16:00 1396/05/30

به گزارش مفتاح، نشریه «فارین پالیسی» به نقل از گزارش محرمانه سازمان ملل نوشت که ائتلاف متجاوز عربستان در یمن هیچگونه پیروزی نداشته و مداخله عربستان در جنگ یمن بحران انسانی در این کشور را تشدید کره است.

فارین پالیسی می‌نویسد: به مدت 2.5 سال است که عربستان سعودی و متحدانش که مجهز به جنگنده‌ها و موشک‌های هدایت شونده ساخت آمریکا هستند، کمپین هوایی را در یکی از فقیرترین کشورهای جهان به راه‌ انداخته‌اند اما این برتری نظامی ائتلاف عربستان هیچگونه پیروزی در یمن نداشته و در عوص زیرساخت‌های سیاسی و اجتماعی یمن را نابود و موجب تشدید بحران انسانی در این کشور را تشدید و مردم را در معرض گرسنگی و بیماری قرار داده است.

در این گزارش سازمان ملل ضمن اشاره به شکست ائتلاف عربستان و عدم تأثیر مثبت عملیات این ائتلاف در یمن آمده است: حضور ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن موجب ایجاد نوعی آشفتگی و هرج‌ومرج در این کشور شده که این آشفتگی به  تروریست‌های داعش و القاعده آزادی عمل بیشتری در یمن داده و کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که این امر زمینه را برای افزایش حملات تروریستی در غرب مهیا می‌کند.

نشریه فارین پالیسی می‌نویسد: مقامات سعودی ماه گذشته در مصاحبه با یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در ریاض مدعی شدند که ائتلاف پیشرفت مداومی در یمن داشته و شهر صنعا در تیررس توپخانه نیروهای سعودی قرار دارند و  ائتلاف قصد انجام عملیات در بندر «حدیده» را دارد، با این وجود مقامات سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت حمله نظامی به صنعا و یمن، تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن بی‌نتیجه خواهد ماند و موجب کشتار گسترده در یکی از بزرگترین شهرهای یمن می‌شود.

سازمان ملل در این گزارش خود به گروه‌های شبه‌نظامی در یمن اشاره می‌کند که به طور مستقیم تحت حمایت مالی عربستان و امارات قرار دارند.

این گزارش محرمانه سازمان ملل علاوه بر این اخبار منتشر شده از رسانه‌ها و نیز دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر وجود زندان‌های سری امارات در یمن را تأیید می‌کند؛ کمیته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که اطلاعات معتبری در دست دارد که نشان از سوء رفتار با افراد بازداشت شده در این زندان‌های سری دارند.

طی ماه‌های گذشته سازمان دیده بان حقوق بشر از وجود زندان‌های سری امارات در یمن و شکنجه وحشیانه زندانیان در آنها پرده برداشت.

تحقیقات سازمان دیده بان حقوق بشر از وجود شبکه زندانهای سری تحت مدیریت امارات در جنوب یمن پرده برداشت که صدها نفر به ادعای وابستگی آنها به شبکه القاعده در این زندان‌ها ناپدید شده‌اند.

فارین پالیسی در پایان به نقل از این گزارش می‌نویسد: کمیته تحقیقات سازمان ملل تحقیقات خود درباره یک مرکز غیرنظامی که از آن به عنوان بازداشتگاه استفاده شده و تعدادی از غیرنظامیان، فعالان حقوق بشر و یک پزشک در آن بازداشت بوده‌اند را آغاز کرده است.

منبع: میزان

مطالب پیشنهادی