به گزارش مفتاح، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مشکل بزرگ حج امسال گرمای شدیدی است که ممکن است زائران را در انجام مناسک حج دچار مشکل کند.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی ظهر شنبه در نشست خبری به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در حوزه های امداد و نجات پرداخت و افزود: اجرای برنامه پنج ساله اول جمعیت هلال احمر آغاز شده و ما بر اساس اسناد بالادستی ماموریت های هلال احمر را تعریف کرده ایم.

وی از اجرای برنامه پنج ساله اول هلال احمر به عنوان گام مهم در پیشبرد اهداف هلال احمر یاد کرد و گفت: سعی شده این برنامه به صورت واقع گرایانه و متناسب با نیاز های مردم اجرا شود.

ضیایی با اعلام اینکه زمان پاسخگویی و حضور نیروهای امداد و نجات در صحنه حوادث و سوانح کاهش یافته است، افزود: افزایش عملیات امداد و نجات نقطه مطلوب ما نیست بلکه ما می بایست به سمت پیشگیری قبل از وقوع حادثه پیش برویم.

۵۰۰ نیروی واکنش سریع در مراکز استانها مستقر شدند

ضیایی به آموزش نیروی واکنش سریع جمعیت هلال احمر به عنوان نیروهای زبده نجات اشاره کردو گفت: از ابتدای سال ۹۶ تعداد ۵۰۰ نیروی واکنش سریع در مراکز استانها مستقر شدند و قرار است تا پایان امسال تعداد شهرهای بالای صدهزار نفر به تیم های واکنش سریع داشته باشند.

وی ادامه داد: بر همین اساس نیازمند حداقل سه هزار نیروی  واکنش سریع هستیم که در حال حاضر آموزش های این نیروها در ۱۵ استان در حال انجام است.

رئیس جمعیت هلال احمر به موضوع امداد هوایی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۰ فروند بالگرد به امداد هوایی اضافه اشده که قرار است تا پایان امسال ۶ فروند دیگر اضافه شود ولی در حال حاضر پوشش هوایی را در ۱۵ استان انجام می دهیم.

ضیایی گفت: سازمان امداد و نجات نیازمند ۴۵ بالگرد است که امیدواریم به تدریج تامین شود.

وی به چرخ خادم به عنوان چرخ ملی آموزش همگانی خانواده ها اشاره کرد و گفت: طرح پایلوت خادم برای ۲۵۰ هزار خانوار رو به پایان است که بر همین اساس هر یک از داوطبان ۱۲بار مراجعه به درب منازل داشته باشند که این مراجعات هر ماه یکبار انجام شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه تا پایان امسال یک میلیون خانوار تحت طرح خادم قرار می گیرند، عنوان کرد: برنامه ما بر این اساس تدوین شده است که در سال ۱۴۰۰، ۲۵ میلیون خانوار ایرانی از آموزش های امداد نجات بهره مند شود.

ضیایی در ادامه به موضوع تغییرات اقلیم و وقوع حوادث طبیعی مثل سیل اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی حس می شود، فرکانس حوادث تغییر کرده است و این مسئله وضعیت آتی زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد از این همین رو لازم است تصمیم گیرندگان امر با تعقل اقدامات لازم را در حوادث و سوانح داشته باشند.

مشکل آلودگی آب زمزم صحت ندارد

وی در ادامه به موضوع همکاری سعودی ها در مراسم حج امسال اشاره کرد و گفت: روند همکاری ها در مکه و مدینه خوب است مشکلی برای ارائه خدمات به زائران نداریم. مشکل امسال گرمازدگی و دمای بالا است که ممکن است زائران را در مراسم مناسک حج دچار مشکل کند.

ضیایی خاطرنشان کرد: مشکل آلودگی آب زمزم صحت ندارد.

چهار نفر در مکه فوت و ۲۶ نفر بستری شدند

وی همچنین به چهار مورد فوتی زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هشت زائر ایرانی در بیمارستان سعودی مکه و ۱۸ زائر نیز در بیمارستان هلال احمر مکه بستری هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط با موضوع منابع  مالی جمعت مالی هلال احمر برای اجرای برنامه ها گفت: پیشنهاد ما به سازمان برنامه و بودجه این است که ردیف پایه دار به سازمان هلال احمر اختصاص داده شود تا مشکلات اعتباری برطرف شود.

ضیایی در خصوص ۵۰۰ میلیاردتومان بودجه امداد و نجات گفت: این بودجه در دولت مصوب شده و دنبال این هستیم که این بودجه محقق شود.

وی به افزایش ظرفیت ناوگان امداد و نجات اشاره کرد و گفت: اخیرا توانستیم مجوز واردات ۳۷۵ آمبولانس و خودروی عملیاتی را بگیریم و ۷۵ قبلا خریداری شده و در گمرگ قرار دارد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی