12:51 1396/07/06

به گزارش مفتاح، یک هنرمند فعال در زمینه ساخت زنجیر گفت: از آنجا که این کار، یک هنر تلفیقی است و رشته های حکاکی، قلمزنی و زنجیربافی را شامل می شود، هنوز به عنوان یک رشته و هنر مستقل به ثبت ملی نرسیده است.

مرتضی خدایی با این که طراحی زنجیرهایی که در دسته های عزاداری استفاده می شوند متفاوت با یکدیگر است اشاره و بیان کرد: زنجیرهای عزاداری که در مناطق مختلف کشورمان استفاده می شود با هم تفاوت هایی دارد. برای مثال زنجیر اردبیلی ها، دسته بلندتری دارد و حلقه هایش ظریف تر است.

به گفته این هنرمند که نشان ملی مرغوبیت کالا را از معاونت صنایع دستی کشور دریافت کرده، قیمت زنجیرهای عزاداری هم بر همین مبنا متفاوت است.

خدایی به این که برای کار روی دسته زنجیرها از هنر قلمزنی و حکاکی استفاده می شود اشاره و بیان کرد: گاهی در ساخت دسته زنجیر از استخوان شتر و حکاکی روی آن استفاده می کنیم. همین مساله قیمت زنجیر را بالا می برد. ضمن این که جوش حلقه های زنجیر هم با یکدیگر متفاوت است. برای مثال اگر حلقه ها برنجی باشد از جوش نقره و اگر پولادین باشد از جوش برنج در اتصال حلقه ها به هم استفاده می شود.

این هنرمند فعال در زمینه ساخت زنجیر که کارشناس ارشد هنر اسلامی هم هست، در پاسخ به این که آیا فعالیت شما به ایام محرم و صفر محدود می شود گفت: ما مشتری های خاص خود را داریم و در طول سال هم به تولید زنجیر می پردازیم و تولید متوسط مان در ماه ۶ یا ۷ زنجیر است.

خدایی به این که زنجیرسازی در شمار رشته های صنایع دستی به حساب نمی آید اشاره و بیان کرد: از آنجا که ساخت زنجیر، یک هنر تلفیقی است و رشته هایی چون حکاکی، قلمزنی و زنجیربافی را شامل می شود، هنوز به عنوان یک رشته و هنر مستقل به ثبت ملی رسیده است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی