15:30 1396/06/25

به گزارش مفتاح، ایالت کاتالونیا در اسپانیا بار دیگر به یکی ازخبر سازترین کانونهای خبری و سیاسی در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

علی رغم تلاش دولت مرکزی اسپانیا، بسیاری از ساکنان کاتالونیا برای استقلال از این کشور اصرار می ورزند. برداشته شدن گامهای عملی از سوی ساکنان و برخی سیاستمداران ایالتا کاتالونیا برای استقلال از اسپانیا، مقامات این کشور از جمله راخوی نخست وزیر آن را به شدت آزار می دهد.

اگرچه دادگاه قانون اساسی اسپانیا برگزاری همه پرسی در کاتالونیا را رد کرده و حتی دولت اسپانیا در صدد است علیه سیاستمداران حامی استقلال کاتالونیا اعلام جرم کند، اما با همه این اوصاف به نظر می رسد کاتالونها برای استقلال از اسپانیا نسبت به هر زمان دیگری جدی تر هستند.

آغاز به کاررسمی کمپین رفراندوم استقلال کاتالونیا بدترین خبر ممکن برای مقامات دولت اسپانیاست. کارلوس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا ضمن حمایت از استقلال کاتالونیا تاکید کرده است که در روز اول اکتبر همه پرسی عمومی در این منطقه برای استقلال از اسپانیا برگزار خواهد شد.

با این حال، دولت اسپانیا نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری این همه پرسی صورت می دهد. همان گونه که اشاره شد، چندی قبل دیوان عالی اسپانیا علیه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا رأی داد، دادستانی، ماموران پلیس این منطقه را موظف کرده صندوق‌های رأی، برگه آرا و تمامی مواد تبلیغاتی مربوط به این همه‌پرسی را ضبط کنند.اما اظهارارت اخیر کارلوس پوجدمون نشان می دهد که وی و همراهانش در برگزاری همه پرسی مصمم هستند.

اما سوال اصلی اینجاست که پس از برگزاری همه پرسی  در کاتالونیا، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پاسخ ان سوال مشخص نیست! اگر نتیجه همه پرسی به سود استقلال کاتالونیا از اسپانیا باشد، شاهد تقابل جدی و حتی خشونت بار طرفداران استقلال کاتالونیا با دولت مرکزی مادرید خواهیم بود.

در این صورت، اسپانیا برای مدتی نامعلوم دچار تنشهای مزمن امنیتی و اجتماعی خواهد شد. بدون شک، این مسئله بر روی معادلات اقتصادی اسپانیا نیز تاثیرگذار خواهد بود. نباید فراموش کرد که اسپانیا از اصلی ترین کانونهای بحران اقتصادی در اروپا محسوب می شود.

طرفداران استقلال کاتالونیا از اسپانیا معتقدند که زمینه های لازم برای تحقق این موضوع موجود دارد. کاتالونیا که مرکز آن بارسلون است با جمعیتی ۸ میلیونی از نظر مالی و بانکی و تجاری  پررونق‌ترین منطقه در کشور  اسپانیا محسوب می شود.

همچنین مساحت منطقه کاتالونیا با کشورهایی مانند بلژیک برابری می کند. از این رو مدافعان استقلال کاتالونیا معتقدند که در چنین شرایطی دلیلی برای استمرار حیات سیاسی و جغرافیایی و اقتصادی کاتالونیا زیر نظر دولت اسپانیا وجود ندارد. با این حال، مقامات اسپانیایی خیز استقلال طلبان کاتالونیا  برای جدایی از کشوشان را قابل قبول نمی دانند. این اقدام، مغایر با قانون اساسی اسپانیا محسوب می شود.

در نهایت اینکه چالش میان دولت اسپانیا و طرفداران استقلال ماتالونیا پس از اول اکتبر به نقطه اوج خود خواهد رسید. این تقابل در صورتی که نتیجه همه پررسی  به سود استقلال طلبان باشد، تشدید خواهد شد. کاتالانها یکبار نیز در یک همه پرسی صوری و غیر رسمی، موافقت خود را با استقلال از اسپانیا اعلام کرده بودند.

اما این همه پرسی با همه پرسی قبلی تفاوت دارد. مقامات منطقه کاتالونیا از  همه پرسی اول اکتبر به عنوان یک همه پرسی رسمی یاد می کنند که نتایج آن باید از سوی دولت اسپانیا و اتحادیه اروپا پذیرفته شود. موضوعی که مقامات اسپانیایی و اروپایی زیر بار آن نخواهند رفت.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی