17:35 1396/06/05

به گزارش مفتاح، معاون آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار افرادی که به واسطه درگیری ها در جمهوری دموکراتیک کنگو آواره شده اند، به رقم چهار میلیون نفر رسیده است.

براساس نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار افرادی که به واسطه درگیری ها در جمهوری دموکراتیک کنگو آواره شده اند، طی شش ماه گذشته دو برابر شده و به رقم چهار میلیون نفر رسیده است.

«جرج اوکوت اوبو» معاون آژانس آوارگان سازمان ملل متحد در این باره گفت بیشتر این آوارگان مربوط به منطقه ناآرام «کاسای» در کنگو هستند. وی افزود اولویت آژانس آوارگان سازمان ملل برای منطقه کاسای، تامین غذا و پوشاک برای یک میلیون و 400 هزار آواره ای است که به منظور فرار از خشونت ها، از محل سکونت خود گریخته اند. در این درگیری ها بیش از سه هزار نفر کشته شده اند.

این مقام آژانس آوارگان سازمان ملل در پایان سفر سه روزه خود به کنگو، خواستار "محافظت فوری" از آوارگان این کشور به ویژه از کودکانی شد که در شرایط بسیار دشوار و غیر قابل تصور زندگی می کنند.

همچنین بر اساس اعلام «شورای آوارگان نروژ» که یک سازمان مردم نهاد و حمایت کننده از آوارگان است، درگیری ها در استان جنوب شرقی «تانگانیکا» در کنگو، باعث شده است هزاران نفر از ساکنان این استان از محل سکونت خود بگریزند.

خشونت ها در منطقه کاسای از ماه سپتامبر گذشته و پس از آن آغاز شد که سران یکی از قبایل این منطقه که علیه رژیم جوزف کابیلا رئیس جمهور کنگو شورش کرده بود، به قتل رسید. این حادثه باعث شروع درگیری ها و وخامت اوضاع خشونت بار از جمله موارد مختلف نقض حقوق بشر مانند اعدام های فرا قضایی، تجاوز، شکنجه و استفاده از کودک سربازان شد.

به علاوه تا کنون نزدیک به 33 هزار کنگویی از منطقه کاسای گریخته و به آنگولا رفته اند. با توجه به شرایط کنونی به نظر نمی رسد این افراد قادر باشند در آینده نزدیک به کشور خود باز گردند.

«اوکوت اوبو» در این باره گفت: "شرایط امروز در کاسای چنان وخیم است که نمی توانیم مردم را به بازگشتن به محل سکونت خود ترغیب کنیم."

وقوع این شرایط در کنگو در حالی است که این کشور باید خود را برای ورود 50 هزار آواره از کشورهای رواندا، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و بروندی آماده کند.

منبع: واحد مرکزی خبر

مطالب پیشنهادی