14:35 1396/07/04

به گزارش مفتاح، دولت پاکستان و گروه‌های اسلامی از میانمار به دلیل "آزار و اذیت" مسلمانان روهینجا در راخین انتقاد می‌کنند اما پاکستان خودش چگونه با روهینجایی‌هایی که چندین دهه است ساکن این کشور هستند، رفتار می‌کند؟

یک روهینجایی ساکن منطقه آراکان آباد کراچی به پایگاه دویچه وله گفت: من یک روهینجایی هستم اما یک روهینجای پاکستان. من بنگالی صحبت می‌کنم و به همین دلیل است که اکثر مردم در منطقه، ما را بنگالی خطاب می‌کنند. آنها ما را به عنوان پاکستانی قبول ندارند.

آراکان آباد نام خود را از ایالت آراکان یا همان راخین میانمار گرفته است. این ایالت در غرب میانمار اکنون شاهد فرار روهینجایی‌ها در پی درگیری شبه‌نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور جنوب‌شرق آسیاست. بیش از ۴۰۰ هزار روهینجایی از ۲۵ اوت که شبه‌نظامیان روهینجایی به گاردهای امنیتی در این منطقه مرزی با بنگلادش حمله کردند، به سمت بنگلادش گریختند. 

روهینجایی‌ها اقلیت مسلمانی در میانمار هستند که اصلیت آنها از شبه قاره هند است. برای چندین قرن آنها عمدتا در راخین ساکن بودند. آنها عمدتا مسلمان هستند و رسما از سوی دولت به عنوان شهروند به رسمیت شناخته نمی‌شوند و برای چندین دهه اکثریت بودایی میانمار آنها را هدف تبعیض و خشونت قرار دادند. 

روهینجایی‌ها علاوه بر میانمار و بنگلادش، در هند، پاکستان، تایلند، مالزی و همچنین عربستان سکونت دارند. پاکستان که سکونتگاه ۴۰ هزار تا ۲۵۰ هزار روهینجایی است، رسما به رفتار دولت میانمار با مسلمان روهینجایی اعتراض کرده است. این در حالی است که روهینجایی‌های ساکن پاکستان وضعیت اسفناکی دارند و رویکرد دولت اسلام‌آباد را متزورانه می‌دانند چرا که خودشان در این کشور مسلمان‌نشین با تبعیض روبرو هستند و مجبورند تا در وضعیت وخیمی زندگی کنند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی