18:47 1396/07/24

 

به گزارش مفتاح/ این هفته به نام هفته غذا نامگذاری شده است و24 مهر روز جهانی غدا بود. عباس جعفریان معاون  سازمان غذا وداروی علوم پزشکی اصفهان هر سال به همین مناسبت به میان خبرنگاران می آید وآمار قند وچربی و نمک وجرم این سه در افزایش بیماری مردم را اعلام می کند.

طبق آخرین آماری که وی اعلام کرد در ایران مصرف نمک برای هر فرد بین 7 تا 15 گرم در روز است و سرانه مصرف شکر دنیا در سال 5 کیلوگرم است و در ایران این میزان 30 کیلوگرم در سال است که  البته این آمار در اصفهان مشخص نشد.

شعاری که امسال برای هفته غذا تعیین شده است تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت است. شعار خوب ودرستی است.  شعاری که تقریبا چند سالی می شود از آن صحبت به میان می آید.

شاید به همین دلیل بود که دکتر اصغری که روزی سکاندار علوم پزشکی استان اصفهان وامروز در جایگاه معاونت غذا ودارواست در همایش روز جهانی غذا تمام توجهش را غذا عنوان کند وگرسنگی که برخی را آزار می‌دهد. و به اقدام برای جلوگیری از ریخت وپاش‌ها اشاره کند.

 

وزیر بهداشت نیز  درمراسم روز جهانی غذا به نظارت دقیق وزارت بهداشت اشاره داشت و شناساندن چرا‌غ راهنمای‌ تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی را از مهمترین برنامه اطلاع رسانی عنوان کرد.

وزیر بهداشت از کاهش واردات پالم به کشور و کنترل نمک و شکر در دولت ودازدهم گفت، اما تاکید کرد:  در مورد برنج و غلّات‌ شایعاتی‌ درست کردند اما نظارت ما دقیق‌ است و مردم به شایعات‌ توجه نکنند و همه اینها نشان از این است که وزارت بهداشت تلاش کرده است تا به وظیفه‌ دینی و قانونی خود بدون رودربایستی‌ عمل کند و در مورد سلامت مردم اهل مسامحه‌ نیست.

 

 وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه غذا موارد قاچاق‌ نیز وجود دارد، گفت: هر چند که قاچاق وجود دارد اما مطالبه‌‌گری وزارت بهداشت باید مداوم باشد‌ و سازمان‌های مردم‌ نهاد، انجمن‌ها و دستگاه‌های نظارتی وظیفه‌ خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند.

با انکه وزیر بهداشت از نظارت دقیق سخن گفت؛ اما معاون غذا ودارو همچنان بر کمبود نیروی نظارتی تاکید دارد و تنها 17 نیرو بیش از 700 کارخانه تولید کننده محصولات غذایی در اصفهان  را نطارت می کنند و ۲۳ پرونده مفتوحی در حوزه تخلفات غذایی در شش ماهه نخست امسال در اصفهان ثبت شده است.

با آنکه دغدغه وزیر بهداشت ومعاونش، غذا وسلامت مردم عنوان شد اما صحبتی بر نحوه نظارت وافزایش این نیروها برای مبارزه با قاچاق و کنترل مواد تولیدی به میان نیامد. حتی پای صحبت محصولات تراریخته نیز به میان کشیده نشد وکسی از نحوه برخورد معاونت غذا ودارو با این گونه محصولات سخن نگفت.

این در حالی است که معاون غذا ودارو اصفهان در نشست خبری خود در خصوص محصولات تراریخته گفت: سؤالات زیادی پیرامون محصولات تراریخته وجود دارد و در سطح دنیا نیز این سؤالات مطرح است، نگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات مقداری متفاوت با یکدیگر است.

در خصوص محصولات تراریخته به این نحو است که مطالعات نشان داده است محصولات تراریخته می‌تواند مشکلاتی داشته باشد و این به خاطر دستکاری‌های ژنتیکی است، این محصول تراریخته ممکن است به دلیل دستکاری‌های ژنتیکی روی سلامت مردم تأثیرگذار باشد، آن چیزی که در سطح دنیا مطرح می‌شود این است که توصیه می‌شود میزان مصرف محصولات تراریخته بیش از 10 درصد محصولات غذایی روزانه نباشد.

نمک وچربی و روغن که قرار است با چراغ راهنمایی به مردم نشان داده شود تا سلامت مردم تضمین شود با نظارت محدود ممکن است به مرور زمان رنگش تغییر کند و با دستکاری سبز بماند. اصلاح الگوی مصرف یک اقدام بین دستگاهی می‌خواهد ونظارت دقیق که هنوز هر دو پای آن لنگ می‌زند. به نظر می رسد دولمتدان برای رسیدن به تغییر الگوی مصرف صحیح وسالم باید اقداماتی عملی تر پیاده کنند.

.

 

 

مطالب پیشنهادی