به گزارش مفتاح، در حالی برخی آژانس‌ها در استرداد هزینه بلیت یکی از شرکت‌های ریلی تعلل می‌کنند که نماینده شرکت این اقدام را تخلف دانسته و از برخورد با ۷۰ آژانس متخلف طی یک‌سال گذشته خبر می‌دهد.

آژانس‌های مسافرتی که نماینده فروش بلیت‌های قطار یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خدمات حمل و نقل ریلی محسوب می‌شوند، موظف هستند که در صورت انصراف مسافران از خرید بلیت قطاری که اینترنتی هزینه آن پرداخت شده، مبلغ آن را به مسافر عودت دهند. اما اکنون برخی از این آژانس‌ها عملا از چنین کاری سر باز می‌زنند و مسافران را سرگردان کرده و یا وعده بازگشت پولشان را در روزهای آتی می‌دهند.

در روزهای اخیر یکی از شهروندان اقدام به خرید ۴ بلیت سفر با قطار از تهران به مشهد کرده بود اما بعد از گذشت ده روز درحالی که یک هفته به زمان سفرش مانده بود؛ با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی پس از گذشت ۴ روز نتوانست هزینه خرید اینترنتی خود را پس بگیرد یکی از آژانسهای معروف تهران اعلام کرد که ٧٢ ساعت دیگر این پول را واریز می‌کند دیگری گفت کارمندش به مرخصی رفته و امکان واریز ندارد و آژانس دیگر اعلام کرد این پول را در حسابش ندارد و آن یکی هم اعلام کرد گرفتن تاییدیه از شرکت حمل و نقل ریلی و واریز پول به حساب مسافر زمان زیادی می‌برد!

این مشکل مربوط به تنها یک یا دو نفر نیست؛ اگر مسافر و یا گردشگری از خرید اینترنتی خود منصرف شود، باید به آژانس‌هایی که طرف قرارداد با این شرکت هستند سر بزند تا شاید بتواند بعد از مدتی پول خود را پس بگیرد. این درحالی است که پس از خرید اینترنتی در پایین برگه بلیت آمده که «بلیت طبق مقررات تا یک ساعت پس از صدور به شرط عدم حرکت قطار و مراجعه به آژانس پرداخت ۱۰۰ درصد بهای بلیت آن قابل استرداد بوده و در صورت استرداد تا ۱۲ ساعت روز قبل از حرکت ۹۰ درصد کل بهای بلیت و تا سه ساعت مانده به حرکت قطار ۷۰ درصد کل بهای بلیت و تا لحظه حرکت قطار ۵۰ درصد بهای بلیت به مسافر پرداخت می‌شود.»

برخورد با ۷۰ آژانس متخلف در سال گذشته

در این باره محمدابراهیم لاریجانی نماینده این شرکت خدمات ریلی در تهران، گلستان و مازندران توضیح می‌دهد: ضمانت نامه‌های فروش بلیت این آژانس‌ها در اختیار ماست آنها موظف هستند که در اسرع وقت پول مسافر را پس بدهند در غیر این صورت تخلف محرز کرده اند.

وی ادامه داد: اگر مسافری پولی که برای خرید اینترنتی بلیت و یا حضوری داده را نتواند پس بگیرد هم آن شرکت ریلی و هم آژانس تخلف کرده است آژانس‌ها اگر نمی‌توانند این هزینه‌ها را بدهند نباید اصلا نمایندگی فروش بلیت قطار را می‌گرفتند. در این مورد نیز آژانس نمی‌تواند بگوید که هزینه ٤ تا بلیت مشهد را الان ندارم و چند روز دیگر واریز می‌کنم چون هزینه بلیت آنقدر زیاد نیست که آژانسی این بودجه را در اختیار نداشته باشد.

لاریجانی پس از پیگیری این مورد و کنسل کردن بلیت اعلام کرد: با آژانس‌هایی که چنین رفتاری داشته باشند برخورد می‌کنیم، در وهله اول تذکر داده و مکاتبه می‌کنیم و در مراحل بعد دسترسی به سیستم فروش قطار آن‌ها قطع خواهد شد. مسافر نیز می‌تواند بابت تاخیر و یا عدم واریز وجه استردادی از آژانس شکایت کند. ما سال گذشته با ٧٠ آژانس برخورد کردیم و تذکر دادیم عمده شکایت‌ها نیز پیرامون همین موضوع بود یعنی آژانس‌ها یا بلیت را کنسل نمی‌کردند و یا تخلفات دیگری داشتند.

وی سپس نامه‌ای به دفاتر خدمات مسافرتی که نمایندگی این شرکت ریلی را دارند ارسال کرد و نوشت: براساس گزارش‌های واصله و بررسی‌های به عمل آمده متاسفانه برخی از دفاتر خدمات مسافرتی در ابطال و استرداد بلیت‌های اینترنتی و پرداخت وجوه متعلقه به مسافران همکاری نمی‌کنند و با عناوینی مانند عدم حضور کانتر فروش، عدم حضور صندوقدار، قطع بودن سیستم و بهانه‌های دیگر به مسافرانی که از آن دفتر بلیت خریداری نکرده اند و به نوعی تامین بلیت خود را از سایر دفاتر و روش‌ها به ویژه از طریق سامانه‌های فروش اینترنتی و مجازی و یا سایت شرکت انجام داده اند، به هر نحو ممکن از ارائه خدمات خودداری می‌کنند که این مهم مصداق بارز تخلف و مستوجب برخورد قانونی خواهد بود. 

در این نامه آمده است: مجددا بر ضرورت ارائه خدمات ابطال، کنسلی، تغییر تاریخ، استرداد وجه و سایر خدمات مورد نیاز مسافران تاکید می‌شود... همچنین در صورت مشاهده این موارد قطعا با دفاتر خدمات مسافرتی متخلف برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد. 

رایزنی با بانک‌ها برای استرداد آنلاین هزینه بلیت

از سوی دیگر میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایرانی نیز در این باره توضیح داد: در حال رایزنی با برخی از بانک‌ها هستیم تا هزینه بلیت قطارها نیز آنلاین مسترد شود. اما در حال حاضر تنها یکی از آژانس‌ها از طریق سایت خود این امکان را فراهم کرده است.

موسوی ادامه داد: با این وجود هر کسی که به صورت اینترنتی بلیتی خریداری کرده باشد می‌تواند به آژانس مجاز یعنی آژانسی که نمایندگی فروش بلیت قطارهای آن شرکت را دارد مراجعه کرده و هزینه‌اش را استرداد کند. آژانسداران مکلف هستند که اگر کسی به عنوان مثال بلیتی در تهران خرید و می‌خواست آن را در شهر دیگری پس بدهد و هزینه اش را بگیرد این اقدام را برای او انجام دهند. درصورتی که به هر دلیل پاسخ منفی شنید می‌تواند این موضوع را به سامانه رسیدگی به شکایات راه آهن اعلام کند.

وی گفت که مسافر باید بتواند یک ساعت پس از استرداد بلیت هزینه‌اش را دریافت کند. ما کمیسیونی داریم که گزارش تخلفات در آن بررسی می‌شود و با آژانسها متناسب با تخلفی که انجام می‌دهند برخورد خواهد شد از تعلیق موقت دسترسی به سامانه فروش بلیت قطار تا تعلیق دائم آن. 

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی