به گزارش مفتاح، مقاومت دلیرمردانه رزمندگان در برابر ضد انقلاب در باشگاه افسران موجب شد تا این باشگاه به نماد مقاومت در غرب کشور تبدیل شده و نام رزمندگان غیور کردستان تا ابد جاودانه بماند.

استان کردستان یکی از نمادهای مقاومت در طول تاریخ انقلاب اسلامی است و مردم غیور و سلحشور این خطه در بعد از پیروزی انقلاب, در مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب و پس از آن مبارزه با رژیم بعث عراق حماسه ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کردند.

باشگاه افسران یکی از نقاط مقاومت مردم کردستان است و در بلندترین نقطه در مرکز شهر سنندج قرار دارد که به سایر نقاط مانند بازار, پادگان, رادیو و تلویزیون, استانداری, محله‌ها و خیابان‌ها, میادین اصلی و مسجد جامع مشرف است و مناسب ترین محل برای دیده‌بانیکل شهر و ابتدای راه‌های سنندج به کامیاران, قروه و سقز محسوب می‌شود.این محل تقریباً بر سه چهارم شهر سنندج مسلط است و از سمت شرق در جوار میدان انقلاب و ساختمان ستاد لشکر 28 کردستان و از طرف غرب در زاویه دو خیابان امام خمینی(ره) و فردوسی واقع شده است.

باشگاه افسران, چه قبل از زمانی که به مقر سپاه تبدیل شد و چه بعد از آن که به ارتش تحویل شد, همواره در امنیت شهر و تضعیف حاکمیت گروه‌های مسلح غیر قانونی, نقش تعیین کننده داشته است.در گذشته, باشگاه افسران مرکز رفاهی و تفریحی عناصر بلندپایه نظامی مستقر در شهر بود.

با تقویت گروهک‌های ضد انقلاب توسط رژیم صدام و حامیان این رژیم, در اردبیهشت سال 1359 این گروهک ها برای تصرف استان کردستان با جمعیتی بیش از 2000 نفر وارد شهر سنندج شدند و پس از تصرف برخی از مقرها به سمت باشگاه افسران حرکت کردند. تعدادی از پاسداران, ارتشیان و پیشمرگان مسلمان کرد که تعدادشان کمتر از 50 نفر بود, با دیدن تصرف سنندج توسط ضد انقلاب, به دلیل اهمیت حفظ باشگاه افسران در آن‌جا مستقر شدند و دفاع شان را از این نقطه شروع کردند که این مقاومت 22 روز به طول انجامید.

مهاجمین برای به زانو درآوردن مدافعان باشگاه افسران, ضمن تبلیغات بی‌وقفه رادیویی که در سطح شهر انجام می‌شد, با اجرای آتش سلاح‌های مختلف سعی می‌کردند تا روحیه افراد را تخریب کنند اما نتیجه معکوسی برای ضد انقلاب به ارمغان آورد. نیروهای ضدانقلاب از گروهک‌های کومله گرفته تا دموکرات و چریک‌های فدایی خلق و ده‌ها گروه های دیگری که از در آن زمان در سنندج مقر داشتند کنار هم قرار گرفتند تا باشگاه افسران را از دست رزمندگان خارج کنند, آنها آب و برق و را قطع کردند و حتی آذوقه و دارو برای مداوای مجروحان وجود نداشت.در مدت محاصره باشگاه افسران چندین بار برای یاری رساندن به مدافعان این باشگاه عملیات‌هایی انجام شد و تعدادی توانستند خود را به باشگاه برسانند اما آنان نیز به جمع محاصره کنندگان افزوده شدند, اما  مدافعان باشگاه تا روز آخر ایستادگی کردند و نام‌شان در تاریخ کردستان و غرب کشور ماندگار شد.در این شرایط نیروهایی به فرماندهی شهیدان بروجردی, صیاد شیرازی و گروه های دیگر بعد از طراحی عملیات با هدف رهایی مدافعان باشگاه افسران دست به عملیاتی زندند و رزمندگان پس از مبارزه 20 روزه موفق شدند ضد انقلاب را از شهر سنندج بیرون برانند. پیکر شهیدان «عدنان مردوخی» از پیشمرگان کرد مسلمان  و «رشید احمدی» درجه دار ارتش که جزو مدافعین باشگاه افسران بودند در همان جا و شرایط سخت به خاک سپرده شد و چندین سال بعد 5 شهید گمنام نیز در کنار مزار این دو شهید به خاک سپرده شدند .

اکنون این مکان یکی از نقاط حماسی و یادمان مقاومت و پایمردی در کردستان بوده و به عنوان بزرگترین سمبل مقاومت سنندج می درخشد و روزانه میزبان زائرانی از سراسر کشور برای بازدید از این مکان حماسی و رشادت های رزمندگان است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی