به گزارش مفتاح، در حالی پرونده بی‌اعتمادی گردشگران خارجی به فروشندگان صنایع‌دستی همچنان باز است که معاون صنایع‌دستی، نبود نظارت بر عملکرد راهنمایان و فروشندگان را تأیید می‌کند.

«از اصفهان با راهنمای گردشگری، صنایع‌دستی نخرید» این تیتر گزارشی بود که ۲۱ خردادماه همین امسال منتشر شد و به موضوع هشدار آژانس‌های مسافرتی ژاپنی به مسافران خود پرداخته بود؛ در بخشی از گزارش آمده بود  که یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران گفته: «هشدار آژانس‌های ژاپنی برای این است که عده‌ای از راهنمایان گردشگری، مسافران خود را به فروشگاه‌هایی می‌برند که از قبل با آن‌ها توافق کرده‌اند تا صنایع دستی خود را با قیمت بیشتری عرضه کنند و در کنارش پورسانتی که گاه به ۵۰ درصد هم می‌رسد برای راهنمایان در نظر بگیرند.»

علاوه ‌بر انعکاس این مطلب جهت پیگیری با سید عباس شیردل، رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفتگو کردیم که این مقام مسئول، ضمن تأیید این که برخی راهنماهای گردشگری با تعدادی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی این استان تبانی کرده‌اند تا مسافران خود را در ازای دریافت ۵۰ درصد پورسانت به فروشگاه آن‌ها ببرند، گفت: این مشکل، مساله تازه‌ای نیست و به امروز و دیروز برنمی‌گردد. چند سالی است که در اصفهان این اتفاق ناخوشایند افتاده و برخی راهنماهای گردشگری با بعضی فروشندگان ارتباط گرفته و گفته‌اند ما گردشگران خارجی را به فروشگاه شما می‌آوریم و پورسانت ما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ کل فروش، خواهد بود. این در حالی است که چنین کاری خارج از شرع و عرف است و گردشگران را به فعالان صنایع دستی و بسیاری از راهنمایان گردشگری که درست کار می‌کنند، بدبین می‌کند.

رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان همچنین در پاسخ به این که برای حل این مشکل چه اقدامات عملی صورت گرفته گفته بود: بسیاری از فروشندگان که در میدان نقش جهان مستقر هستند، چندین طومار نوشته و به اتحادیه داده‌اند. محتوای بیشتر این نامه‌ها این بوده که چرا گردشگران از کنار مغازه‌ها رد می‌شوند و تنها از چند فروشگاه معدود خرید می‌کنند ما هم نامه‌ها و همچنین مراتب اعتراضشان را به استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان منتقل کرده‌ایم اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

در انتظار تصویب سند ملی گردشگری

در ادامه پیگیری این موضوع این‌بار سراغ بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی رفتیم و نظر او را درمورد برخورد این معاونت با راهنمایان گردشگری از یک سو و فروشندگان متخلف از سوی دیگر جویا شدیم.

نامور مطلق در این‌باره گفت: این مساله، مشکل قدیمی ماست که در این چند سال، حل نشده باقی مانده؛ حتی دوستان ما در اتحادیه صنایع دستی اصفهان که بعضی شان، در حال حاضر، در مظان اتهام هستند آمدند و شکایت کردند که ما پورسانت کمی به تورلیدرها می‌دهیم  و این مساله موجب می‌شود که آنها بروند و از کسان دیگری خرید کنند. 

معاون صنایع‌دستی کشور در پاسخ به این که چه راهکار عملی برای مواجهه با متخلفان وجود دارد می‌گوید: ما در حال حاضر نظارت تشکیلاتی روی فروشگاه‌ها نداریم اما با طرح مجلس دست ما باز می‌شود. در حال حاضر می‌توانم بگویم سند ملی گردشگری نوشته شده و قرار است در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود. پیشنهاد ما در این سند، خرید گردشگران از فروشگاه‌های مخصوص است. یعنی فروشگاه هایی که نشان اعتماد دارند.

نامورمطلق در پاسخ به این که در صورت تخلف، با فروشگاه‌هایی که دارای نشان اعتماد هستند، چه برخوردی می‌شود، می‌گوید: ما نمی‌توانیم برخورد ضربتی کنیم و فروشگاه را ببندیم فقط می‌توانیم نشان را پس بگیریم و به همین خاطر باید فرهنگ‌سازی کنیم تا تورلیدرها به این درک برسند که ما نیازمند اقتصاد پایدار در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.

وی در عین حال تأکید کرد: از سوی دیگر نظارت بر تورلیدرها و گذشتن این افراد از منافع آنی بسیار مهم است تا دیگر در کشوری چون ژاپن، هشتکی درباره عدم خرید صنایع‌دستی از اصفهان شکل نگیرد. راستش نمی‌دانم چرا برخی از ما، قهرمان خراب کردن تصویر خودمان در نگاه دیگران هستیم!

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی