13:00 1396/06/14

به گزارش مفتاح، مدیرعامل مجمع «ایران‌نوشت» گفت: ما در این زمینه بسیار عقب هستیم و سهم ما از بازار، تنها پنج درصد و ۷۰ درصد نوشت‌افزار ما وارداتی است.

در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با عنوان «ایران‌نوشت» که امروز (۱۴ شهریورماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی ـ هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، سعید حسینی کودکان و نوجوانان را مخاطبان اصلی فعالیت‌های فرهنگی دانست و اظهار داشت: شخصیت‌سازی مهم‌ترین کار فرهنگی است که در دنیا برای بچه‌ها اتفاق می‌افتد. در کشورهای پیشرفته مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی خود را از طریق شخصیت‌های کارتونی و عروسکی به کودکان منتقل می‌کنند. ما برخلاف توانمندی‌های جدی که در این حوزه داریم؛ چه در حوزه ساخت انیمیشن و چه در حوزه عروسک‌سازی، هنوز چند دهه عقب‌تر از کشورهای دیگر هستیم.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه بیش از سه ساعت از زمان بچه‌های تهرانی صرف دیدن انیمیشن می‌شود، گفت: در خانواده‌های تهرانی بچه‌ها سه ساعت از زمان خود را صرف دیدن انیمیشن می‌کنند، به همین خاطر اسباب‌بازی، پوشاک، وسایل اتاق‌خواب و دیگر لوازم مورد نیاز بچه‌ها از محصولات کاراکترمحور است؛ اما ما غیبت چند دهه‌ای در این حوزه داشته‌ایم و هنوز خانواده‌های ما از محصولاتی استفاده می‌کنند که با سیستم رسمی آموزش ما در تناقض و متمایز با فرهنگ ماست.

حسینی به فعالیت‌های مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی اشاره و بیان کرد: این مجمع کار خود را از پنج سال پیش آغاز کرده و به جرأت می‌توان گفت تولیدکننده‌هایی که با این مجمع همکاری داشته، کار جهادی کرده‌اند؛ آنها آمده‌اند تا روزهای خوبی را برای کودکان این سرزمین رقم بزنند. این مجمع کار خود را با دو یا سه تولیدکننده آغاز کرد و در حال حاضر ۷۰ تولیدکننده عضو مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی هستند و خوشحالیم که حوزه‌های دیگر چون پوشاک و لوازم اتاق‌خواب نیز از الگوی استفاده شده در بخش نوشت‌افزار در حال بهره‌برداری از الگوی استفاده شده در بخش نوشت‌افزار هستند.

وی در ادامه به گردش مالی حوزه نوشت‌افزار اشاره و بیان کرد: مبلغی برابر با ۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی این حوزه است و ما به ۱۵۰ میلیون جلد دفتر احتیاج داریم. سهم واردات نوشت‌افزار به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد و سهم نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی از این بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد است اما رغبت مردم بالا رفته و نمایشگاه «ایران‌نوشت» پرمخاطب‌ترین نمایشگاه نوشت‌افزار در کشور است.

پس از آن محمدحسین سیاح طاهری فرزند یکی از شهدای مدافع حرم به روایت خاطرات پدر شهید خود پرداخت و گفت: بازاریابی برای نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی بسیار مهمتر از تولید است؛ ما پیش از آنکه کالایی را تولید کنیم، باید به مخاطب آن بیندیشیم. برای مثال پدر من یادواره شهدای جنگ را با دوست و همراه خود حبیب احمدزاده در مسجد برگزار کرد. پس از آن به این نتیجه رسید که مخاطبان اصلی او، دانش‌آموزان هستند و بهتر است این یادواره را به جشنواره تبدیل کند و به جای آنکه از رزمندگان و سرداران سپاه که با دفاع‌مقدس و ارزش‌های آن آشنا هستند، از هنرمندانی چون پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا که برای نوجوانان و جوانان جذابند، برای حضور در این جشنواره بهره ببرد. این‌گونه بود که جشنواره فیلم دانش‌آموزی دفاع‌مقدس شکل گرفت.

فرزند شهید سیاح طاهری، مهمترین بخش کار فرهنگی را پیدا کردن زبان مشترک با مخاطب دانست و افزود: ما باید با زبان نسل جدید آشنا باشیم. همچنین باید مخاطب خود را بشناسیم و از خود بپرسیم چرا باید مخاطب ما نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی را انتخاب کند. وقتی به جواب این پرسش رسیدیم، متوجه می‌شویم که از چه زاویه‌ای می‌توانیم در دل نوجوان راه پیدا کنیم.

وی به پویش ملی «صد برگ» اشاره و بیان کرد: تولیدکنندگان نوشت‌افزار و همچنین سایر مردم با پیوستن به این پویش می‌توانند سهمی از نوشت‌افزار مورد نیاز مناطق محروم را تأمین کنند.

علی فریدونی مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اهمیت شکل‌گیری مجمع «ایران‌نوشت» اشاره کرد و گفت: این مجمع راه سخت و پرفراز و نشیبی را در پیش دارد؛ از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با توجه به وظیفه ذاتی خود و اهمیت حوزه اقتصاد فرهنگ، جایزه‌ای را به نام «جایزه کالاهای فرهنگی» بنیان‌گذاری کرده و برای آن دبیرخانه دائمی تشکیل داده است.

وی ویژگی اصلی جایزه کالاهای فرهنگی را توجه به صنوف دانست و افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد بر آنیم که از صنوف و بخش خصوصی که دغدغه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی را دارد، پشتیبانی کنیم.

لازم به ذکر است که پنجمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از امروز (۱۴ شهریور ماه) تا ۳۱ شهریور ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی ـ هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب برپاست.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی