11:27 1396/07/27

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، اکبر پناهی معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان در نشست خبری به مناسبت ساماندهی نیروی انسانی به محور بودن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تاکید کرد وگفت: در این سند بر خلاف گذشته که تاکید بر مقطع متوسطه بود بر مقطه ابتدایی است وهدف احیا این دوره است.

بنا به گفته وی بعد از تصویب قانون شتابزده 6.3.3 نیاز وتامین نیاز در آموزش وپروش دیده نشد و مقطع ابتدایی که قرار است محور قرار بگیرد با کمبود نیرو مواجه شد.

توازن نداشتن نیروها در جنس، رشته، محل از جمله مواردی بود که وی به آن اشاره داشت و این توازن نداشتن تا جایی پیش رفت که انتقال 1800 نیرو از مقطع متوسطه به ابتدایی را در بر داشت.

وی ادامه داد: این توازن نداشتن نیروها به گونه ای است که در برخی استان ها با کمبود نیرو ودر برخی با مازاد روبرو هستیم واین در حالی است که نمی توان نیروها را به سایر استان ها منتقل کرد مگر در صورت ارتکاب تخلف خیلی سنگین که به ندرت دیده می شود.

 

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان میانگین سن خدمت معلمان استان را 24 سال عنوان کرد که هر روز بر تعداد بازنشستگان اضافه می‌شود. طبق آمار اعلام شده از سمت وی، امسال 1280 نفر در دوره ابتدایی بازنشسته شده‌اند که این رقم به 1447 نفر  کمبود اضافه شده است و بدون در نظر گرفتن 631 نفر که به مرخصی می روند و169 سرباز معلم، نیاز واقعی به 3577 معلم در دوره ابتدایی بوده است.

پناهی ادامه داد : 505 نفر از نیروهای آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان و128 نفر از ماده 28 وازمون استخدامی پذیرفته شدند که همچنان 696 نفر کمبود داشتیم.

وی خط قرمز آموزش وپروش را کلاس بدون معلم می داند و اضافه می کند: 1408 نفر نیروی پیش دبستانی جذب کردیم و 180 نفر غیر مرتبط که از سر اضطرار بوده است. 112 نفر هم از نیروهای بازنشسته بر سر ما منت گذاشتند وبا انکه هنوز حق التدریس سال قبلشان رو دریافت نرکردند دعوت ما رو قبول کردند.

پناهی که به اعتراض دو هفته قبل بازنشستگان مقابل آموزش وپروش هم اشاره داشت واعتراضشان را به حق دانست و گفت با شربت از شون پذیرایی کردیم چون حق دارند.

بنا به گفته وی با وجود این استخدام ها هنوز با کمبود 624 نیرو مواجه بودند که خرید خدمت را تنها راه برای جبران انتخاب کردند. مشکلات قانونی و بسته بودن دست آموزش وپروش راهی برای جذب بهتر نیرو نگذاشته واین انتخاب ها از سر اجبار انتخاب شده است.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مدارس خرید خدمت را طبق ارزیابی های صورت گرفته یکی از موفق ترین روش ها عنوان کرد وافزود: استان اصفهان کمترین آسیب را در این شیوه دیده است. با انکه معتقدیم این روش ها، روش صحیحی برای جذب معلم مقطع ابتدایی نیست، اما چاره ای برای جبران کسری نیرو نبوده است.

وی در گوشه ای از صحبت های خودش استفاده از خروجی دانشگاه های دیگر را بهتر از دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: دانشگاه فرهنگیان باید با افزایش ده برابری ظرفیت کمبود ما را جبران کند که عملا امکان پذیر نیست و دوم نیروهای دانشگاهی تعلیم دیده وآماده خدمت هستند.

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی