15:05 1396/06/08

به گزارش مفتاح، کارشناس گردآوری آثار موزه‌ای خانه مدرس گفت: پرونده پرسنلی مستوفیان یکی از قاتلین شهید مدرس و رئیس وقت شهربانی کاشمر توسط مجموعه‌دار خصوصی به موزه مدرس اهدا شد.

محسن افتخاری اظهار داشت: از زمانی که خانه مدرس کار خود را به‌عنوان موزه آغاز کرده در تلاش بوده تا وظیفه موزه‌ها را که جمع‌آوری آثار موزه‌ای است، محقق کند به همین دلیل اقدام به جمع آوری مدارک و مستندات مربوط به شهید مدرس کرده است به تازگی نیز یکی از مجموعه‌داران بخش خصوصی پرونده پرسنلی محمود مستوفیان یکی از قاتلین شهید مدرس رییس شهربانی آن زمان و یکی از اعضای دربار را به موزه اهدا کرده است.

وی افزود: در نظر داریم تا این پرونده و سند را دهم آذر ماه امسال در روز هشتادمین سالگرد شهادت ایشان برای اولین بار رونمایی کنیم. در این پرونده تمام اطلاعات مربوط به این شخص، دست خطی درباره رفتار دادگاه با وی، موافقت با درخواست برگشت او به ارتش و... موجود است. تفاوت این پرونده در آن است که اگرچه آن زمان پرونده قضایی یوسفیان منتشر شده بود اما این پرونده مربوط به اطلاعات پرسنلی اوست که هیچ کجا از آن رونمایی و تا کنون دیده نشده است.

افتخاری بیان کرد: در کنار این اثر، مدارک دیگری نیز به دست آورده ایم از جمله روزنامه هایی که در سال ٣١ به موضوع شهادت و برگزاری دادگاه قاتلان شهید مدرس پرداخته‌اند و یا روزنامه قانون سال ٣١ که دو بار در تصویر و مطلب مربوط به شهادت مدرس از واژه شهید استفاده کرده بود.

وی ادامه داد: در طول مدتی که موزه مدرس افتتاح شده بسیاری از موزه‌داران کارشناسان میراث فرهنگی و موزه‌داری هنرمندان و... از آن بازدید کرده اند چند روز پیش هم اقای علی مدرسی نوه شهید مدرس و جمشید مشایخی از هنرمندان کشور نیز به این موزه آمدند.

وی افزود: در این موزه کنگره مدرس شناسی ایجاد شده است و هر منبعی که مرتبط با شهید مدرس باشد توسط این بنیاد گردآوری می شود همچنین برگزاری نشست های تخصصی نیز از برنامه های این بنیاد است. شاید در این موزه ما بزرگترین مجموعه کتاب تخصصی درباره شهید مدرس را داریم. محل تدریس فقه و اصول شهید مدرس نیز اکنون به دارالقرآن تبدیل شده است و هفته ای دو روز  اساتید بین المللی در آن قرآن تدریس می کنند.

افتخاری گفت: این موزه به دلیل ساده بودن خانه مدرس یکی از بناهایی محبوب در میان مردم است. در کنارش نیز خانه نصیرالدوله قرار دارد که از نظر معماری و اینه کاری بسیار فاخر است ولی مردم می گویند که خانه مدرس به دلیل سادگی اش دست یافتنی‌تر است و آنها زندگی در چنین خانه هایی را تجربه کرده اند. این موضوع موجب شده تا عامه مردم از این موزه بازدید زیادی انجام دهند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی