16:18 1396/06/28

 

به گزارش مفتاح، محمد حسن قائدی‌ها مدیر کل آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه به پایین بودن سهم اعتبار آموزش وپرورش اشاره داشت و گفت سهم اعتبار آموزش و پرورش در پایان دولت نهم و دهم به 9درصد کاهش پیدا کرد. و امروز با وجود افزایش به 12 ونیم درصد رسیده است که هنوز هم یک ونیم درصد با رقم اول اعتبار در سال های گذشته فاصله دارد.

وی با تاکید بر پرداخت نشدن سرانه مدارس  و هزینه بالای اداره مدارس تلویحا گرفتن شهریه برای ثبت نام را عادی دانست اما افزود: قبول دارم بعضی از مدیران اجحاف می کنند و  بیشتر از هزینه مدارس دریافت می کنند.

قنادیها بر برخورد با مدیران متخلف تاکید گفت : بنده تا لغو ابلاغ مدیر متخلف هم پیش رفته‌ام ودر صورت دریافت گزارش برخورد می کنیم.

وی در ادامه افزود :  از مدیران خواسته‌ایم لیست هزینه‌های سال گذشته مدرسه را به اطلاع والدین برسانند و نیازهای تحصیلی سال آینده را اطلاع رسانی کنند.

بنا به گفته وی میانگین اعتبارات آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته ۲۰ درصد از بودجه کشور و البته میانگین بودجه تخصیص یافته به آموزش و پرورش در سطح بین‌المللی ۱۷ درصد است که ما هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه افزود: امروز ۱۸.۴ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش استان اصفهان هزینه پرسنلی می‌شود، و تنها ۱.۶ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می‌گیرد. منشا بسیاری از مشکلات ما این است که آموزش وپروش اولویت اول دولت ها نیست.

وی با بیان اینکه هر روز به مخارج آموزش و پرورش اضافه می‌شود، افزود: برای مثال در استان اصفهان در سال جاری ۳۰۰ جلد کتاب جدید التالیف با توجه به اجرای سند تحول بنیادین آماده شده است که بیشتر این کتاب‌ها برای پایه یازدهم تالیف شده است.

قائدی‌ها با بیان اینکه سهم سرانه مدارس استان اصفهان ۲۰ میلیارد تومان است، افزود: دولت تنها ۱۰ درصد از این سرانه و معادل دو میلیارد تومان بودجه را پرداخت می‌کند و از این رو دست مدارس مناطق برخوردار در جیب والدین است.

وی  با اشاره به ورود  ۸۶۰  هزار  نفر دانش آموز به سال تحصیلی جدید اظهار داشت: ثبت‌نام بیش از ۹۸ درصد از این دانش‌آموزان در سامانه «سنا» انجام شده است. پروژه مهر ویژه بازگشایی مدارس استان اصفهان برترین استان کشور شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری زنگ شکوفه‌ها روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه و به صورت نمادین در مدرسه شهدای فرهنگی نجف آباد برگزار می‌شود، اضافه کرد: این مدرسه محل تحصیل شهید محسن حججی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه یک سوم فضاهای آموزشی استان اصفهان نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است، افزود: در حاضر تنها در شهر اصفهان   ۳۸ مدرسه را تخلیه و ۱۳ مدرسه را نیز باید سال آینده تخلیه و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه  تنها ۲۰ درصد از پروژه‌های جدید آموزشی راه‌اندازی شده در استان اصفهان در مسکن مهر قرار دارد، ابراز داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انبوه‌سازانی که نسبت به ساخت بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی اقدام می‌کنند باید مدرسه را نیز بسازند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند که این اقدام به خوبی اجرایی نشده است.

 

مدارس نمونه دولتی حذف می شوند

 قائدی‌ها در ادامه تعدد مدارس را یکی از نگرانی‌های آموزش و پرورش در کشور و به ویژه در استان اصفهان عنوان کرد وافزود: بارها این موضوع را در جلسات مدیران کل آموزش و پرورش در وتهران مطرح کرده‌ام و از این رو شورای عالی آموزش و پرورش باید در این زمینه مصوباتی را داشته باشد. در استان اصفهان اقداماتی را در سطح استانی در دستور کار قرار داده‌ایم، و تعداد مدارس هیات امنایی را کاهش داده‌ایم و از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ مدارس نمونه دولتی را در اصفهان نخواهیم داشت.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح در خصوص تعداد دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، گفت: در آخرین گزارش ارائه شده از سوی معاون ابتدایی  در سال جاری کمتر از ۷۰۰ نفر در دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده‌اند که این آمار نسبت به چهار سال گذشته با کاهش خوبی روبرو بوده است. البته برای شناسایی دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، برش منطقه‌ای را در استان اصفهان تعریف کرده‌ایم، که در کدام منطقه بیشتر ترک تحصیل کرده اند وبه چه علت بوده است.

قائدی ها در خصوص شکل گیری مافیای تولید فرم دانش‌آموزان در مدارس اظهار داشت: نمایندگان شش اداره و سازمان از جمله اداره کل صنعت، معدن تجارت، اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل اقتصاد و دارایی استانداری، اداره کل تعزیرات حکومتی و اتحادیه خیاطان در کارگروه فرم مدارس مشارکت دارند و  دبیری این کمیته نیز بر عهده اداره کل صنعت، معدن و تجارت است و این نهاد باید پاسخگوی نحوه تولید و توزیع فرم مدارس باشد.

 

کمبود سه هزار ودویست معلم

وی همچنین به کمبود دو هزار و ۴۰۰ معلم در دوره ابتدایی و ۸۰۰ معلم در دوره متوسطه اول و دوم در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این راستا برای تامین این کمبود نیرو حدود ۷۰۸ نفر  فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان، ۲۷۸ نفر جدید الااستخدام، ۱۷۰ نفر سرباز معلم و همچنین یک هزار و ۴۰۰ نفر نیرویی که سال‌های قبل به دلایلی با آموزش و پرورش خداحافطی کردند را برای سال تحصیلی جاری جذب کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز ۲۶۰ مدرسه در استان اصفهان دو نوبته است، افزود: میانگین نرمال جمعیت در هر کلاس درس ۲۵ نفر است و این در حالی است که در استان اصفهان در برخی مدارس میانگین دانش آموزان در هر کلاس ۲۸ نفر است.

 

 

 

مطالب پیشنهادی