیاب است و همواره پناهندگان بیشتری به این منطقه هجوم می آورند که بعضی اوقات تعداد آن ها به 10 هزار نفر در یک روز می رسد. زیر ساخت های اردوگاه ها برای پذیرش همه پناهندگان کافی نیست.

وی با اشاره به یکی از اردوگا ها در این منطقه گفت: این اردوگاه با هفتصد هزار پناهنده یکی از بزرگترین اردوگاه های پناهندگان است.

کیپا از مسائل و مشکلات زیاد پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش سخن گفته و تصریح کرد که مناطقی که پناهندگان باید در آن روزگار سختی را بگذراند به گونه بدی توسعه یافته که دسترسی با خودرو و کامیون به آن ها مشکل است. نبود جاده برای دسترسی به این پناهگاه ها تقسیم کالاهای کمکی و مواد مورد نیاز برای تاسیس زیر ساخت ها در این منطقه را بسیار دشوار می کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان های امدادی بین المللی در این اردوگاه ها در حال فعالیت هستند، در عین حال گفت که هجوم پناهندگان به این منطقه به اندازه ای بالا است که اغلب تعداد امدادگران کافی نیست.

وی درباره وضعیت روحی و عاطفی پناهندگان روهینگیایی نیز گفت: من در طول دوره اقامت خودم در این منطقه هیچ گونه خشونت و تجاوز بین پناهندگان را ندیدم. پناهندگان تن به این اوضاع داده و بسیار آرام و هماهنگ با هم عمل می کنند. در پس این آرامش آن ها اغلب تجارب وحشتناکی نهفته است. من زنی را به یاد دارم که با کودک خود در اردوگاه پناهندگان حضور داشت و همواره به فضایی خالی خیره بود. همسر وی در میانمار کشته شده بود.

وی از سخت شدن تامین آّب در این منطقه برای پناهندگان با توجه به کاهش بارندگی ها و تمام شدن فصل بارش خبر داد.

این کارشناس سوئیسی همچنین از نیاز پناهندگان به چوب برای درست کردن آتش و طبخ خبر داده و گفت: برای آن ها راه دیگری جز قطع درختان اطراف وجود ندارد.

وی کمک های مالی بین المللی برای تامین ضروری ترین نیازهای این پناهندگان را کافی ندانسته و گفت: یک مسئله دیگر فقدان زمان است. حالا باید به سرعت سرویس های بهداشتی و چاه آّب ایجاد شود و جاده هایی برای انتقال مواد مورد نیاز با خودرو به اردوگا های پناهندگان راه اندازی شود. این مسئله قابل تصور است که شرایط با گذر زمان بهتر شود، اما تنها زمانی که پناهندگان بیشتری به این منطقه پناهنده نشوند.

کیپا در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد که دولت بنگلادش می گوید که این پناهندگان تازه وارد تنها زمان کوتاهی را در بنگلادش خواهند بود و بعد از آن به میانمار بازگردانده خواهند شد. بنابراین این دشوار است که در اردوگاه های پناهندگان جدید یک شرایط پایدار و طولانی مدت و مناسبی را ایجاد کنیم. اما من نگرانم که بسیاری پناهندگان حداقل مدتی را در این اردوگاه ها بمانند.

وی از واکنش های محدود و ناکافی غربی ها به این شرایط فاجعه بار سخن گفته و اظهار داشت: درباره روهینگیایی ها بدون شک باید گفت که آن ها پناهندگان واقعی هستند که در کشورشان جان و زندگی آن ها در معرض تهدید قرار داشته و در غیر این صورت آن ها بدون سرو صدا روزهای طولانی را با پای پیاده برای عبور از مرزها طی نمی کردند. اما سرنوشت آن ها کم تر ما را منقلب می کند چرا که از ما دور هستند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی