14:30 1396/05/26

به گزارش مفتاح، وزیر دفاع در حکومت کمونیستی سابق افغانستان اعلام کرد که استراتژی جنگ طالبان نسل‌کشی در افغانستان نیست.

ژنرال «شهنواز تنی» رهبر حزب «تحریک صلح» افغانستان و وزیر دفاع سابق در حکومت نجیبالله با توجه به اوضاع اخیر در این کشور گفت که استراتژی جنگ طالبان نسلکشی در افغانستان نیست.

وی افزود: داعش پدیده آمریکایی است تا بتواند آتش جنگ در افغانستان را روشن نگه دارد این در حالی است که طالبان در صورت خروج نیروهای خارجی برای مذاکره و صلح احتمالی آماده هستند.

تنی اظهار داشت: این کار بسیار نیکی است که طالبان در جنگ به جنایاتی همچون کشتار انسان‌های بیدفاع  بر اساس اختلافات مذهبی دست نمی‌زند.

رهبر حزب تحریک صلح افغانستان تأکید کرد: با وجود زمزمه‌هایی که در این اواخر مبنی بر تمایل طالبان به مذاکره در صورت خروج کامل نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا شنیده می‌شود اما آمریکا در نظر دارد داعش را برای شعلهور نگه داشتن آتش جنگ و دمیدن بر آن توسط اختلافات مذهبی و نسل کشی تقویت کند.

ژنرال سابق افغان تصریح کرد: تمام جریان‌هایی که یکی پس از دیگری و در مخالفت با یکدیگر طی چند دهه اخیر ایجاد شدند به نحوی توسط کشورهای بزرگ با اهداف مشخص جهت داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پس از سرنگونی احزاب خلق و پرچم، کشورهای بزرگ منطقه همچون آمریکا مجاهدین را به جان هم انداختند و پس از آن طالبان را علیه مجاهدین تقویت کردند و اکنون نیز سعی دارند تا پدیده داعش که جنایات فجیعی را مرتکب شده را جایگزین کنند تا آتش جنگ در افغانستان شعله‌ور بماند.

شهنواز تنی مدعی شد: حتی در زمان حکومت‌های به اصطلاح کمونیستی، جنایاتی مبنی بر اختلافات مذهبی بروز نکرد، گرچه شنیده‌هایی وجود دارد که طرفهای درگیر مرتکب جرایم جنگی شدند اما این عملکردها بیشتر در صحنه جنگ صورت گرفت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی