به گزارش مفتاح، ۱۶ سال پس از آنکه تروریست‌های القاعده، آمریکا را در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در شوک فرو بردند، کارشناسان اعلام کردند القاعده در سایه گروه تروریستی داعش در سوریه مجددا در حال ظهور است.

براساس نقل از خبرگزاری فرانسه، این کارشناسان گفتند: گروه شبه نظامی "هیات تحریرالشام" که ماه گذشته کنترل شهر ادلب سوریه را به دست گرفت همان القاعده با نامی جدید است که به امید بازخیز و تجدید فعالیت خود را میانه‌روتر از داعش معرفی می‌کند.

جاشوئا گلتزر، مدیر سابق بخش مقابله با تروریسم کاخ سفید، گفت: ممکن است داعش تهدید تروریستی برجسته امروز باشد اما القاعده در سوریه مساله نگران‌کننده است. در حال حاضر این بزرگ‌ترین شاخه جهانی القاعده محسوب می‌شود.

وی و دیگر کارشناسان در جریان سخنرانی درباره تهدید تروریستی کنونی علیه آمریکا در اندیشکده "آمریکای جدید" گفتند: انتظار داریم همزمان با اینکه داعش در جریان مبارزات در سوریه و القاعده شکست می‌خورد گروه هیات تحریرالشام در راس تروریست‌ها قرار گیرد.

آنها افزودند: هیات تحریرالشام اسم دیگر القاعده است. این گروه با هدف تحکیم کنترل خود بر بخش اعظم استان ادلب، گروه‌های رقیب را نابود و یا آنها را جذب کرده و تبلیغات خود به سبک داعش در رسانه‌های اجتماعی را به‌روزرسانی می‌کند.

یکی دیگر از کارشناسان، القاعده را به عنوان سازمانی که نسبت به سال ۲۰۱۰ قدرتمندتر شده، توصیف کرد؛ در سال ۲۰۱۰ همزمان با تضعیف القاعده، داعش ظهور کرد.

وی افزود: هیات تحریرالشام با مهارت خودش را از داعش مجزا دانسته تا خود را به عنوان سازمانی که متشکل از شبه نظامیان "میانه‌رو" است تعریف کند. مردمی که ممکن است آنها را دوست نداشته باشید اما می‌توانید با آنها همکاری کنید.

به همین ترتیب این گروه حمایت مردمی بیشتری دارد و از حمایت رسمی برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برخوردار است.

کارشناس مذکور افزود: میانه‌روتر بودن نسبت به داعش برای هیات تحریرالشام بسیار مفید بوده است.

گزارش اندیشکده آمریکای جدید در خصوص تهدید تروریستی کنونی بر لزوم تمرکز بر داعش به عنوان خطرناک‌ترین تهدید خارجی در حال حاضر تاکید دارد در حالی که اشاره می‌کند از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر تمامی حملات مرگبار تروریستی در آمریکا توسط شهروندان یا ساکنین دائمی آمریکا صورت گرفته است.

اما این گزارش افزود: القاعده می‌تواند نقش خود را به عنوان تهدید اصلی در آینده از سر بگیرد و طرفدارانی را که از تاکتیک‌های افراطی داعش خسته شده‌اند به خود جذب کند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی