6:57 1396/07/27

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، مجید بیجندی مدیر کل هواشناسی استان اصفهان، در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از طرح کشوری تهک گفت: "یکی از اساسی‌ترین طرح‌ها که در هواشناسی استانها و به خصوص هواشناسی استان اصفهان در دستور کار قرار‌گرفته‌، این است که باید به سمت هواشناسی کاربردی حرکت کنیم و تبدیل به دستگاهی شویم که در حوزه کاربردی و زندگی مردم بتواند تاثیر گذار باشد. استان اصفهان در طرح توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) از جمله استان‌های پیشرو بوده‌است وتا به امروز 102جلسه تهک با موضوع هواشناسی کاربردی در آلودگی هوا توسط هواشناسی استان اصفهان برگزار شده‌است."

مهندس بیجندی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که ما هواشناسی را به مرکز استان معطوف نکردیم و در 23شهرستان استان نیز اداره مستقر کرده و همکاران ما در حوزه تهک فعالیت می‌کنند.

بیجندی به عمده چالش‌هایی که امروزه با حوزه هواشناسی مرتبط است اشاره کرد . از جمله این چالش‌ها رشد جمعیت، اسراف در منابع آبی، آلودگی هوا و گرد وغبار بود. وی از اساسی‌ترین چالش نیز صحبت کرد و گفت: "تغییر اقلیم مهمترین چالش بشری در آینده است. افزایش بلایای جوی واقلیمی، سیلابها، خشکسالی‌های مستمر، سرمازدگی‌ها و تغییرات جوی همه از آثار تغییرات اقلیمی است. "

مدیر کل سازمان هواشناسی سه هدف عالی سازمان هواشناسی را نیز بیان کرد: " هدف اول؛ پایش مستمر جو و تولید داده. هدف دوم؛ پردازش و تولید محصول و هدف سوم؛ تصمیم‌سازی در مدیریت و امور روزمره مردم که ما با تصمیم‌گیری و مدیریت درست نقش خودمان را نشان می‌دهیم. از جمله این مدیریت‌ها؛ حفظ موجودی 422میلیارد تومانی صندوق بیمه کشاورزی توسط سازمان هواشناسی بوده‌است که شامل 11استان در 9ماه گذشته می‌شود."

در ادامه این نشست معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان به نکاتی درباره وضعیت بارش کشور ، استان و شهرستان‌های اصفهان در سال95-96 اشاره کرد: "اصفهان رتبه 13را در بین استان‌های کشور دارد و وضعیت بارش آن در بلند مدت منفی 18است.همچنین 21درصد افزایش باران نسبت به سال گذشته داشته‌است. اما این افزایش بارش در وضعیت خشکسالی استان خیلی سودمند نیست. شهرهایی مثل خوانسار،داران و گلپایگان نیز در سال گذشته بارش 100درصد وحتی بیشتر را دریافت کرده‌اند ولی آن شهرها نیز تنها خودشان از این بارش بهره‌مند می‌شوند چون این شهرها جزء منطقه‌های تامین منابع آبی استان نیستند."

حاج بابایی همچنین به تغییرات دما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: "میانگین دما در سال96نسبت به بلند مدت خود در سال گذشته تغییر خاصی نداشته است."

از دیگر محورهای بحث در دومین نشست اداره هواشناسی استان اصفهان و اصحاب رسانه موضوع خشکسالی بود. مدیر کل اداره هواشناسی استان درباره این موضوع به بیان نکاتی پرداخت. وی گفت: "شاخه‌های عمومی وکلی خشکسالی در تمام مراجع علمی به چهار نوع تقسیم می‌شود که این چهار نوع عبارتند از خشکسالی هواشناسی،خشکسالی هیدرولوژی،خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اقتصادی اجتماعی .در خشکسالی هواشناسی مشاهداتی مانند؛ کاهش‌بارش، دمای‌بالا، پوشش ابری‌کم دیده می‌شود و از آثار آن می‌توان به کاهش میزان نفوذ سطح اشاره کرد.در خشکسالی کشاورزی مشاهداتی مانند؛کاهش رطوبت خاک،کمبود منابع آبی دیده می‌شودو آثاری مانند؛افت عملکرد محصولات،افت کیفیت،افزایش هزینه‌های تامین علوفه اشاره کرد.در خشکسالی هیدرولوژی کاهش جریان آبهای سطحی،خشک شدن تالاب‌هاو کاهش ذخیره آب مشاهده می‌شود. و از جمله آثار آن می‌توان به محدودیت در تامین آب در مصرف شهری و صنایع و در حوزه‌های تامین حامل‌های انرژی (برق)اشاره کرد. آخرین نوع خشکسالی، خشکسالی اقتصادی اجتماعی است که نتیجه سه خشکسالی دیگر است. خسارات دام و محیط زیست و اقتصاد کشور از جمله مشاهدات این خشکسالی بوده و آثاری همچون؛ تنش‌‌های اجتماعی،مهاجرت‌ها، کاهش صنعت توریسم و صنعت گردشگری،کاهش سطح بهداشت را به دنبال دارد."

بیجندی افزود: "هر چه از نوع اول خشکسالی به سمت چهارم می‌آییم طبیعی بودن اثرات خشکسالی ها کمتر شده ولی پیچیدگی‌های آن بیشتر می‌شود. اصفهان در موقعیتی بین خشکسالی هیدرولوژیکی و اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است. وی تاکیید کرد؛ خروج از این دو نوع خشکسالی بسیار پیچیده و زمان‌بر است. این در حالی است که در دهه پیش رو نیز همین شرایط ادامه خواهد داشت. در سال گذشته نیز تنها 6درصد از استان اصفهان در حوزه نرمال قرار گرفت و مابقی در گیر لایه‌های مختلف خشکسالی بود که از این مقدار 32درصدبه طور شدید و بسیار شدید درگیر خشکسالی بوده‌است. "

بیجندی در پایان این نشست به بیان توصیه‌هایی پرداخت و گفت: "با توجه به کاهش بارش و کمبود انباشته در طی 17سال خشکسالی نیاز به مدیریت جدی در مصرف آب از طرف مسوولین و مردم است. حفظ و کنترل سیلاب‌های شهری و جلوگیری از هدر رفت آن نیز امری ضروری و لازم بوده و همچنین هر گونه توسعه در حوزه کشاورزی و صنعتی با توجه به اقلیم منطقه باید صورت گیرد."

 

مطالب پیشنهادی