به گزارش مفتاح، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل به شورای امنیت گفت نشانه‌های آغازین وقوع "نسل‌کشی" در منطقه درگیر خشونت جمهوری آفریقا مرکزی قابل مشاهده است.

براساس نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته یکی از دیپلمات‌ها، استفن اوبراین بیانات خود را که خارج از فهرست رسمی مباحث بود در نشستی پشت درهای بسته در راستای درخواست نماینده فرانسه در پی دیدار اخیر وی از این کشور، ابراز کرد.

هشدار رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل در ادامه سخنان اوایل ماه جاری وی در نشست این سازمان مبنی بر وجود نشانه‌های آغازین نسل‌کشی و بحث بر سر افزایش سربازان و نیروهای پلیس برای تقویت قوای برنامه حفظ صلح سازمان ملل در این کشورِ قربانی نزاع جنگ بود.

سازمان ملل ۱۲هزار و ۵۰۰ تن از سربازان و نیروهای پلیس خود را برای کمک به حفاظت از غیرنظامیان و حمایت از دولت "فاستین آرچانگ توادرا" که سال گذشته برنده انتخابات شد، در این برنامه حفظ کرده است.

اوبراین بر اساس گفته سیاستمداری که اشاره کرد آمار حاکی از افزایش ۴۰ درصدی شمار آوارگان است، گفت شمار آوارگان در آفریقا مرکزی – کشوری با ۴.۵ میلیون جمعیت- به ۶۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

این مقام عالی‌رتبه سازمان ملل همچنین به شورای امنیت درباره خشونت‌هایی که امدادرسانان را هدف می‌گیرد، هشدار داد؛ خشونت‌هایی که آنان را مجبور به دست کشیدن از بسیاری از اختیاراتشان می‌کند. همین منبع دیپلماتیک گفت خشونت در سراسر کشور از جمله در بانگاسو در جنوب شرقی این کشور در حال گسترش است.

آفریقا مرکزی، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که در سال ۲۰۱۳ پس از سرنگونی رییس جمهور "فرانسوا بوزیزه" توسط یک ائتلاف با اکثریت مسلمان موسوم به "سلکا" شاهد جنگ میان مسلمانان و شبه‌نظامیان مسیحی بوده است.

این امر با مداخله نظامی فرانسه همراه شد.

گروه‌های هر دو جبهه اکنون در حال مبارزه بر سر نفوذ منطقه‌ای و نیز تسلط بر منابع طبیعی همچون معادن طلا و الماس هستند.

به گفته منبع سیاسی دیگر در جلسه سه‌شنبه سازمان ملل برخی اعضا پیشنهاد خود را مبنی بر دیدار از منطقه برای کسب آگاهی بیشتر از شرایط حاکم مطرح کردند.

در اوایل ماه اوت اوبراین خطاب به سازمان ملل گفته بود: هم اکنون باید اقدام کنیم، نه آنکه اقدامات سازمان را قطع کنیم و سپس حسرت بخوریم.

وی هم‌چنین اشاره کرد پاسخ به تقاضای سازمان ملل برای اختصاص ۴۹۷ میلیون دلار به بودجه سالانه کمک‌های بشردوستانه به این کشور به نظر دستیافتنی نیست.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی