20:44 1396/06/25

مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس استان اصفهان: تخلیه فوری 38 مدرسه استان اصفهان/ افتتاح 92 پروژه آموزشی در سال تحصیلی جدید

 

به گزارش مفتاح، محمد حسین سجاد مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه از افتتاح 92 پروژه آموزشی در سال تحصیلی جدید خبر داد. 66 پروژه و 84 درصد کلاس‌ها با همت خیرین ساخته شده است. این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان ساخته شده است که 60 میلیارد تومان هزینه این پروژه ها را خیرین پرداخت کرده‌اند.

بنا بر آماری که سجاد اعلام کرد، 72 درصد پروژه‌ها را خیرین در دست دارند که از 92 پروژه 56 مورد آموزشی است ومابقی غیر کلاسی است. 8 پروژه آموزشی فرسوده تخریب شده و با 60 کلاس جایگزین شده است و دو پروژه هم مقاوم سازی شده است.

سجاد در ادامه از افزایش تعداد مدارس دو نوبته در سال تحصیلی خبر داد و گفت: این آمار از 6 درصد به 7.4 درصد رسیده است. خارج شدن مدارس از چرخه آموزش و مهاجرت، علت افزایش مدارس دو نوبته است که در منطقه 4 و نجف آباد این تعداد بیشتر است. به طور کلی برای رفع مشکلات مربوط به مدارس تخریبی، دونوبته، اجاره ای به 14468 باب کلاس نیاز است.

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس گفت: رعایت همجواری نامطلوب مثل جاده، صنایع آلاینده، پمپ بنزین، محل تخلیه زباله، گورستان در ساخت مدارس جدید لحاظ می‌شود .زمین‌هایی برای ساخت مدارس  در نظر گرفته می‌شود که از این موارد دور باشند.

وی در ادامه از در نظر گرفتن 5 پروژه برای دانش‌آموز معلول وبه خصوص اوتیسم برای سال آینده خبر داد و گفت: تا حالا مدارس استثنایی از امکانات وتجهیزات خوبی برخوردار نبودند و ساختمان‌های فرسوده در اختیار این مدارس قرار می گرفت که در پروژه‌های سال آینده به این کودکان توجه خواهد شد.

بنا به گفته سجاد از محل عوارض قبوض برق وگاز از سال 92 تا 95 65 درصد مدارس استاندارد سازی شد. با وجود این اعتباراستاندارد سازی مدارس به 28 درصد کاهش یافته است. 10 هزار کلاس به سیستم شوفاژ مجهز شده اند و9 هزار کلاس دیگر که 5 هزار کلاس آن یک کلاسه ودو کلاسه است به استاندارد سازی نیاز دارد.

وی در باره تجهیز سیستم سرمایشی مدارس، اولویت را با اماکن بدون دفاع مثل خوابگاه، دانش آموزان بی دفاع مثل معلولان ودانش آموزان با قدرت دفاعی کمتر مثل دختران، دانست وقول داد تا زمستان 98 کلاس بدون بخاری استاندارد نباشد.

وی عمر کلاس‌های اصفهان را 25 سال عنوان کرد وگفت 34 درصد مدارس نیاز به مقاوم سازی دارد و500 میلیارد اعتبار برای بازسازی نیاز است.

وی به حضور پررنگ خیرین در ساخت مدارس اشاره داشت که تعداد ثبت شده خیرین به  850 نفر رسیده که 105 نفر از این خیرین خانم‌ها هستند.

 

محسن جعفر پور معاون مشارکت‌های مردمی در این نشست، تعداد کلاس های مستحکم را 66درصد عنوان کرد وافزود: 18 درصد از کلاس‌ها نیازمند مقاوم سازی و 14 درصد تخریبی است. بیش از 8 هزار و534 باب کلاس تخریبی بوده است که 3 هزار و592 باب ساخته شده است. در حال حاضر 33 درصد نیازمند به مقاوم سازی ویا تخریبی است.

وی با تاکید بر دستور تخلیه فوری 38 مدرسه گفت: 13 مدرسه هم مجوز برای یک سال استفاده گرفته اند، اما گفته شده است در صورت مشاهده علائم خطر در مدارس سریع برای تخلیه اقدام کنند.

بنا به گفته جعفر پور این تعداد مدارس بیشتر در مناطق روستایی ومنطقه چهار اصفهان دیده می‌شود. یکی از دلایل نشست ساختمان در کنار فرسودگی؛ فروشست زمین در اثر خشکسالی، عنوان شد که در مناطق حاشیه زاینده رود مثل پیربکران وفلاورجان ودشتهای بزرگ که از منابع زیزمینی استفاده بیشتری داشته‌اند چون دامنه به شدت خودش را نشان داده است. منطقه برخوار وچهار اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

مطالب پیشنهادی