11:33 1396/06/14

به گزارش مفتاح، در شرایطی که حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی هنوز در رأس خبرهاست، مطالبی از خبرنگار یک روزنامه دولتی منتشر شد مبنی بر اینکه آموزش و پرورش با پرداخت ۸ میلیون تومان به اولیا، رضایت‌نامه گرفته است و البته این وزارتخانه تکذیب کرد.

صبح روز جمعه گذشته در حالی که مردم در شادی عید بزرگ قربان بودند، خبری تلخ منتشر شد؛ «دانش‌آموزان هرمزگانی که برای شرکت در اردوی سازمان دانش‌آموزی عازم شیراز بودند دچار سانحه شدند».

این دانش‌آموزان هرمزگانی، محصلان دختر دوره متوسطه بودند که در تشکل فرزانگان سازمان دانش‌آموزی عضو بودند و در سانحه واژگونی اتوبوس، برخی فوت کرده و برخی هم دچار مصدومیت شدید شدند.

اتوبوس از هرمزگان در شب عازم شیراز شده بود و راننده به دلیل خواب آلودگی، کنترل خودرو را از دست داد و در این سانحه، 7 دانش‌آموز، یکی از مربیان دانش‌آموزان و کمک راننده فوت کردند و 34 نفر نیز مصدوم شدند.

وزیر آموزش و پرورش در همان روز خود را به داراب رساند تا پیگیر وضعیت این دانش‌آموزان باشد و استان هرمزگان نیز در پی این واقعه تلخ، شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

پیکر دانش‌آموزان فوت شده، روز شنبه و یک شنبه در شهرستان‌های‌شان تشییع و تدفین شد؛ از سوی دیگر آموزش و پرورش اعلام کرد که هزینه درمان دانش‌آموزان مصدوم را می‌پردازد و ضمن اینکه اردوها را در شب به حالت تعلیق در آورد تا شیوه‌نامه اردوها را بازبینی کند.

به نظر می‌آمد همه چیز در کنترل آموزش و پرورش است اما ناگهان گزارش و توئیت‌هایی از خبرنگار روزنامه دولتی منتشر شد مبنی بر اینکه دانش‌آموزان هیچ رضایت‌نامه‌ای نداشتند و آموزش و پرورش با اخذ مبلغ 8 میلیون تومان، پس از حادثه از خانواده‌ها، این رضایت‌نامه‌ها را گرفته است.

این خبرنگار نوشت: «پدر شیوا مبینی، جان‌باخته اردو دانش‌آموزی: مسئولان آموزش و پرورش 5 صبح اومدن دم خونه‌ام و گفتن امضا بده که دخترت رضایتنامه داشت، ٨ میلیون میدیم».

این موضوع با واکنش مسئولان آموزش و پرورش نیز مواجه شد به‌گونه‌ای که معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.

آموزش و پرورش این موضوع را شایعه خواند و آموزش و پرورش استان هرمزگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف گزارش و توییت منتشره خبرنگار مبنی بر پیشنهاد مسئولان آموزش و پرورش میناب به ولی محترم دانش آموز فقید، شیوا مبینی، جهت دریافت مبلغ هشت میلیون تومان پول در قبال امضای رضایت نامه، مستندات موجود شامل رضایت نامه مورخ اول شهریور96 ولی محترم و همچنین نامه شماره 350/10868 مورخ اول شهریور 96 دبیرستان دخترانه زینبیه شهرستان میناب با عنوان اداره آموزش و پرروش این شهرستان که اسامی6 نفر از دانش آموزان به همراه فرم رضایت نامه را ارسال نموده است، به روشنی گواه این است که گزارش خبرنگار روزنامه غیر منصفانه و بدون مبنا بوده است.

بدیهی است روند اخذ رضایت‌نامه از اولیای محترم برابر فرم سازمانی در تاریخ مذکور تهیه و وفق مقررات جهت درج در پرونده اردو ارسال شده است.

به منظور تنویرافکار عمومی ذکر این نکته ضروریست که از لحظه وقوع حادثه، مدیرکل آموزش و پرورش و معاونان و کارشناسان ستادی اداره کل به منطقه اعزام شدند و با حضور در بیمارستان داراب و عیادت از مجروحان و دیدار با خانواده‌های عزیز، روند درمان حادثه دیدگان و سایر نیازمندی‌ها به دقت دنبال شد.

آموزش و پرورش استان و جامعه فرهنگیان، در کنار خانواده‌های عزیز، در فقدان عزیزان از دست رفته سوگوار هستند و این اداره کل همکاری لازم را برای روشن شدن ابعاد این حادثه دارد».

البته این موضوع به شکایت آموزش و پرورش هم انجامید و خبرنگار مربوطه نیز عنوان کرد که مورد تهدید قرار گرفته است.

ساعتی بعد در فضای مجازی تصویری منتشر شد مبنی اجازه‌نامه ولی دانش‌آموز که در تاریخ یکم شهریور ماه اجازه اردو را داده است.

چند سوال:

1- آیا سازمان دانش‌آموزی در تمام رضایت نامه‌های اردو، به اولیا عنوان می‌کند که «در صورت بروز حوادث احتمالی هچگونه اعتراضی نخواهند داشت»؟

2- آیا این رضایت‌نامه که توسط معاونت پرورشی آموزش و پرورش منتشر شده، جعلی است؟

3- آیا والدین از قبل، رضایت‌نامه را امضا کردند و اکنون به خبرنگار چیز دیگری گفتند؟

4- آیا والدین 8 میلیون تومان را گرفته‌اند و این رضایت‌نامه را امضا کردند؟

5- تکلیف دانش‌آموزان مصدوم چه خواهد شد و چه کسانی حامی آنان از نظر آموزشی، درمانی و خدماتی خواهند بود؟

6- آیا درست است که دو ارگان دولتی، پرونده یک حادثه تلخ را به حاشیه ببرند؟

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی