به گزارش مفتاح، امیدوارم یک بار هم که شده، مسئولان به‌جای آنکه خودشان را پشت پیام‌های تکراری پنهان کنند، فکری به حال این درد بی‌درمان کنند، اینکه هر ‌از ‌چندگاهی دختران و پسران ما در جاده‌ها طعمه مرگ و خانواده‌هایشان داغدار نشوند.

طیبه سیاوشی نماینده لیست امید طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: غم ازدست‌دادن فرزند از سخت‌ترین و عمیق‌ترین غم‌هایی است که بر انسان می‌گذرد. از این جهت پیش از بیان هر چیز به خانواده‌های عزیزی که در حادثه سقوط اتوبوس دختران عزیزشان را از دست دادند، تسلیت می‌گویم. اما درباره این حادثه از هر زوایه که بخواهیم ورود کنیم سرفصل بی‌برنامه‌بودن و سهل‌انگاری توی چشم می‌زند. 

امیدوارم یک بار هم که شده، مسئولان به‌جای آنکه خودشان را پشت پیام‌های تکراری پنهان کنند، فکری به حال این درد بی‌درمان کنند، اینکه هر ‌از ‌چندگاهی دختران و پسران ما در جاده‌ها طعمه مرگ و خانواده‌هایشان داغدار نشوند.

آنچه در حادثه اخیر بیش از دیگر موارد به چشم می‌آید، سفر شبانه غیرضروری دختران دانش‌آموز هرمزگانی است. هیچ مقدمه‌ای برای این سفر لحاظ نشده است. اینها فقط مقصد را تعریف می‌کنند و بچه‌ها  به راه می‌افتند. بعد هم که حادثه اتفاق افتاده، راننده دستگیر شده و ارسال پیام و سفر مسئولان به منطقه آغاز شده است؛ اما این چه چیزی را روشن می‌کند. 

اگر برنامه‌ریزی لازم بود و بخش‌نامه و آیین‌نامه مشخصی برای شکل این نوع سفرها طراحی شده بود، نباید این اتفاق برای دختران بی‌گناه ما می‌افتاد. یک تصادف در اردوها در اروپا به‌عنوان فاجعه انسانی بزرگ مطرح می‌شود و اخبار ایران هم بارها و بارها آن را پوشش می‌دهد.

در این حادثه به جای فروکاستن ماجرا به خواب‌آلودگی راننده، باید این‌بار جزئیات بروز این خطا بررسی شود. باید دید مدیر مدرسه با چه‌ ‌ایده و برنامه‌ای مجوز داده تا این دانش‌آموزان شبانه راهی سفر شوند؛ به این خاطر تأکید دارم که در این حادثه صرفا راننده نیست که مقصر است.

چه دلیلی دارد این بچه‌ها شب‌هنگام در جاده باشند، اگر هوا گرم بوده که حالا تمام ایران گرم است و با وجود همه این توضیح‌ها بهتر آن بود که بچه‌ها در روز راهی سفر می‌شدند؛ اما این محقق نمی‌شود مگر اینکه پروتکل و آیین‌نامه‌ای نهایی شده و به همه مدارس و سازمان‌های آموزش‌وپرورش کشور ابلاغ شود.

گاهی هم متأسفانه در پس برگزاری این اردوها صرفا نگاه سودجویانه برای انباشت منابع مالی برای مدرسه وجود دارد و بس؛ که اگر این‌چنین نبود شاید مدیران محترم تمهیداتی لازم و کافی را برای انجام سفر گروهی دختران نخبه می‌اندیشیدند. 

بنابراین نکته کلیدی اینکه این سفر فاقد مقدمه و پیش‌بینی لازم بوده و الان سخنان رئیس دادگستری و وزیر محترم آموزش‌وپرورش صرفا می‌تواند پاسخ‌گوی دردهای مقطعی این خانواده‌ها باشد و  احساس و هیجان مردم را کنترل کند اما اگر آنها بخواهند کاری از سر دلسوزی انجام دهند، باید این‌بار ابعاد ماجرا عمیق‌تر و کلیدی‌تر بررسی شود. 

باید تأکید کنم نمایندگان مردم پیگیر تمامى امور مرتبط به درمان دانش‌آموزان زخمی‌شده و آسیب‌دیده در این تصادف خواهند بود.  متأسفم که در روز عید قربان خانواده‌های عزیز هرمزگانی دچار چنین مصیبتی شده‌اند. این صرفا یک حادثه نبوده بلکه بی‌توجهی به ابعاد انسانی تدارک یک سفر بوده است. این واقعه صرفا یک حادثه نبوده بلکه یک هشدار بزرگ است به مسئولان تا دیر نشده تدبیری برای این امر بیندیشند.

مطالب پیشنهادی