15:05 1396/06/22

به گزارش مفتاح، گاردین با انتشار گزارشی، از نقش دولت و نهادهای آمریکایی در ماجرای نسل کشی مردم میانمار در سال ۱۹۹۴ که طی آن ۸۰۰ هزار شهروند که اکثر آنها از قوم "توتسی" بودند، پرده برداشت.

گاردین با انتشار گزارشی در 21 شهریور ( 12 سپتامبر)، از نقض دولت و نهادهای آمریکایی در ماجرای نسل کشی مردم میانمار در سال 1994 که طی آن 800 هزار شهروند که اکثر آنها از قوم "توتسی" بودند، پرده برداشت.

در این گزارش، ضمن اشاره به چگونگی شکل‌گیری ریشه‌های بحران و فرایند نسل‌کشی، به نقش دولت‌های غربی به ویژه آمریکا در حمایت از دولت و شبه نظامیان میانمار در کشتار مردم پرداخته است.

بر اساس این گزارش، پیش از آغاز نسل‌کشی، مقامات سفارت آمریکا در کشور اوگانادا (در همسایگی رواندا) از ارسال گسترده سلاح از طریق مرز این کشور به شبه نظامیان و برخی گروه های شورشی افراطی در رواندا اطلاع داشتند و علاوه بر آن، سازمان سیا می‌دانسته که تقویت گروه‌های افراطی و نژادی سبب افزایش تنش‌های قومیتی و کشته شدن صدها هزار نفر در رواندا خواهد شد.

با این حال دولت آمریکا نه تنها چشم خود را بر روی این واقعیت‌ها از جمله کمک اوگاندا به شورشیان رواندایی بست، بلکه کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات خود به اوگاندا را در آن زمان افزایش داد و حتی در بازه‌ای زمانی طی نسل‌کشی، از نیروهای دولت اوگاندا که حامی نسل کشی بودند، به عنوان نیروهای حافظ صلح در مناطق بحران زده استفاده نمود که خود بر شدت جنایت ها افزود.

لازم به ذکر است که طی جنایت 100 روزه در اوگاندا 800 هزار شهروند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند کشته و به حدود 500 هزار زن تجاوز شد.

از این جنایت به عنوان تاریک ترین جنایت علیه بشریت از بعد از جنگ جهانی دوم یاد می شود.

منبع: ستاد حقوق بشر

مطالب پیشنهادی