12:32 1396/07/04

به گزارش مفتاح، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد ۷۵ درصد کشفیات تریاک، ۶۱ درصد مرفین و ۱۷ درصد هروئین در جهان توسط جمهوری اسلامی بوده است.

سردار علی مؤیدی در نشست کارشناسی تهران با موضوع توسعه پایدار و اشتغالزایی که صببح امروز در هتل هما برگزار شد، گفت: توسعه جایگزین به موازات امحاء کشت و اقدامات مقابله‌ای یکی از ارکان رویکرد متوازن جامعه جهانی در کنترل مسئله جهانی مواد مخدر است که در سال 2016 در سی‌امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت اجرای آن با هدف حبس و کاهش چشم‌گیر کشت و تولید مواد تاکید شده ست.

وی افزود: توسعه جایگزین به عنوانی بخشی از اهداف توسعه پایدار به استثناء چند منطقه محدود به سبب چالش‌های عدیده امکان اجرا نیافته و نتوانسته در مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: درآمد حاصله از مواد افیونی از منشتأ افغانستان بیش از 65 میلیارد دلار و پول در گردش جرائم سازمان یافته در جهان تا 1500 میلیارد دلار براورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران که در مسیر ترانزیت از منشا افغانستان به عنوان تولیدکننده غیرقانونی مواد افیونی در جهان و همچنین اروپا به عنوان بازار اصلی و مقصد نهایی قاچاقچیان قرار دارد، همواره در معرض خسارات گسترده و لطمات جبران ناپذیر انسانی بوده است که بخش قابل توجهی از بودجه توسعه‌ای کشورمان را به سمت مقابله با ورود، ترانزیت مواد افیونی و جرایم امنیتی کشانده است.

مؤیدی افزود: گرچه رمزهای شرقی کشورمان از جانب مسائل مرتبط با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته تروریستی در خطر است ولی مناطق مرزی ایران یکی از امن‌ترین مناطق مرزی در منطقه به حساب می‌آید، به طوری که عبور و مرور روزانه 2 هزار کامیون با محموله‌های ترانزیتی شاهد این مدعاست. همچنین مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان بیش از 3 میلیارد دلار در 6 ماهه اول 96 بوده که مستقیماً از طریق راه‌های زمینی صورت گرفته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است، به طوریکه براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حدود 75 درصد کشفیان جهانی تریاک و 61 درصد کشفیات جهانی مرفین و 17 درصد کشفیات جهانی هروئین توسط ایران صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های مبارزه با مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن است به همین جهت گسترش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه و ارتقای همکاری‌ها در تمامی ابعاد را در برنامه‌های روابط بین‌الملل خود طراحی و اجرایی کرده است.

مؤیدی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای پایبندی به تعهدات بین‌المللی و اجرای اصل مسئولیت مشترک با دولت جمهوری اسلامی دولت افغانستان در مورد اجرای برنامه توسعه جایگزین به صورت آزمایشی در یکی از استان‌های مرزی دو کشور توافق کرده که با تامین امنیت این پروژه اجرایی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: تحقق توسعه جایگزین، استفاده از مزیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محلی و منطقه‌ای از جمله زبان مشترک نیروهای متخصص، مهاجرین دانش آموخته، امکانات ارزان و تجهیزات سهل‌الوصول و در دسترس می‌تواند در زمینه توسعه پایدار در افغانستان تاثیر بالایی داشته باشد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی