به گزارش مفتاح، در سال‌های اخیر حداقل جان ۸۰۰ نفر را در تصادفات گرفته و جزو مرگبارترین جاده‌های کشور است اما بی توجهی وزارت راه سبب شده چهار خطه کردن این محور تعطیل شود و مردم عزادار هم به وزیر راه در مورد بستن دائمی این جاده اولتیماتوم داده‌اند.

چندین سال است رخ دادن حادثه و تصادفات خونین در "جاده مرگ" برای مردم لرستان به موضوعی عادی تبدیل شده، جاده‌ای که تاکنون بسیاری از مردم این استان را به کام مرگ کشانده است.

امروز مردم استان لرستان جاده "ازنا- شازند" را به نام "قتلگاه" می‌شناسند، جاده‌ای که از خطرناک‌ترین و مرگ‌بارترین جاده‌های لرستان و کشور به شمار می‌رود و بیشتر ایام سال تصادف‌های وحشتناکی در این محور رخ می‌دهد.

محور ازنا – شازند به طول 80 کیلومتر است که 38 کیلومتر آن در شهرستان ازنا قرار دارد؛ در ابتدای امر برای ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها هموار بودن جاده و کاهش زمان، انگیزه‌ای شد تا رانندگان خودروهای سنگین این مسیر را برای ادامه سفر خود انتخاب کنند.

این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است و از طرفی چون این جاده گردنه و سربالایی ندارد اکثر کامیون‌های جنوب که قصد سفر به مرکز کشور را دارند از این مسیر عبور می‌کنند و اکنون جاده‌ای ترانزیتی است.

جولان مرگ در محور"ازنا-شازند"؛ اولتیماتوم مردم به وزارت راه

در سال‌های اخیر با افزایش حجم تردد در  محور ازنا ـ شازند شاهد تصادفات مکرری هستیم به طوریکه80 درصد تصادفات شهرستان در محور ازنا - شازند رخ می‌دهد و این مسیر به‌ یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های‌ کشور تبدیل شده است و به گفته نمایندگان مجلس در چندسال اخیر  نزدیک به 800 نفر جان خود را در این جاده از دست داده‌اند و به گفته مردم محلی آمار کشته شدگان این مسیر به بیش از 1000 نفر می‌رسد.

با افزایش میزان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین و از طرفی عرض کم جاده، عدم نصب علائم هشدار دهنده و عدم ایمنی جاده همواره تصادفات مکرری در این محور رخ می‌دهد که "ازنا- شازند" را به‌ یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های‌ کشور تبدیل کرده است؛ عملیات اجرایی چهار خطه شدن این محور در سال 91 آغاز شده ولی این پروژه باوجود وعده‌های بسیار مسئولان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و محور "ازنا- شازند" همچنان جولانگاه مرگ به شمار می‌رود و طی هفته گذشته نیز در یک تصادف خونین 6 نفر را به کام مرگ کشاند.

در پی  این تصادف خونین که 28 مرداد ماه رخ‌داد مردم داغدیده به نشانه اعتراض این جاده را بستند و به وزارت راه و شهرسازی و مسئولان کشوری هشدار داده‌اند اگر در سریعترین زمان نسبت به حل این معضل مرگ‌بار اقدام عملی نکنند این  جاده را برای همیشه می‌بندند تا جانشان در امان باشد.

علی حیدری شهروند حقوقدان اظهار داشت: داشتن جاده ایمن از حقوق مسلم هر شهروند اجتماعی است و از جهتی احداث جاده ایمن نیز از وظایف ذاتی حکومت است ولی محور ازنا- شازند که سال‌هاست مطالبه مردم است ایمن نیست و به‌عنوان قتل‌گاه می‌توان از آن نام برد.

وی بابیان اینکه محور ازنا- شازند قابلیت تردد ندارد افزود: مسئولان اجرایی هیچ کفایت و لیاقتی برای برطرف گردن مشکل ندارند و از طرفی مسئولان قضایی شهرستان نیز جسارت ندارند؛ پیشگیری از وقوع جرم از وظایف ذاتی دستگاه‌های قضایی است.

محور"ازنا- شازند" مسدود شود

این شهروند حقوقدان عنوان کرد: در محور ازنا - شازند علائم مخصوص نصب نیست و با اینکه دادستان می‌تواند جلوگیری از خطر داشته باشد ولی اقدامی صورت نمی‌گیرد، درگذشته مسئولان کوتاهی کرده‌اند ولی در حال حاضر دادستان در این مورد مسئول است و باید اقدام کند.

وی بیان کرد: ظرفیت ترافیکی این جاده بسیار سنگین است و حداقل استانداردها را ندارد، حتی این محور شانه خاکی ندارد و پرتگاه است، اگر این جاده ایمن نیست باید مسدود شود؛ گرفتن مصوبه شورای عالی ترافیک کار سختی نیست و بر اساس نظر کارشناسان این مصوبه لحاظ می‌شود و اگر امکان مسدودی جاده نیز وجود ندارد حداقل کامیون ممنوع شود.

مسئولان بی‌کفایت استعفا دهند

حیدری تصریح کرد: مسئولان نمی‌خواهند کار انجام دهند و این موضوع سبب بدبینی مردم به‌نظام است درصورتی‌که نظام ما کارآمد است ولی مسئولان آن کارآمد نیستند، مسئولانی که توانایی انجام کار ندارند استعفا دهند.

وی گفت: پس از تجمع و اعتراض مردم در این محور فرماندار قول داد اجازه  ورود وسایل نقلیه سنگین را نمی‌دهد و تنها کامیون‌های حامل بار سوخت و مواد غذایی می‌توانند تردد کند ولی این موضوع نیز عملیاتی نشد.

این شهروند حقوقدان بابیان اینکه مسئولان بی‌کفایت هستند و عملکردشان ضعیف است اظهار داشت: اعتراضات ما به سیستم نظام حکومتی نیست بلکه  به مسئولان ناتوان است؛ آمده‌ایم از نظام دفاع  کنیم، برای دفاع از رهبر به صحنه آمده‌ایم.

تصادفات فوتی در محور"ازنا- شازند" افزایش یافت

سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار داشت: تصادفات فوتی در محور ازنا- شازند نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است؛ اعمال جریمه نیز جوابگو نیست و مسئولان باید تصمیم عاجلی برای برطرف کردن این مشکل بگیرند.

وی بابیان اینکه مشکل تردد در این محور با اجرای طرح چهار خطه برطرف می‌شود افزود: محور ازنا- شازند جاده محلی بوده که به محور ترانزیتی تبدیل‌ شده و بار ترافیک سنگین بر این جاده تحمیل‌ شده است که تداخل خودروهای سبک و سنگین، حجم ترافیک زیاد و عرض کم جاده همه دست‌به‌دست هم داده و به محوری خطرناک تبدیل‌ شده است.

محور "ازنا- شازند" ایمن نیست

رئیس پلیس‌راه استان لرستان بابیان اینکه محور ازنا- شازند ایمن نیست و با رعایت اصول فنی و مهندسی احداث نشده است عنوان کرد: تصادفات رخ‌به‌رخ در این مسیر بسیار زیاد است، تداخل خودروهای سبک و سنگین سبب ایجاد اضطراب راننده می‌شود؛ در فصل زمستان نیز با راه‌بندان، قیچی شدن تریلرها، مسدودی محور و درراه ماندن مردم مواجه هستیم.

وی بیان کرد: برای کاهش ترافیک در این محور هیچ محور جایگزینی وجود ندارد و هر چه سریع‌تر باید طرح چهار خطه اجرا شود، هر اقدام مقطعی جوابگو نیست و حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند.

چغلوند تصریح کرد: از سال 93 عملیات اجرایی چهار خطه در این محور آغاز شد ولی با اقدامات لاک‌پشتی که صورت می‌گیرد تاکنون این مهم انجام‌ نشده و کار رها شده است و ایجاد کارگاه در این محور بیشتر ایجاد مشکل کرده است.

طرح 4 خطه شدن جاده مرگ متوقف شد

محمد محمدی‌نژاد فرماندار شهرستان ازنا اظهار داشت: در سال 82 برای خارج شدن شهرستان ازنا از بن‌بست این جاده محلی را به اراک وصل کردند، در سنوات گذشته باید از طریق دورود و بروجرد به اراک سفر می‌کردند که در سال 91 ماشین‌های سنگین به دلیل خلوتی این مسیر را انتخاب کردند و بار ناخواسته ترافیک بر این جاده تحمیل شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در این محور بین مومن‌آباد تا ازنا رخ می‌دهد چراکه حجم زیادی از روستاها در مومن‌آباد است و حجم ترافیک را بالا می‌برد افزود: این جاده محلی است که خیلی از جاده‌های روستایی به آن منتهی می‌شود و از طرفی این جاده از شانه سازی، علائم هشداری، کاهش سرعت و حتی دوربین برخوردار نیست، چون این جاده در محدوده کشاورزی قرار دارد خودروهای مختلفی تردد دارند و به دلیل اینکه عرض جاده کم است و تردد ماشین‌های سنگین نیز زیاد است مشکل‌ساز شده است.

فرماندار شهرستان ازنا عنوان کرد: با توجه به تصادفات زیادی که در این محور رخ داد بحث چهار خطه شدن مطرح و عملیات اجرایی آن در سال 91 آغاز شد ولی پس از مدتی عملیات تعریض جاده متوقف و در سال 93 عملیات مجدداً شروع شد و تاکنون حدود 14 کیلومتر زیرسازی انجام‌شده است که دو الی سه کیلومتر تا مومن‌آباد باقی‌مانده و ابنیه در حال نصب است ولی در حال حاضر کار رهاشده است.

تکمیل پروژه چهار خطه نیازمند 16 میلیارد اعتبار

وی بابیان اینکه این پروژه از ردیف ملی برخوردار نبوده، اعتبارات استانی نیز اکثراً محقق نشده است و سبب توقف کارشده است تصریح کرد: حدود 38 کیلومتر این محور در حوزه ازنا است و بیشتر آن به استان مرکزی مربوط می‌شود، در حوزه لرستان حدود 60 درصد کار پیشرفت داشته و جز طرح‌هایی است که مصمم به اجرای آن بوده‌اند.

محمدی‌نژاد بیان کرد: نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که نیاز به اصلاح دارد شناسایی و ورودی‌ها بررسی‌شده و  تقاضای اعتبار داده‌ایم؛ برای تکمیل پروژه چهار خطه این محور حدود 15 الی 16 میلیارد تومان نیاز است، این پروژه تاکنون ردیف ملی نداشته و جدیداً ردیف اعتباری برای آن لحاظ شده است.

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان نیز پیش ‌از این اظهار داشت: حدود 20 کیلومتر از محور ازنا- شازند در دست اجرا است ولی چون ردیف اعتباری ملی پایدار نبوده جز جداول پیوست بودجه بوده که متأسفانه سال گذشته تخصیص نداشته و ردیفی که برای آن پیش‌بینی کردند در کل کشور تخصیص نداشت و به‌تبع به استان ما هم نرسید.

وی افزود: در اجرای پروژه ازنا - شازند حدود 18 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم اما بااین‌وجود پروژه را تعطیل نکردیم و کماکان کار انجام می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی 6 کیلومتر از محور ازنا - شازند

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان عنوان کرد: امسال برای اجرای 6 کیلومتر دیگر از پروژه ازنا - شازند با پیمانکار قرارداد بسته‌ایم و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است که به‌زودی عملیات اجرایی این 6 کیلومتر نیز آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: ازآنجاکه محور ازنا شازند یکی از محورهای پرتردد استان است و ترافیک ماشین‌آلات سنگین در آن بالا بوده پیگیری‌هایی انجام شد که خوشبختانه در بحث اعتبار ملی جزو پیوست قانون سال96 شد و امیدواریم به‌زودی تخصیص سال 96 ابلاغ و پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

علیخانی بابیان اینکه حدود 36 کیلومتر از پروژه ازنا- شازند در محدوده لرستان است تصریح کرد: امیدواریم امسال 15 کیلومتر از این محور را به بهره‌برداری برسانیم.

این مسئول گفت: در حال حاضر 26 کیلومتر از پروژه در دست اجراست به‌طوری‌که 20 کیلومتر از آن قبلاً شروع‌شده است و 6 کیلومتر نیز امسال به پیمانکار واگذار شده و در حال حاضر 10 کیلومتر از این محور باقی‌مانده که در حال آماده کردن اسناد و مدارک برای اخذ مجوز هستیم تا امسال 10 کیلومتر باقی‌مانده را نیز به مناقصه بگذاریم.

عملیات 4 خطه ازنا- شازند همچنان بلاتکلیف

مجیدکیانپور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس اظهار داشت: لرستان یکی از استان‌هایی است که از وجود پروژه‌های ناتمام بسیاری رنج می‌برد که یکی از این پروژه‌ها، جاده ازنا- شازند است، عملیات تعریض و چهار خطه این محور بیش از یک دهه آغاز شده ولی همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی به‌ضرورت بهره‌برداری پروژه‌های ناتمام در سطح کشور تأکید کرد و افزود: باوجوداینکه عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها در دولت‌های قبل آغازشده ولی نباید این‌گونه پروژه به حال خود رها شوند؛ جاده ازنا- شازند کریدور ارتباطی بسیاری از استان‌های کشور است که دولت باید به فکر تکمیل این پروژه باشد.

محور ازنا- شازند "قتلگاه" مردم لرستان

نایب‌رئیس کمیسیون عمران عنوان کرد: این محور به یک قتلگاه تبدیل‌شده و  هرساله جان تعداد زیادی از هم‌وطنان و مردم لرستان را می‌گیرد و به معنای واقعی "جاده مرگ" است و مردم منطقه از این جاده خاطرات بسیاری تلخی دارند.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل افزایش سرسام‌آور تردد وسایل نقلیه سنگین، آمار تصادفات جاده‌ای رشد فزاینده‌ای داشته است بنابراین هیچ دلیل و توجیهی برای تأخیر درروند تکمیل این پروژه پذیرفته نیست و دولت باید به این پروژه ورود جدی کند.

کیانپور بابیان اینکه روند اجرای پروژه چهار خطه ازنا- شازند بسیار کند پیش می‌رود تصریح کرد: علی رغم  وعده‌‌های فراوانی که دولتمردان در راستای تکمیل این پروژه داده‌اند ولی تاکنون اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است، دولت حق لرستان را به‌درستی ادا نکرده و این موضوع ناراحتی و نگرانی مردم لرستان را به دنبال داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: لرستان در کانون توجه دولت نیست و به همین دلیل تغییری در وضع موجود این استان مشاهده نمی‌شود، تکمیل پروژه چهار خطه ازنا- شازند از اولویت‌های کاری است و برای تحقق این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد و در احقاق حق مردم دورود وازنا با مدیران ارشد کشور تعارف ندارم.

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس گفت: در دیداری که اخیراً با آخوندی وزیر راه و شهرسازی داشتم قول مساعد دادند در سریع‌ترین زمان ممکن دستورات لازم را برای تکمیل و بهره‌برداری از جاده ازنا-‌شازند صادر کند.

نامه نمایندگان به رئیس جمهور

نمایندگان استان‌های مرکزی و لرستان در تاریخ 7 مهر ماه سال 95 با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند. در این نامه آمده است:کاهش تلفات جاده‌ای یکی از اولویت‌های کشور در برنامه‌های توسعه‌ای است، در این میان احداث جاده ازنا - شازند به طول تقریبی 72 کیومتر در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی در سال 84 آغاز شد و با گذشت 10 سال همچنان ناتمام باقی‌مانده و با حدود 710 کشته، رکورد دار حوادث جاده‌ای در استان‌های یاد شده است.

در این نامه بیان شده است: در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار و ردیف مناسب تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز این محور با کندی پیش می‌رود، حوادث متعدد در این محور سبب شده تا خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و عزادار گردند.

با توجه به تعداد حوادث جاده‌ای و نبود ایمنی مناسب جهت تردد در این محور، از حضرت‌عالی استدعا می‌گردد با دستور صریح و قاطع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جهت تامین اعتبار مناسب و ملزم نمودن وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی ضمن برنامه‌ریزی لازم برای تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز را توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دستور کار قرار دهد و در یک برنامه منسجم در حداقل زمان این مهم را به نتیجه رساند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی