16:35 1396/06/25

به گزارش مفتاح، این نشست از تعارف چیزی کم نداشت، از تشکر اندکی کوتاه نیامد و مدام حول همین محور از زمان پنج دقیقه‌ای نمایندگان حاضر کاست! حتی برخی از نبود قانون‌های مکفی برای ارشاد در برابر اختیارات هم شکوه داشتند.

حضور چهار ساله سید عباس صالحی در معاونت فرهنگی طی دولت یازدهم فرصتی را فراهم کرد تا او با حوزه نشر و چاپ به خوبی آشنا شود و حتی وقتی به وزارت هم رسید بازهم اولویتش جایی باشد که از آنجا اوج گرفته است.

صالحی اما طی این چهار سال توانست فضایی را ایجاد کند که حتی برخی از ناشران توانستند طی این مدت قد علم کنند ولی ظاهرا تنها به قول اهالی چاپ، این صنعت مظلوم واقع شد!

* رگ خواب وزیر «حوزه نشر» است؟

تمام این دلایل موجب شد صالحی پس از آمدن به ارشاد بازهم نشان دهد هم و غم اولش نشر است و ناشران و یک کلام «کتاب».

وزیر ارشاد دولت دوازدهم نشست هم‌اندیشی با اهالی چاپ و نشر برگزار کرد تا این افراد نخستین کسانی باشند که از مشکلات خود بگویند اما این نشست در غیر مسیر ریل گذاری شده به تعارف رسید!

23 نفر از نماینده‌های تشکل‌ها، کتابفروشان و اهالی چاپ در این دیدار قرار بر صحبتی 5 دقیقه‌ای داشتند تا از موانع بگویند و راهکار بدهند تا کمی حال نشر با تولی‌گری صالحی بر ارشاد بهبود یابد اما...

* نمایندگانی که از بودجه و دفتر و کاغذ نالیدند تا به اختیارات ارشاد رسیدند

این نشست از تعارف چیزی کم نداشت، از تشکر اندکی کوتاه نیامد و مدام حول همین محور از زمان پنج دقیقه‌ای نمایندگان حاضر کاست! اما کاش از تعارف کمی کاسته می‌شد و به تذکرات لازم افزوده می‌شد حتی برخی از نبود قانون‌های مکفی برای ارشاد در برابر اختیارات هم شکوه داشتند.

شرح ماجرای نشست حدود سه ساعت و اندی در وزارت ارشاد نشان می‌دهد شاید جز چند نماینده تشکل باقی به تمجید، حرفشان ختم شد، هرچند خواسته‌هایی دم دستی و پیش پا افتاده هم بیان شد که به نظر می‌رسد هدف صالحی برای این نشست قطعا بیان این موارد سطحی نبود!

اما در این میان مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب (خوشه) از نهادهای مردمی بودند که نه تنها دستشان از راهبرد و راهکار و برون رفت از مشکلات خالی نبود بلکه نامه‌هایی جداگانه هم برای آقای وزیر داشتند تا با بندهای کارشناسی طرح‌هایی ارائه دهند.

* سهم نمایشگاه کتاب در بیان موانع کمرنگ بود

حتی مشکلات مربوط به نمایشگاه کتاب هم تنها به بخش کودک و نکات مهم زیر سازهای موقت بودن خلاصه شد و فرد دیگری از نحوه برگزاری‌ها بخش دانشگاهی و بین‌الملل نکاتی را نگفت، نشستی که می‌توانست در نهایت منتج به نتایج مفید برای نشر باشد تنها در میان مطالبات گم شد.

بخش بین‌الملل و حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی هم مغفول ماند نکته‌ای که باید به جای گرفتن کلید برگزاری نمایشگاه در اولویت قرار می‌گرفت. کاغذ، جدا نشدن چاپ از ارشاد، تشریح فعالیت‌های تشکل ها و .... همه و همه مطرح شد اما دریغ از یک تحلیل از نمایشگاه کتاب، یک تحلیل از چهار سال فعالیت دولت یازدهم و حتی نبود مدیران پیشنهادی برای بخش‌هایی که عنوان شد مدیران پیشین در آن بعضا قانون را هم دور زده‌اند. جز یک مورد فرد دیگری به قاچاق کتاب که معظل این روزهاست اشاره نکرد حتی یک مورد هم به بیان راهکار نپرداخت.

* سکوت وزیر هم شکست: نگاه راهبری فرصت تازه برای نشر است

مسایل دم دستی مطرح شده موجب شد ثمراتی که اغلب از این‌گونه هم‌اندیشی ها انتظار می‌رفت رخ ننماید و در قالب «دیدار» این نشست‌ها به پایان برسد هرچند صالحی از اهالی نشر درخواست کرد در مسیر تبدیل شدن درخواست‌ها به لوایح و دستور‌العمل‌ها گام بردارند و انتظار از ارشاد را هم افزایی دستگاه های فرهنگی دانست و گفت: ما نیاز به ایده هایی برای ارتقای مسیرمان داریم.

وزیر ارشاد گفت: اگر شما بخواهید همانند دوره معاونتم مسائل خود را با من مطرح کنید اتفاقی رخ نخواهد داد اما فکر می‌کنم زمانی که با نگاه راهبردی خود شما به این موقعیت تازه توجه شود می‌شود از این فرصت به نفع حوزه چاپ و نشر استفاده کرد.

اما رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم پس از نشست اینگونه ارزیابی خود را منتشر کرد: در حد دید و بازدید خود بود. در بقیه موارد بود و نبودش فرقی نمی‌کرد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی