15:42 1396/06/27

به گزارش مفتاح، شکسته شدن رکورد مصرف بنزین در شهریور ماه امسال، زمزمه افزایش قیمت بنزین در سال جاری را جدی تر کرده است؛ همچنین استقبال کم مردم در استفاده از گاز سی ان جی نیز از دلایل افزایش بنزین در کشور مطرح شده که باعث گشته، وزیر صنعت با فرستادن نامه ای به معاون اول، خواستار بازنگری در قیمت این محصول شده است.

با نزدیک شدن به پایان تعطیلات، حجم سفرهای تابستانی و برون شهری افزایش چشمگیری داشته که به دنبال آن، باعث افزایش مصرف سوخت در کشور شده است، تا جایی که یک رکورد جدید در جدول مصرف بنزین کشور به ثبت رسیده است.

به گفته مسئولان، در هفته گذشته، مصرف بنزین برای نخستین بار به رکورد 104 میلیون لیتر رسید و گویا رشد مصرف بنزین تا آخر شهریور نیز ادامه داشته باشد. همچنین احتمال دارد، در ماه های نخست نیمه دوم سال به دلیل بازگشایی مدارس و افزایش سفرهای درون شهری همچنان مصرف سوخت در بالاترین میزان مصرف خود بماند.

این رکورد زنی باعث شده تا صحبت ها در خصوص مصرف سی ان جی نیز بالا برود. برخی بر این باورند، به دلیل گران بودن نرخ سی ان جی، مردم تمایل کمتری به استفاده از این محصول دارند، البته وزیر صنعت درخواست کاهش قیمت سی ان جی را کرده و دلیل آن نیز قیمت بالا و کاهش جذابیت استفاده این سوخت پاک عنوان شده است.

البته بنا بر مطالعات انجام شده، به نظر می رسد، این درخواست وزیر صنعت تا حدودی درست باشد، چون در تمام کشورهای مصرف کننده گاز طبیعی، قیمت این محصول حدود 20 تا 25 درصد قیمت واقعی بنزین محاسبه می شود که با این حساب، باید قیمت گاز طبیعی برای خودرو ها حدود 200 تا 250 تومان در نظر گرفته شود؛ اما این در حالی است که این سوخت در ایران با قیمت 420 تومان عرضه می شود.

به گفته مسئولان، ایران گران ترین گاز جهان را به مشتریان خود عرضه می کند و به عبارت دیگر، حدود 350 درصد گران تر از قیمت گاز خانگی محصول سی ان جی به مصرف کننده ها فروخته می شود. این در حالی است که گاز حمل و نقل عمومی ـ که هدف از آن تشویق مردم به استفاده از سوخت پاک بوده ـ به کل از بین رفته و به یک منبع درآمد برای کشور تبدیل شده است.

اما نکته اینکه برخی مسئولان کشور بر این باورند، قیمت گاز در ایران بر عکس بنزین ارزان نیست و و همین، باعث افزایش مصرف آن و ترجیح مردم به استفاده از بنزین شده است.

با این حال، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نظر متفاوتی بر این موضوع دارد و برخی از اعضای آن دلایل دیگری را برای احتمال افزایش قیمت بنزین در کشور عنوان می کنند. به اعتقاد برخی اعضای این کمیسیون، دست هایی پشت پرده وجود دارد که از واردات و قاچاق سوخت در کشور بهره می برند و به همین دلیل به فکر افزایش قیمت بنزین افتاده اند.

هدایت الله خادمی، نایب رئیسی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که گفته می شود مصرف بالا رفته، به دلیل مصرف غیر واقعی در کشور است؛ البته یکی از دلایل آن عدم استفاده از کارت سوخت بوده است.

این نماینده مجلس گفت: بخش عظیمی از سوخت کشور به دلیل عدم نظارت به کشورهای اطراف قاچاق می شود و به همین دلیل مصرف بالا رفته و همین باعث شده است تا واردات سوخت کشور نیز افزایش داشته باشد؛ بنابراین، دو گروه از این موضوع سود می برند و به عبارتی می توان گفت، سود بالا رفتن مصرف بنزین به جیب وارد کننده ها و قاچاق کننده ها می رود.

وی اظهار داشت: در آن زمان تصمیم خوبی گرفته شد و سامانه کارت سوخت ایجاد و باعث گشت تا مصرف سوخت در کشور کنترل شود؛ اما با وجود افزایش خودرو در کشور، مصرف سوخت افزایش پیدا نکرد؛ بنابراین، دلیل افزایش مصرف سوخت عدم کنترل در کشور است و نیازی به فشار آوردن به ملت نیست.

زمانی که سامانه وجود نداشته باشد، جایگاه دار می تواند به جای آنکه سوخت را تحویل بگیرد به هر سمتی که می خواهد هدایت کند، چون این محموله در جایی کنترل نمی شود و تنها دفتری ثبت شده است. این یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت است، ولی دلایل دیگر آن به احتمال زیاد افزایش سفرهای آخر تابستان باشد که البته دلیل دیگر کاهش استفاده از سی ان جی است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که حمایت های لازم از سی ان جی نشد، قیمت آن بسیار گران است و به نظر می رسد این یک اشتباه بزرگ برای کشور بود؛ اما عده ای دوست دارند تا مصرف بنزین در کشور بالا برود و دست های پشت پرده ای هستند که هم قیمت را بالا می برند و هم واردات خود را افزایش می دهند.

این عضو کمیسیون انرژی گفت: نشانه های دیگری نیز از این دلالی وجود دارد، برای مثال ایران کشوری است که سال هاست از صاحبان نفت جهان بوده است، حال آنکه وارد کننده بزرگ سوخت هستیم، در دوران بعد از انقلاب تنها در زمان وزارت آقازاده در ایران چند پالایشگاه ساخته شد و بعد از آن هیچ اتفاق نیفتاد تا ساخت پالایشگاه خلیج فارس.

وی بیان داشت: با وجود این، عده ای در حال بازی هستند و نمی خواهند این مواد خام به فراورده های اصلی تبدیل شود، چون تنها به فکر سود خود هستند.

منبع: تابناک

مطالب پیشنهادی