12:28 1396/07/05

به گزارش مفتاح، در حالی روند تاخیرات پروازی در نیمه نخست صدای برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی را در آورده که وزیر راه و شهرسازی مدعی شد میزان تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی داخلی کاهشی بوده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تاخیرات پروازی ایرلاین‌های را ناشی از "فشار زیاد" بر صنعت هوانوردی دانست. وی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس عمر هواپیماهای کشور را 23 سال اعلام کرد.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه حقوق مسافر مدعی شد: اگر حقوق مسافری مورد تعدی قرار بگیرد می توان از آن دفاع کرد. نتیجه این موضوع این بوده که علیرغم اوضاع نامناسب ناوگان هوایی، میزان تأخیرهای پروازی کاهشی بوده است.

اما آیا واقعا روند تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی کاهشی بوده و از حقوق مسافران در برابر ایرلاین‌ها دفاع شده است؟

در پاسخ به پرسش، آمار رسمی سازمان هواپیمایی کشوری ادعای عالی‌ترین مقام وزارت راه و شهرسازی را رد می‌کند. مطابق آمار منتشر شده در خصوص پروازهای فرودگاه‌ مهرآباد درفروردین امسال 45 درصد از پروازهای 16 ایرلاین با تاخیر انجام شده است.

در ماه بعدی یعنی اردیبهشت ماه میزان پروازهای تاخیردار این فرودگاه به 48 درصد افزایش یافته است. البته در خردادماه 75 درصد پرواز شرکت‌های هواپیمایی به موقع و 35 درصد با تاخیر انجام شده بود.

این در حالی است که در اولین ماه تیر 46 درصد پرواز تاخیردار برای ایرلاین‌ها ثبت شد. در مردادماه 96 نیز 45 درصد پروازها با تاخیر انجام شده است. با توجه به این آمار چگونه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید میزان تاخیرات پروازی کاهشی بوده است. چنانچه تاخیرات پروازی سال‌های 92، 93، 94 و 95 را محاسبه کنیم، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

از سوی دیگر به تازگی سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان این‌که میزان تاخیر پروازها یکی از مشکلات اساسی فرودگاه امام است،‌گفته بود:‌ «در نیمه نخست امسال میزان تاخیرات پروازی به یک میلیون و پنجاه هزار دقیقه رسید که موجب هرج و مرج می شود. »

منبع: تسنیم 

مطالب پیشنهادی