17:05 1396/06/07

به گزارش مفتاح، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره وضعیت ناگوار مسلمانان «روهینگیا» در میانمار اعلام کرد که «درباره گزارش‌های خبری مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در ایالت راخین میانمار به شدت نگران است».

در حالی که انتشار خبرها درباره حملات مرگبار ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین و متواری شدن آنها به مرز بنگلادش ادامه دارد، سرانجام دبیرکل سازمان ملل درباره این موضوع بیانیه صادر کرد.

در خبرها آمده بود که پس از دو روز خشونت در ایالت راخین در میانمار و شدت یافتن بحران، هزاران نفر از اهالی مسلمان منطقه خانه و کاشانه خود را ترک کردند.

اقلیت مسلمان روهینگیا با ترک منطقه به سوی مرز با بنگلادش رفتند اما مرزبانان بنگلادشی آن‌ها را عقب رانند.

راخین جزو فقیرترین مناطق میانمار و محل سکونت بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی است و این افراد در میانمار که اکثریت آن بودایی هستند با محدودیت‌های شدید مواجه‌ هستند.

براساس این گزارش، نیروهای نظامی و ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا حمله کردند. البته مقام‌های محلی میانماری، مسلمانان را عامل آغاز خشونت‌ها معرفی می‌کنند.

حملات به مسلمانان روهینگیا در میانمار امری متداول است و اکثریت بودایی‌ها وضعیت ناگواری را برای اقلیت مسلمانان ایجاد کرده‌اند.

مشکل وقتی حادتر می‌شود که دولت و مقامات میانمار حتی اولین حقوق ابتدایی مسلمانان روهینگیایی‌ را دریغ کرده‌ و «حق شهروندی» و «میانماری» بودن آنها را هم به رسمیت نمی‌شناسند.

دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را به عنوان مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش وارد شده‌اند، تلقی می‌کند.

حالا دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده که او «درباره گزارش‌های خبری مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در ایالت راخین میانمار در جریان عملیات نظامی به شدت نگران است».

سخنگوی «آنتونیو گوترش» اعلام کرده که «ضمن به رسمیت شناختن این موضوع که بنگلادش سخاوتمندانه برای دهه‌ها میزبان مهاجران میانمار بوده است، دبیرکل سازمان ملل از مقامات بنگلادش می‌خواهد که اجازه دهند روهینگیایی‌هایی که از خشونت متواری و در جستجوی مکان امن به بنگلادش می‌آیند، بتوانند به این کار ادامه دهند».

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی