به گزارش مفتاح، یک روزنامه آلمانی در گزارشی به اوضاع فاجعه بار یمن در سایه بی توجهی‌ها و حمایت‌های غرب و به ویژه آمریکا، آلمان و انگلیس از ائتلاف جنگ به رهبری عربستان سعودی اشاره کرد.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به وخیم شدن روزافزون اوضاع یمن در سایه حمایت های اروپا و آمریکا از عربستان سعودی که رهبری ائتلاف جنگ فاجعه بار علیه این کشور را بر عهده دارد خبر داد.

نویسنده در ادامه به دختر بچه‌ای حدودا چهار تا پنج ساله در یمن اشاره کرد که در حمله هوایی اخیر عربستان به شهر صنعا همه هشت عضو خانواده خود را از دست داده و به عنوان تنها بازمانده خانواده اش حالا کسی نمی داند سن او چقدر است.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن، بمباران منازل مسکونی در این شهر یمن را خطایی فنی ارزیابی کرد.

این روزنامه آلمانی در ادامه با اشاره به اینکه عربستان سعودی در جنگ یمن می خواهد به هر قیمتی از نفوذ رقیب خود ایران جلوگیری کند نوشت: این گونه خطاهای فنی از طرف عربستان اغلب در یمن رخ می دهد. بر اساس اطلاعات سازمان ملل تنها هفته گذشته 42 نفر توسط حملات هوایی عربستان در یمن کشته شدند. از شروع این دخالت نظامی در سال 2015 تا به حال حدود 8400 غیر نظامی جان خود را از دست داده و 40 هزار نفر هم زخمی شده اند.

این شمار قربانی بسیار بد و بالا است و در صورت رهبری محتاطانه قابل اجتناب بود. البته تراژدی واقعی یمن بسیار گسترده تر از این است. در کنار اقدامات جنگی بخصوص عواقب آن دامن گیر مردم این کشور شده به گونه ای که به گفته سازمان ملل متحد در فقیرترین کشور عربی بزرگترین فاجعه انسانی دنیا شکل گرفته است.

نویسنده در ادامه به اوضاع فاجعه بار یمن در سایه بمباران های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اشاره کرده و نوشت: از آنجایی که بسیاری بمباران ها زیر ساخت ها را هدف قرار می دهد حدود 16 میلیون از 27 میلیون سکنه یمن دسترسی به آب سالم و تمیز ندارند. این مسئله منجر به شیوع بیماری همه گیر وبا در این کشور شده که دنیا مدتها بود نمونه آن را ندیده بود. حدود 500 هزار یمنی به این بیماری مبتلا شده و بیش از 2 هزار نفر هم در اثر این بیماری که با دارو اکثرا قابل درمان است مرده اند.

با این حال امکانات پزشکی هم در این کشور وجود ندارد. نیمی از همه بیمارستان ها نابود شده اند و تنها 30 درصد از داروهای مورد نیاز بیماران به این کشور می رسند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان بندر اصلی واردات این کشور را بمباران کرده و حدود یک سال است که از فرود هواپیما در فرودگاه بین المللی صنعا جلوگیری می کند. عربستان سعودی می خواهد این گونه به زعم خود حوثی ها را تحت فشار قرار دهد تا نابود شوند.

عربستان با مدرن ترین سلاح ها تاکتیک های محاصره قرون وسطایی را در پیش گرفته و یک ملت را گرسنه نگه داشته است. محاصره مردم، قدرتمندانه تر از مبارزانی که با سلاح نبرد می کنند این مردم را تحت فشار قرار داده است. بیش از 80 درصد یمنی ها وابسته و نیازمند کمک هستند. اما چون امکان این امر وجود ندارد هفت میلیون یمنی در این کشور فقیر گرسنه هستند.

دنیا به ندرت به این تراژدی توجه می کند. آمریکا و انگلیس از ائتلاف جنگ به رهبری عربستان سعودی حمایت می کنند. آلمان نیز به عربستان سلاح می دهد،  آلمان تنها در سال 2016 به کشور امارات که در ائتلاف جنگ یمن حضور دارد سلاح هایی به ارزش 189 میلیون یورو و به عربستان سعودی نیز تسلیحاتی به ارزش 99 میلیون یورو صادر کرده است. اگر یمن هم با توجه به شرایطش از مسیر پناهندگان بین المللی  جدا نبود و ساکنان آن آنقدر فقیر نبودند که به قاچاقچیان پول پرداخت کنند تا بتوانند فرار کنند در این صورت توجه غرب به این جنگ بسیار بیشتر از این بود. اما در یمن هر 10 دقیقه یک کودک زیر 5 سال در اثر عواقب و پیامدهای قابل پیشگیری این جنگ می میرد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی