13:30 1396/06/14

به گزارش مفتاح، دستکم ۳۰ هزار آواره روهینگیایی که از خشونت‌های ارتش میانمار فرار کرده‌اند، بدون دسترسی به آب و غذا در کوهستان‌های ایالت راخین در این کشور به دام افتاده‌اند.

ده‌ها هزار مسلمان روهینگیایی که در پی عملیات ارتش میانمار از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، پس از فرار به سوی مرزهای بنگلادش، در مرزهای دو کشور به دام افتاده‌اند. این در شرایطی است آوارگان روهینگیایی قادر به تأمین نیازهای اولیه خود نبوده و به آب، غذا و خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

به نوشته سی‌ان‌ان، عملیات ارتش میانمار همچنان ادامه داشته و تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: تصاویر ماهواره‌ای که روز شنبه از سوی دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده است، نشان می‌دهد که این افراد از سر ناچاری مجبور به آوارگی شده‌اند - زیرا تمامی روستاهای آن‌ها طی درگیری و حملات ارتش میانمار به صورت کامل در آتش سوخته و از بین رفته‌اند.

سازمان ملل نیز روز یکشنبه اعلام کرد تا از حدود ده روز پیش، بیش از 75 هزار روهینگیایی با عبور از مرز بنگلادش به داخل این کشور فرار کرده‌اند.

سی‌ان‌ان به نقل از فعالان حقوق بشر نوشته که در ایالت راخین میانمار، دستکم 30 هزار مسلمان روهینگیا در ارتفاعات و کوهستان‌های این منطقه به دام افتاده‌اند، بدون اینکه به غذا، آب و خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند.

روهینگیاها یک اقلیت مسلمان میانماری هستند که به عنوان آزاردیده‌ترین جمعیت جهان شناخته می‌شوند، جمعیتی که میانمار آن‌ها را بنگلادشی و بنگلادش آن‌ها را میانماری می‌داند.

گروه حقوق بشری : آزار و اذیت تمامی مسلمانان در میانمار افزایش یافته است

آزار واذیت مسلمانان در میانمار در حالی ادامه دارد که رویترز در گزارشی نوشت:  «شبکه حقوق بشر مستقل برمه» در گزارشی که امروز سه شنبه منتشر شده، اعلام کرد: آزار و اذیت نظام مند مسلمانان مسلمانان میانمار در سراسر این کشور افزایش یافته و این آزار و اذیت تنها محدود به استان راخین نبوده است.

این در شرایطی است که موج تازه خشونت ها در استان راخین موجب شده است تا حدود 90 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کنند تا از خشونت نیروهای امنیتی میانمار در امان باشند.

این گروه حقوق بشری افزود: آزار و اذیت مسلمانان میانمار از سوی دولت، گروه های بودایی و برخی گروه های ملی گرای افراطی پشتیبانی و حمایت می شود.

این گزارش بر اساس بیش از 350 مصاحبه در 46 شهر و روستای میانمار در یک بازه زمانی 8 ماهه از مارس 2016 میلادی آماده و منتشر شده است.

دولت میانمار هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است. مقام های دولت میانمار هرگونه تبعیض در قبال مسلمانان این کشور را رد کرده اند و ادعا می کنند که نیروهای امنیتی در استان راخین در حال مقابله با شبه نظامیان هستند.

این گزارش افزود: به بسیاری از مسلمانان میانماری از همه قبایل و اقوام کارت شناسایی داده نمی شود. در برخی مناطق مسلمانان اجازه دسترسی به اماکن مذهبی خود را ندارند.

استان راخین اوج آزار و اذیت ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا به شمار می رود. میانمار حدود 1.1 میلیون مسلمان روهینگیا را مهاجران غیر قانونی می داند که از کشور بنگلادش وارد این کشور شده اند و حاضر نیست به آنها شهروندی اعطا کند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی