معیوب و از رده خارج شدن دستگاه وارداتی سی تی اسکن با قیمت میلیاردی در کرمانشاه که سال ۹۴ خرید آن از یک شرکت آلمانی دستاوردی بزرگ توصیف شده بودحاشیه های زیادی را به دنبال داشته است.

طی سالهای اخیر همواره خرید و واردات تجهیزات پزشکی از خارج از کشور از سوی مسئولان حوزه سلامت یکی از دستاوردهای توافق های بین الملل دولت با غرب یاد شده است. اتفاقی که در صورت انتقال تکنولوژی و ارتقاء سطح درمان برای مردم قابل تحسین است.

اما هر از چندگاهی درباره واردات دستگاه های خارجی شنیده می شود که این تاسیسات از رده خارج، دست دوم و مستهلک هستند که فقط به خروج عرض و خالی شدن انبارهای کمپانی های خارجی از تولیدات از رده خارج منجر می شود.

در این میان واسطه های خرید و واردات چنین محصولاتی نیز احتمالا سود خوبی را به جیب می زنند و البته پس از عدم کارایی دستگاه وارد شده، دوباره از همان کمپانی اقدام به خرید جدید می کنند. موضوعی که قطعا می تواند از سوی دستگاه های نظارتی مورد پیگرد و بررسی قرار بگیرد.

یکی از نمونه های این نوع واردات بر اساس ظواهر و اخبار منتشر شده از رسانه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خرید یک دستگاه سی تی اسکن معیوب از کمپانی زیمنس آلمان برای یکی از بیمارستانهای استان کرمانشاه است.

چندی قبل  در ۲۲ بهمن ماه سال ۹۴ یک دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان حضرت رسول(ص) شهرستان جوانرود از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران که مسئول خرید تجهیزات سرمایه ای در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خریداری شد.

افتتاح سی تی اسکن جوانرود در سال ۹۴ توسط معاون دانشگاه علوم پزشکی

در آن روز ساره محمدی معاون درمان وقت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی سخنانی در مراسم افتتاح بخش سی تی اسکن مذکور ضمن تاکید بر  مزایای این دستگاه گفت:" این دستگاه که ازبرترین تکنولوژی جهان بهره میگیرد حدود۴ماه پیش در کشورآلمان تولید شده و امیدواریم که نیاز منطقه اورامانات به سی تی اسکن را رفع کند. "

 خراب شدن دستگاه میلیاردی آلمانی

این دستگاه که متعلق به کمپانی زیمنس بود چندی بعد و قبل از اتمام دوره گارانتی دچار مشکل شد. طبق اخبار به دست آماده از بیمارستان مذکور نماینده مردم روانسر جوانرود و پاوه به دلیل آنچکه دست دوم بودن دستگاه عنوان می کنند، نامه اعتراضی به وزیر بهداشت نوشته و کارشناسان اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز این مساله را تایید کرده اند.

در نهایت دستگاه مذکور که به ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد تومان خریداری شده بود از آن بیمارستان جمع آوری و دستگاه جایگزین از همان کمپانی در محل نصب و راه اندازی شد.

خرید دوباره!

سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تاریخ هفتم شهریور ماه خبری را درج کرد که از خرید دوباره دستگاهی مشابه همات دستگاه معیوب قبلی از همان کمپانی حکایت داشت.

شیرزادیان مدیر نظارت و ارزشیابی تجهیزات پزشکی اعلام کرد: "با پیگیری های مستمر مدیران ارشد دانشگاه، ریاست، معاونت غذاودارو، مدیریت تجهیزات پزشکی، اداره بازرسی دانشگاه و مسئولین شبکه بهداشت و نیز حمایت های بی دریغ نماینده این شهرستان، دستگاه سی تی اسکن معیوب بیمارستان حضرت رسول (ص)   با یک دستگاه مدرن ۱۶ اسلایس ساخت کمپانی معتبر زیمنس آلمان جایگزین گردید. "

سوالاتی که باید به آن پاسخ داد

یک کارشناس حوزه بهداشت و سلامت در این باره گفت: با چنین اتفاقی که افتاده است و زیانی که به مردم و دولت وارد شده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه باید به سوالات کارشناسان پاسخ دهد و افکار عمومی را روشن نماید.

شاهو سرداری گفت: اگر دستگاه مذکور کارکرده بوده آیا نباید هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت که سالانه ده ها دستگاه سی تی اسکن وسایر تجهیزات به ارزش میلیون ها یورو خریداری می نماید پاسخ گوی خرید دستگاه دست دوم بجای دستگاه نو باشد؟

خبر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از خرید دوباره دستگاه میلیاردی سی تی اسکن برای بیمارستان جوانرود

وی افزود: اگر مشکل و دست دوم بودن دستگاه مذکور که متعلق به کمپانی زیمنس است توسط اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تایید شده چرا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بعد از این موضوع برای خرید دستگاه ام آر آی ۳ تسلا و آنژیوگرافی بایپلین بیمارستان امام رضا(ع) با ارزش بالغ بر ۳ میلیون یورو با ترک تشریفات و بدون انجام مناقصه از همان کمپانی (زیمنس) نسبت به خرید اقدام می نماید. این موضوع عقلا قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد:  آیا این موضوع که دستگاه کار کرده به ایران تحویل داده شده و دوباره از همان کمپانی بدون مناقصه و با ترک تشریفات خریداری کنیم در حالی که بنده به عنوان یک کارشناس اعلام می کنم چندیدن کمپانی اروپایی و آمریکایی و ژاپنی دیگر نیز میتوانند چنین دستگاهی با کیفیت مشابه و شاید بالاتر ارائه دهند پایین آوردن شان بیمارستان های استان نیست؟ دستگاه های نظارتی در قبال چنین حجمی از خرید در استان باید هوشیار باشند.

این کارشناس حوزه درمان و سلامت تصریح کرد: درصورت تایید دست دوم بودن دستگاه چرا دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به خرید دستگاه سی تی اسکن زیمنس از طریق شرکت مپنا که شرکت غیر تخصصی در حوزه بهداشت درمان است به بهانه انتقال تکنولوژی اقدام می نمایند؟ بعید است که این روش به انتقال تکنولوژی منجر شود.

سرداری گفت: اگر دستگاه مذکور هیچ مشکلی نداشته و دستگاه بصورت نو و سالم تحویل داده شده است اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشخص نماید منظور از دستآورد بزرگ که در اطلاعیه خود بر روی سایت دانشگاه آورده است چیست؟ آیا جایگزینی یک دستگاه با همان مدل قبلی به بزرگترین دستاورد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تبدیل شده است؟

بدون تردید این مسئله و موارد مشابه آن مردم را به واردات از خارج مبتنی بر توافقات سیاسی بد بین کرده است که ضروریست نسبت به ارائه پاسخ در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی