15:05 1396/07/04

به گزارش مفتاح، یک روزنامه آلمانی برد ضعیف مرکل در انتخابات پارلمانی و ورود حزب افراطی این کشور به پارلمان را خطری برای اروپا دانسته و در این شرایط اینکه کشتی اروپایی به کجا می‌رود را مبهم تر از قبل دانست.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، نتایج انتخابات پارلمانی آلمان را خطری برای اروپا ارزیابی کرده و در مطلبی نوشت: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا حدود دو هفته پیش یک سخنرانی درباره شرایط اتحادیه اروپا ایراد کرد که در آن خروجی انتخابات پارلمانی آلمان را هم پیش بینی کرده و گفته بود که اروپا دوباره باد در بادبان های خود دارد. منظور او از باد، داده های اقتصادی مطلوب تر و همچنین نتیجه انتخابات در هلند، فرانسه و حالا همچنین در آلمان بود که به زعم وی در آن زمان نتایج آن مشخص بود.

بروکسل، انتخابات پارلمانی آلمان را به عنوان یک رای گیری در سال جاری می دانست که هیچ چیز در آن نمی توانست نادرست و غلط جریان یابد؛ چرا که رقبای صدر اعظمی در آن مارتین شولتز دوست با اروپا و مهم تر از همه مرکل بود که انتخاب دوباره آن تضمین شده بود. اما درست مسئله ای که اتحادیه اروپا کمترین ترس را تا قبل از انتخابات از آن داشت، حالا بیشترین دردسر و نگرانی را ایجاد کرده است.

در این شرایط یونکر می تواند برنامه حرکت این کشتی بادبانی خود را فراموش کند. این برنامه حرکتی پیش بینی می کرد که مرکل نسبتا به زودی بعد از انتخابات، با رئیس جمهور فرانسه مذاکرات سخت درباره تصمیمات اصلاحی بخصوص درباره منطقه یورو را آغاز کند.

سخنرانی امروز ماکرون می توانست شروع خوبی برای این روند باشد. به زعم کمیسیون اروپایی باید در این سال تصمیمات ملموسی در راستای اصلاحات گرفته می شد. به جای آن حالا آلمان به احتمال زیاد ماه ها درگیر روند ساختن یک دولت ائتلافی سخت خواهد شد که در آن در نهایت در سیاست اروپایی مواضع متضاد و مخالف  زیادی وجود خواهد داشت.

حالا وقتی یونکر در مذاکرات ائتلافی برای مرکل آرزوی توفیق می کند، این خواسته خود را با این جمله توجیه می کند که اروپا بیش از قبل به یک دولت پایدار در آلمان نیاز دارد. البته در بسیاری جاهای اروپا همواره دولت هایی در حال شکل گیری است. در هلند حدود یک سال است که در این راستا تلاش می شود ؛ اما زیاد بر جریان امور در اتحادیه اروپا تاثیری نمی گذارد. البته هیچ کس نباید در این باره توهم داشته باشد که تا زمانی که آلمان به دنبال تشکیل یک دولت است تمام اروپا در شرایطی مه آلود قرار دارد.

شرایط این گونه است، نه تنها به این دلیل که آلمان بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد اتحادیه اروپا است، بلکه به این دلیل که آنگلا مرکل در طول سالیان دراز نقش مدیریت و رهبری را در این اتحادیه داشت که هیچ جایگزینی برای آن مد نظر نیست. مرکل و ماکرون در یک دوچرخه دو نفره می توانستند دستاوردهای زیادی را برای اتحادیه اروپا خلق کنند.

اما در حال حاضر این طور به نظر می رسد که باید یک رئیس جمهور قدرتمند با یک اقتصاد ملی ضعیف و یک صدر اعظم ضعیف با یک اقتصاد ملی قدرتمند همدیگر را بیابند. این همه علائمی برای یک رکود و دوران کسادی بازار برای یونکر است.

نویسنده در ادامه ورود حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به پارلمان را هم یک مسئله دیگر برای اروپا ارزیابی کرده و نوشت: حضور راستگرایان افراطی در پارلمان ها در خیلی کشورهای اروپایی مسئله ای معمولی است. اینکه حالا آلمان در این راستا یک استثناء نیست وضعیت را نه بهتر بلکه بدتر می کند. خیلی چیزها به این مسئله بستگی دارد که این اقلیت راستگرا به چه اندازه می توانند برنامه های اروپایی خود را پیش ببرند. بدون یک توافق جانبدارانه از اروپا در آلمان، اتحادیه اروپا به آخر خط خواهد رسید.

همچنین جدایی غرب و شرق آلمان که یونکر به آن اشاره کرده است هم مسئله ای نگران کننده برای اتحادیه اروپا است. موفقیت های ویژه حزب افراطی آلمان در شرق نشان از یک جو اجتماعی دارد که خیلی متفاوت از آنچه در مجارستان یا هلند دیده می شود نیست.

حالا اینکه کشتی اروپایی به کجا می رود بعد از انتخابات پارلمانی آلمان مبهم تر از قبل شده است.

در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان، اتحادیه احزاب متحد مسیحی با وجود کسب بیشترین آراء، ریزش رای زیادی را نسبت به دور قبل تجربه کرد و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب بیش از 12 درصد آراء به عنوان سومین حزب قدرتمند آلمان به پارلمان راه یافت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی