15:00 1396/07/24

به گزارش مفتاح، رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: نمی‌توان انکار کرد که حلقه‌های روشنفکری در دانشگاه‌ها سال‌هاست که علوم انسانی را به بند کشیده و به اسم علم اجازه ظهور افکار متفاوت در عرض افکار خود نمی‌دهند.

نشست چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره، عطاء‌الله رفیعی‌آتانی دبیر علمی کنگره و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری و اصحاب رسانه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

* علوم انسانی نقش اصلی را در تولید معرفت بر عهده دارد

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه معرفت، آگاهی پایه و اساس یک جامعه پیشرو است، گفت: جوامعی که بها لازم را به آگاهی و معرفت نمی‌دهند یا در عرصه معرفت مقلد هستند، درهای پیشرفت حقیقی و ماندگار هیچ گاه به روی آن‌ها باز نمی‌شود.

وی افزود: علوم انسانی در جوامع ما نقش اصلی را در تولید معرفت بر عهده دارند و حتی علوم پایه، علوم پزشکی و فنی و مهندسی در فضایی که علوم انسانی به وجود می‌آورد، به شکوفایی می‌رسند و به شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ کمک می‌کنند.

*حلقه‌های روشنفکری در دانشگاه‌ها سال‌هاست که علوم انسانی را به بند کشیده‌اند

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه باید توجه داشت که علوم انسانی آنگاه به مرحله رشد و بالندگی می‌رسد که آزادی فکر و اندیشه و فرهنگ نقد در محافل علمی به سکه رایج تبدیل شود، اظهار داشت: نمی‌توان انکار کرد که حلقه‌های روشنفکری در دانشگاه‌ها سال‌هاست که علوم انسانی را به بند کشیده و به اسم علم اجازه ظهور و بروز افکار متفاوت در عرض افکار خود نمی‌دهند.

وی ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین دعوت ما در قضیه تحول در علوم انسانی دعوت به آزادی اندیشه است تا زمانی که دانشگاه‌های ایران از استبداد و خودکامگی علوم انسانی غربی نجات پیدا نکنند و اساتید ما به خاطر داشتن افکار متفاوت

تحت فشار،‌ توهین و تحقیر جریان روشنفکری سکولار باشند، تحول در علوم انسانی در حد یک آرزو باقی خواهند ماند.

*امیدواریم علوم انسانی در ایران در مسیر تقرب به حقیقت قرار بگیرد

رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: ما امیدواریم علوم انسانی در ایران بیش از اینکه در مسیر پرستش نظریات غربی باشد، در مسیر تقرب به حقیقت قرار بگیرد و هدف اصلی ما در علوم انسانی اسلامی این است که بیاییم با کنار گذاشتن تحجر و دگم‌اندیشه، حقایق و واقعیت‌‌های اجتماعی را اصل قرار بدهیم و نباید نسبت به غرق شدن جامعه بشری در باتلاق پوچ‌گرایی بی‌تفاوت باشیم.

وی افزود: کنگره علوم انسانی اسلامی که من میل دارم از آن به یک طرز تفکر تعبیر کنم، طی سال‌های اخیر موفق شده اولاً بذر آزادی اندیشه در فضای علمی کشور بپاشاند و ثانیاً به کمک همین آزادی اندیشه، فرصت‌های نوآوری علمی در میدان علوم انسانی را مهیا کند.

*میوه‌دهی علوم انسانی اسلامی نیازمند حداقل سه دهه کوشش پیوسته و خستگی‌ناپذیر است

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی امر سهل، زودبازده‌‌ای نیست،‌خاطرنشان کرد: لذا میوه‌دهی این علوم نیازمند حداقل سه دهه کوشش پیوسته و خستگی‌ناپذیر است، البته من نمی‌توانم تأسف خودم را از بی‌اعتنایی دولت‌ها به علوم انسانی پنهان کنم، توجه داشته باشید تفکری که علوم انسانی اسلامی را در شرایطی، یک جریان علمی با نشاط را به وجود آورد که از هرگونه حمایت مؤثری از جانب دولت‌ها بی‌بهره بوده است.

*امروزه عمده بودجه‌های دولتی در عرصه‌ علوم انسانی در اختیار جریان روشنفکری سکولار است

وی ادامه داد: البته این مظلومیت نظام جمهوری اسلامی است که امروزه عمده امکانات و بودجه‌های دولتی در عرصه‌ علوم انسانی در اختیار جریان روشنفکری سکولار است و روشنفکران غربگرا در دانشگاه‌ها در حالی رجزهای اپوزیسیونی می‌خوانند که روز به روز از قبل بودجه‌های دولتی ثرومندتر می‌شوند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بیان داشت: با این وجود جریان علوم انسانی اسلامی با قوت به راه خود ادامه می‌دهد و ان‌شاءالله از دیوارهای بلندتر و دگم‌اندیشی در محیط‌های علمی عبور خواهد کرد.

چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دوم و چهارم آبان ماه جاری با حضور اساتید و کارشناسان در تهران و قم برگزار می‌شود.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی