15:00 1396/06/08

به گزارش مفتاح، وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به این کشور سفر کرده، سخنانی را علیه ایران مطرح کرد که جای تأمل دارد.

"عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات، ایران را به دخالت در سوریه متهم کرد و آنچه دخالت های ایران و ترکیه در سوریه خوانده را مانعی در مسیر دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه قلمداد کرده است .

نکته‌ای که عبدالله بن زاید در سخنان روز گذشته خود مورد غفلت قرار داد و از بیان آن امتناع کرد حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهای منطقه از تروریست‌ها در جنگ علیه نظام سوریه بود که در سخنان این مقام اماراتی دیده نمی شود.

در حالی که حضور مستشاری ایران در سوریه با موافقت نظام سوریه صورت گرفت ، وزیر خارجه امارات به این سوال اساسی پاسخ نداده که چه کسی مجوز حمله این کشور به یمن را صادر کرده است و چرا بیش از سه سال است که به حملات علیه یک کشور فقیر پایان نمی دهد .

این در حالی است که کشف زندان‌های سری در یمن از سوی امارات و شکنجه زندانیان را باید به "کارنامه سیاه" این کشور در یمن افزود که حتی صدای سازمان ها و نهادهای حقوق بشری را در آورده است و امارات تاکنون از پاسخ روشنی به این اتهامات طفره رفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دستکم 18 زندان سری در جنوب یمن تحت نظر مستقیم نیروهای اماراتی یا تحت نظر نیروهای یمنیِ تحت آموزشِ نیروهای اماراتی اداره می شدند. این زندانها در پایگاههای نظامی، بنادر، برخی فرودگاهها و خانه های ویلایی و حتی باشگاههای شبانه قرار داشتند.

برخی از زندانیان سابق این زندانها شیوه های شکنجه خود را "وحشیانه" توصیف کرده‌اند که از جمله، آنها را چشم بسته هفته ها درون یک سطل زباله قرار می داده اند و ضرب و شتم می کرده اند و برخی را با آتش کباب کرده  و به آنها تجاوز جنسی کرده اند. براساس این گزارش، تنها در شهر المکلا در جنوب یمن حدود 400 نفر بعد از بازداشت، ناپدید شده اند و حدود 1500 نفر نیز در شهر عدن بازداشت شده اند.

اینها نمونه هایی از جنایت امارات در یمن است که در قالب ائتلاف سعودی از سه سال پیش جنگ همه جانبه‌ای را علیه یمن به راه انداخت که تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری های واگیر دار از جمله وبا و قحطی در این کشور فقیر منجر شده است.

در حالی وزیر خارجه امارات در سخنان خود در جای یک مدعی ظاهر شده است که باید در وهله اول به افکار عمومی جهان در قبال این گزارشها پاسخگو باشد تا شاید بتواند اندکی از چهره منفی خود را در بین کشورهای منطقه و جهان بزداید. امارات باید به این سوالات اساسی پاسخ دهد که مسئول این همه جنایت و کشتار غیرنظامیان و نیز شیوع بیماری های واگیر دار در یمن کیست؟

نکته ای دیگر که باید به آن توجه کرد این است که این دیپلمات اماراتی در سخنان خود از کشورهای حامی تروریست در سوریه نخواست که برای پایان دادن جنگ در سوریه دست از حمایت مالی و تسلیحاتی این گروهها بردارند و در مقابل بدون اشاره به صفوف از هم پاشیده و اختلافات گسترده سران مخالفان بر اتحاد گروههای معارض برای رسیدن به یک رویکرد واحد تاکید کرد.

امارات از رسیدن به صلح و آرامش در سوریه سخن می گوید که به حق سخن درستی است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه اعلام کرده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و بر گفت‌وگو برای پایان دادن به این بحران تاکید کرد  ولی سوال اساسی این است که امارات برای توقف جنگ چه گام هایی را اتخاذ کرده است.

اولین اقدام برای پایان جنگ شش ساله در سوریه توقف مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی از سوی کشورهای حامی این گروههاست، آیا امارات در این راستا تلاش‌ها و اقداماتی را انجام داده آیا از حامیان منطقه ای این گروههای تروریستی خواسته است که به جنایت خود در سوریه پایان دهند.

تا زمانی که این کشورها به حمایت مالی و تسلیحاتی در سوریه ادامه دهند، بحران سوریه ادامه خواهد یافت و در واقع این کشورها با استمرار کمک های مالی و تسلیحاتی به ترویست ها بر تداوم این بحران اصرار دارند گرچه پیروزی های ارتش سوریه آنها را مجبور کرده که از رویای براندازی نظام سوریه دست بردارند ولی دمیدن روح تازه و جان بخشیدن دوباره به جسم بی جان تروریست ها همچنان در دستور کار این کشورها قرار دارد تا شاید معادله جنگ را در آخرین لحظه به نفع خود تغییر دهند.

دامن زدن به اختلافات فرقه ای در منطقه ، ارسال سلاح و گروههای تروریستی به کشورهای منطقه ، گسترش ایرانی هراسی ، دامن زدن به اختلافات کشورهای منطقه از جمله اقدامات امارات طی این سالها بوده است . حتی برخی قرائن حاکی از این است که امارات پشت سر بحران قطر با چهار کشور عربی قرار دارد و این امر از چشم مقامات قطری بدور نمانده و باعث شده است که شبکه الجزیره قطر به افشاگری جنایت این کشور در یمن دست بزند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی