14:35 1396/05/29

به گزارش مفتاح، مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور درباره ابلاغیه وزیر صنعت دولت یازدهم مبنی بر عدم لزوم درج قیمت بر روی برخی گروه‌های کالایی گفت: این تصمیم برای ما مبهم است و باید این طرح اکنون متوقف شود تا کار کارشناسی بر روی آن انجام شود.

غلامرضا حسن‌پور امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته بسیج اصناف اظهار کرد: شهادت شهید عراقی عامل نامگذاری روز اصناف شد. وی کسی است که به شغل آجرپزی فعالیت داشت و همواره کنار امام(ره) بود. همچنین مسئولی اجرایی ایشان را برعهده داشت و ایشان به همراه پسرشان به دست گروه فرقان به شهادت رسیدند.

وی افزود: امام (ره) در باره شهید عراقی می‌گفت ایشان یک نفر نبودند بلکه 20 نفر بودند و وی اسوه‌ای برای بازاریان است.

رئیس بسیج اصناف بااشاره به اینکه امروز (29 مردادماه) آغاز هفته بسیج اصناف است گفت: بسیج اصناف کشور برنامه‌هایی در دست اقدام دارد که از آن جمله می‌توان به طرح اقامه اول وقت نماز جماعت در بازار دست کار دارد که این طرح در برخی از مناطق به مرحله اجرایی رسیده است اما مشکلاتی پیش روی آن قرار دارد.

وی افزود: در برخی پاساژها مجتمع‌ها و مراکز خرید وفروش مانند سبزه‌میدان بازارتهران و برخی شهرهای کشور و شهرهای اطراف تهران این طرح در حال اجرا است اما مشکلی که در این ارتباط وجود دارد امنیت است که در صورتی که حل شود اقامه گروهی نمازجماعت در میان اصناف افزایش می‌یابد.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور ادامه داد: شورای فرهنگی در مراکزی مانند پاساژها ومناطق خرید و فروش ایجاد شده که با همکاری مدیران پاساژ فعالیتهای بسیج اصناف درآنها با همکاری خود کسبه در حال اجرایی است. همچنین 50 درصد از پاساژهای تازه تاسیس به شورای فرهنگی تجهیز شدند و در این ارتباط از روحانیان ساکن اطراف پاساژهای تجاری برای همکاری دعوت به عمل آمده است.

وی با اشاره به برنامه‌های بسیج اصناف برای طرح حجاب و عفاف گفت: در این ارتباط کلیپ‌هایی تهیه شده است و برنامه‌های متعددی برای توسعه حجاب و عفاف در میان بازاریان در دستور کار داریم.

حسن‌پور در ادامه با اشاره به نقش بسیج اصناف درتمدن‌سازی که به عنوان یکی از روزهای هفته بسیج اصناف نامگذاری شده است گفت: در صورتی که به کشور تایلند مراجعه کنیم مشاهده می‌کنیم در آنجا شیخی از قم حضور داشته و تجارت اسلامی را در آنجا به مرحله اجرای رسیده است که این باعث مسلمان شدن تعدادی از تایلندی‌ها شده است بنابر این اصناف می‌توانند نقش موثری در توسعه تمدن اسلامی داشته باشند و از برنامه‌های بلندمدت بسیج اصناف همین موضوع است.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  با اشاره به طرح تحول بازار اسلامی در میان اصناف افزود: طرحی با عنوان تحول بازار اسلامی ارائه داده‌ایم که در آن شرایط فعالیت فروشنده، خریدار و عرضه کالا مشخص شده که این امر می‌تواند مسیری را برای ما باز کند.

* 400 هزار نفر کسبه از اصناف در طرح آموزش فقه اصناف شرکت کرده‌اند

وی با اشاره به نقش بسیج اصناف در فقه بازار که به عنوان یکی از روزهای دیگر بسیج اصناف در نظر گرفته شده است گفت: مسائل فقهی مربوط به اصناف و کسبه نیز در قالب طرح آموزشی دیده شده است و تا به امروز 400 نفر از کسبه و بازاریان در این طرحهای آموزشی شرکت کرده‌اند.

حسن‌پور با اشاره به طرح پیشنهادی بسیج اصناف کشور به وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش فقه در مدارس گفت: در این ارتباط پیشنهادی انجام شده تا امور فقهی مربوط به کسب و کار در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شود که امیدواریم باتوجه به تحولاتی که در آموزش و پرورش در حال انجام است این طرح نیز در دستور کار قرار گیرد.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  افزود:‌کسی که اصول فقه را نداند ممکن است در گرداب ربا بیفتد. فقه اقتصادی برای برخی از فعالیتهای صنفی در نظر گرفته شده که نمونه بارز آن فقه اختصاصی مربوط به صنف معاملات ملکی است.

وی با اشاره به شعار روز بسیج اصناف مبنی بر «بسیج اصناف حامی تولید و اشتغال» گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در هفته بسیج بر آن تایکید شده است بسیج اصناف و نقش خواهران در بازار است.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  افزود: با توجه به شرایط فعلی در اقتصاد کشور برخی از بانوان در فعالیتهای اقتصادی حضور دارند اما در برخی مواقع این حضور از مسیر خود خارج شده است.

وی با اشاره به مثالی گفت: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی کسبه بانوان آرایش‌کرده را با دستمزد کمی در مغازه‌های خود استخدام می‌کنند که این وضعیت باید ساماندهی شود.

* بسیج خواهران اصناف در کشور ایجاد شد

حسن‌پور اظهار داشت: برخی از خواهران نیز با توجه به شرایط اقتصادی باید در بازار و در میان کسبه حضور یابند اما لازم است حدود ارتباط خانمها و آقایان مشخص شود به همین منظور در سال جاری بسیج خواهران اصناف در کشور ایجاد شد.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  گفت: برای رفع این مشکلات باید شرایطی فراهم آید که خانمها بیشتر در خانه‌ها مشغول به فعالیتهای اقتصادی باشند که این باعث حداقل ارتباط آنها با آقایان خواهد شد.

حسن‌پور در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از نقوش ایرانی و اسلامی بر روی پوشاک گفت: در مواردی نقوش نامناسبی بر روی پوشاک بانوان درج شده است اما از اصناف می‌خواهیم که نقوش ایرانی و اسلامی را بر روی پوشاک درج کنند. چه ایرادی دارد که به جای استفاده از نقش برج ایفل بر پوشاک برج آزادی خودمان را بر روی پوشاک استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نقش بسیج اصناف هدایت، حمایت و نظارت است، گفت: برای تشویق بیشتر بانوان به استفاده از حجاب اسلامی طرح تکریم بانوان محجبه در میان اصناف را نیز در دستور کار داریم.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  با اشاره به روز دیگری از هفته بسیج با عنوان بسیج اصناف و همدلی گفت: به عنوان یکی دیگر از روزهای بسیج اصناف روز بسیج اصناف و همدلی نامگذاری شده است.

وی افزود: در این ارتباط طرحهایی وجود دارد که کسبه بتوانند به افراد بی‌بضاعت کمک کنند و در این راستا یک میلیارد و 200 میلیون تومان تا امروز پول جمع شده و در اختیار دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار گرفته است. در استانهای سیستان و بلوچستان، این هدایا در اختیار کودکان شیعه و سنی قرار گرفته است.

حسن‌پور گفت: اصناف همواره اولین گروهی بودند که در کنار مقام معظم رهبری حضور داشته‌اند و شهید عطایی به عنوان یکی از کسبه در دفاع از حرم به شهادت رسیده‌اند.

* بازار از کالا اشباع شده است

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی دیگر از روزهای هفته بسیج گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی مهمترین موضوع تولید و صادرات است اما باید در نظر داشت که وقتی تولید راه می‌افتد که صادارت داشته باشد زیرا در حال حاضر بازار از کالاهای تولیدی و در مواردی کالاهای بی‌کیفیت خارجی اشباع شده است.

وی گفت: در شرایط فعلی ترکیه در حال ورود به بازار سوریه است در حالی که خود ترکیه است که این شرایط را در کشور سوریه ایجاد کرده است و اکنون یم‌خواهد در این بازار حضور پیدا کند بنابر این در صورتی که به موقع در بازار ترکیه حضور پیدا نکنیم این بازار از دست می‌دهد.

رئیس بسیج اصناف ادامه داد: مردمی کردن اقتصاد کشور مهمترین موضوعی است که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است و حتما دولت فعالیتهای زیادی در این ارتباط دارد هرچند که مشکلاتی بر سر راه است.

وی افزود:‌در این ارتباط از دولت تشکر می‌شود و اعلام همکاری لازم خود را  برای فعالیت در کنار دولت اعلام می‌کنیم.

* کاهش 13 درصدی مصرف برق در میان اصناف کشور

حسن‌پور یادآور شد: برای صرفه‌جویی در مصرف برق تفاهمنامه‌ای توسط بسیج اصناف با مسئولین مربوطه به امضا رسید که این امر منجر به کاهش  13 درصدی برق در میان اصناف کشور شد.

وی با اشاره به اینکه در بسیج اصناف کشور کارگروه‌های نساجی، پوشاک و لوازم خانگی تشکیل شده است گفت: برای رفع مشکلات واحدهای صنفی اقدامات عملیاتی نیز در دست اقدام است به طوری که در برخی استانهای کشور به دنبال ایجاد فروشگاه‌هایی برای عرضه کالاهای کاملا ایرانی هستیم.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  در ادامه با اشاره به مشکلات دریافت مالیات بر درآمد واحدهای صنفی طلافروشی گفت: این امر باعث شده است که ایران رتبه مناسب خود در تولید طلا را از دست بدهد و باید توجه بیشتری به این هنر در کشور شود.

حسن‌پور همچنین با اشاره به افزایش قیمت چند برابری محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار گفت: برای رفع این مشکل نیز شرکتهای پشتیبانی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر در منطقه پاکدشت تهران فعالیت می‌کند که امیدواریم در مناطق دیگر نیز توسعه یابد هرچند که در این ارتباط حتما مخالفانی خواهیم داشت و در آینده نیز به دنبال توسعه فعالیت شرکتهای پشتیبان برای بخش صادرات هستیم.

* افتتاح بازارچه مجازی توسط بسیج اصناف و سازندگی

وی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه اینترنتی رازق گفت: هر کسبه‌ می‌تواند به صورت مجازی در این بازارچه یک غرفه داشته باشد و محصولات خود را در آن به معرض نمایش قرار داده و بازاریابی لازم به عمل آورد که این طرح با همکاری بسیج سازندگی کشور به زودی افتتاح می‌شود و امیدواریم تحولی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

* طرح عدم قیمت‌گذاری بر روی کالا برای بررسی کارشناسی متوقف شود

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  در پاسخ به سوالی درباره عدم لزوم درج قیمت بر روی برخی کالاها که اخیرا توسط وزیر صنعت، معدن دولت یازدهم ابلاغ شده است گفت: هیئت عالی نظارت سالی دو بار تشکیل جلسه می‌دهد آیا می‌شود مشکلات موجود را با سالی دو بار نظارت برطرف کرد. این تصمیم وزارت صنعت همچنین ایجاد بازارهای شبکه‌ای برای ما مبهم است و به نظر بنده این طرح اکنون باید متوقف شود تا کار کارشناسی روی آن انجام شود.

رئیس مرکز بسیج اصناف درباره موضوع مورد پیگیری خبرگزاری تسنیم درباره افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران گفت: مرکز تجاری ترکیه در ایران به صورت چراغ خاموش افتتاح شد. مگر دانستن حق مردم نیست چرا آقای خسروتاج با مسئول ترکیه‌ای در بهترین جای شهر تهران مرکز تجاری را افتتاح می‌کند.

* واکنش بسیج اصناف به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران

وی افزود: اگر مرکز تجاری ترکیه در ایران قانونی است حتما الزامی نیز برای ایجاد آن وجود دارد آیا ترکیه می‌گذارد ایران در استانبول مرکز تجاری ایجاد کند؟

حسن‌پور با اشاره به لزوم ساماندهی حضور برندهای خارجی در بازار کشور گفت: چرا باید پوشاک خارجی که حتی ما موافق واردات آن به کشور نیستیم با قیمت های آنچنانی در کشور به فروش برسند و برای ساماندهی عرضه پوشاک در کشور باید اقدامات منسجم‌تری صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازداشت 3 نفر مدیران ارشد مالیاتی کشور گفت: این امر باعث می‌شود که اعتماد اصناف به سازمان امور مالیاتی سلب شود. در نامه‌ای به رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام شد که با 600 هزار بسیجی اصناف کشور آمادگی نظارت بر امور مالیاتی داریم تا دست رشوه‌گیر و رشوه‌دهنده قطع شود.

مسئول بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور  همچنین بااشاره به وضعیت ناموفق اجرای صندوقهای مکانیزه فروشگاهی گفت: در حال حاضر 11 هزار نفر از سهامداران کنتورسازی به دلیل عدم اجرای این طرح ضرر کرده‌اند. بورس و اتاق اصناف باید در این ارتباط توضیح دهد.

حسن‌پور افزود: وضعیت اجرای طرحهای مالیاتی چه شده است چرا در حال حاضر 40 درصد فرار مالیاتی در کشور داریم.

وی همچنین با اشاره به افزایش 8 درصدی مالیات گفت: مالیات اصناف را در شرایطی می‌توان بالا برد که کرکره آنها بالا باشد و در واقع بتوانند فعالیت کنند و در شرایطی که زمینه فعالیت اصناف فراهم نباشد مالیات نیز نمی‌توان گرفت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی