15:13 1396/07/01

به گزارش مفتاح، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت فعلی کشورش گفت که واشنگتن با کمک‌هایی که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد، در واقع با اسرائیل در اشغال کرانه باختری همدست است.

«برنی سندرز» نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در مصاحبه با وب‌سایت «اینترسپت»، گفت که آمریکا در اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی شریک است.

وی در این خصوص توضیح داد که آمریکا می‌بایست «نقش منصفانه و بی طرفانه‌‌تری» را در درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان ایفا کند و ادامه داد که تحت شراط خاص، کاهش کمک نظامی سالانه 3.1 میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سندرز در خصوص درگیری فلسطینیان و صهیونیست‌ها گفت: «آمریکا در اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل مشارکت دارد اما نمی‌توان اینگونه گفت که اسرائیل تنها مقصر می‌باشد».

وی در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و عربستان گفت: «فکر می‌کنم یکی از حوزه‌هایی که ما در بخش سیاست خارجی باید درباره آن تجدیدنظر کنیم، موضع ما در قبال ایران و عربستان سعودی است».

وی توضیح داد: «حالا به هر دلیل-فکر می‌کنم ما می‌دانیم که برخی دلایل مربوط به کلمه سه حرفی نفت می شود و آمریکا از این حقیقت صرفنظر کرده است که عربستان سعودی یک کشور فوق العاده ضددموکراتیک است و نقش بسیار بدی را در جامعه بین‌الملل ایفا کرده است اما ما هربار از آنها طرفداری کردیم و ایران که انتخابات برگزار کرد و جوانان آنها که واقعاً خواستار تعامل با غرب هستند، همچنان نادیده گرفته می‌شوند».

سندرز اینگونه گفت که «تنها مسئله این نیست که بسیاری از بمب‌گذاران 11 سپتامبر از عربستان بودند...آنچه من فکر می‌کنم مهم‌تر است، ادامه اقدامات آنها در تأمین بودجه مکاتب و گستش دکترین بسیار افراطی وهابیت در بسیاری از کشورهای سراسر جهان است و آنها بودجه این مساجد را تأمین می‌کنند. آنها بودجه این مدارس را تأمین می‌کنند و نفرت زیادی را برمی‌انگیزانند».

سندرز تصریح کرد که گرچه نگرانی‌های قانونی درباره سیاست خارجی ایران وجود دارد اما آمریکا می‌بایست یک رویکرد منصفانه‌تری را در رویارویی با ایران و ریاض در پیش بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان همپیمان آمریکا است، گفت: «من آنها را همپیمان بدانم؟ من آنها را یک کشور غیردموکراتیک می‌دانم که از تروریسم در سراسر جهان حمایت کرده‌ است و بودجه تروریسم را تأمین کرده است بنابراین نه من نمی‌توانم (عربستان را همپیمان بدانم)، آنها همپیمان آمریکا نیستند».

وی توضیح داد که تأمین بودجه آمریکا، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و بسیار دوست دارم که شاهد آن باشم که مردم خاورمیانه با دولت آمریکا بنشینند و مشخص کنند که چگونه کمک آمریکا می‌تواند افراد را گردهم درآورد و تنها به جنگ تسلیحاتی در این منطقه منجر نشود.

سندرز تصریح کرد که آمریکا پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای کمک به فلسطینیان برای بازسازی غزه و دیگر مناطق دارد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی