15:00 1396/07/01

به گزارش مفتاح، اتحادیه اروپا روز سه شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ، نسبت به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطینی از جمله گسترش شهرک سازی ها و خشونت علیه فلسطینیان ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا روز سه شنبه در سی وششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ، در بیانیه ای در خصوص دستور کار شماره 4 'وضعیت حقوق بشر نیازمند توجه شورا' ، با صدور بیانیه ای ، نسبت به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: در ارتباط با اراضی اشغالی فلسطینی ، اتحادیه اروپا همچنان نسبت به خشونتهای مداوم و کشته شدن انسانها ، کاربرد گسترده بازداشتهای دولتی ، و گسترش غیرقانونی شهرک سازی ها و تخریبها و توقیف های مرتبط با آن و تبعات حقوق بشری این اقدامات ، عمیقا نگران است.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا قویا تمام حملات تروریستی و هر نوع خشونت را محکوم می کند و همچنین درباره محدودیتهای ایجاد شده توسط حکومت خودگردان فلسطینی بر آزادی بیان نیز نگرانی دارد.

در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: وضعیت رو به وخامت انسانی و حقوق بشر در نوار غزه از جمله کاربرد مجازات مرگ نیز همچنان یک نگرانی جدی است. تمام طرفها باید دسترسی بدون مانع سازمانهای امور بشردوستانه و نهادهای اتحادیه اروپا به غزه برای ارسال کمکهای انسانی را تضمین کنند.

اتحادیه اروپا همچنین از وضعیت حقوق بشر در سوریه ، سودان جنوبی ، میانمار ، بروندی ، کره شمالی ، مصر ، فدراسیون روسیه، چین ، فیلیپین، پاکستان و ونزوئلا به عنوان موارد شایان توجه شورای حقوق بشر یاد کرده است.

نشست 36م شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از روز 11 سپتامبر (دوشنبه 20 شهریور) آغاز شده و تا روز 29 سپتامبر (جمعه 7 مهر) ادامه دارد. شورای حقوق بشر یک نهاد بین دولتی در درون نظام سازمان ملل است که هدف آن تقویت و ارتقای دفاع از حقوق بشر در سرتاسر جهان و پرداختن به وضعیتهای نقض حقوق بشر اعلام شده است. این شورا از 47 کشور عضو سازمان ملل تشکیل می شود که اعضای آن در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند. شورای حقوق بشر در سال 2006 جایگزین نهاد سابق با نام 'کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل' شد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی