11:05 1396/05/26

به گزارش مفتاح، وزیر پیشین اقتصاد گفت که در حوزه دفاعی و امنیتی و اقتصادی نگاه یکپارچه‌ای در کشور وجود ندارد.همچنان که در توافق با کارگروه اقدام مالی به چالش‌های امنیتی - دفاعی پرداخته نشد.

شمس‌الدین حسینی وزیر پیشین اقتصاد در همایش دفاع اقتصادی، اقتصاد دفاع و اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در مرکز تحقیقات دفاعی برگزار شد با بیان این که امروز اقتصاد در استراتژی‌های امنیت ملی اهمیت پیدا کرده است گفت: حداقل برداشتی که می‌توان از اقتصاد مقاومتی داشت این است که ادبیات دفاع در نظریه‌پردازی‌های اقتصادی برجسته شده و اقتصاد مقاومتی دفاعی‌ترین متن اقتصادی است که تاکنون در کشور ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک مسیر و بستر است، گفت: به فرموده رهبری اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی است.

حسینی با اشاره به این موضوع که این فرض که ما اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم اما در الگوهای فرهنگی و سیاست خارجی راهبردی نداشته باشیم، قطعا موضوع اقتصاد مقاومتی نیز به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: امروز شناخت رابطه اقتصاد مقاومتی و الگوی دفاع همه جانبه به عنوان یک مسیر دفاعی اولویت دوچندانی پیدا کرده است.

حسینی ادامه داد: کارکرد مستقیم دفاع،‌تامین امنیت کشور و کارکرد اصلی اقتصاد تامین معیشت پایدار است. وقتی به این دو موضوع به صورت یک‌پارچه نگاه نشود چالش‌های مهمی دامن‌گیر کشور شده زیرا این دو حوزه کاملا مکمل یکدیگر هستند.

وی با اشاره به چالش سال‌گذشته کشور در توافق با کارگروه اقدام مالی گفت: فردی که در به نمایندگی از کشور به این سازمان بین‌المللی تعهد داد به دنبال خدمت به کشور بود اما تنها از منظر اقتصادی به موضوع نگاه می‌کرد و موضوعی که به آن پرداخته نشده بود چالش‌های امنیتی - دفاعی توافق با این سازمان بین‌المللی بود.

وزیر پیشین اقتصاد تاکید کرد که امروز در خزانه‌داری امریکا معاونت مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح جهان دارد. این درحالی است که وزارت اقتصاد ایران واحد اطلاعات مالی دارد اما بخشی تحت عنوان مبارزه با تروریسم در این وزارت‌خانه وجود ندارد.این موضوع نشان می‌دهد که در حوزه دفاعی و امنیتی و اقتصادی نگاه یکپارچه‌ای در کشور وجود ندارد.

حسینی افزود: در دانشکده‌های اقتصادی ایران، موضوعاتی مانند دشمن اقتصادی و جنگ اقتصادی تدریس نمی‌شود اما در احکام و سیاست‌های بالادستی اقتصادی که از سوی رهبری ابلاغ شده صراحتا به این موضوعات پرداخته شده است.

 

وی با بیان این‌که هدف از تحریم‌های اقتصادی دشمن کاملا امنیتی است گفت: آمریکایی‌ها معتقدند جنگ نرم دیرتر جواب می‌دهد و جنگ سخت و نظامی هم پر هزینه است اما تحریم‌های اقتصادی بسیار کم‌هزینه بوده و با سرعت زیادی اثرگذار خواهند بود.

وی افزود: هرچند در سال‌های قبل از 2001 تنها 5 درصد تحریم‌های آمریکا موفقیت‌آمیز بوده‌اند اما بعد این سال از 22 مورد تحریم آمریکا 9 مورد یا 41 درصد تحریم‌های آنان موفقیت‌آمیز بوده است.

وی با بیان این که هرچند تحریم‌های اقتصادی به مهمترین ابزارهای اعمال فشار آمریکایی‌ها تبدیل شده است، اما این ابزار چالش‌هایی را نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند،‌گفت: افزایش تحریم‌های اقتصادی باعث می‌شود که ریسک استفاده از دلار در مبادلات جهانی دچار چالش شده و این چالش‌ها برای آمریکایی‌ها پرهزینه است. امروز چینی‌ها و روس‌ها به دنبال تغییر ساختار اقتصاد بین‌الملل رفته‌اند و این موضوع برای مقامات آمریکایی به نگرانی جدی تبدیل شده است.

وی در پایان گفت که با ستاد تدابیر ویژه‌ای که با یک دفتر و در هفته تنها دو ساعت تشکیل جلسه می‌دهد نمی‌توان با اپک که 700 کارمند و دبیرخانه دائمی دارد، مقابله کرد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی