به گزارش مفتاح، با رصد اخبار پس از انتخابات 29 اردیبهشت و با توجه به رویدادهای اخیر در برخی کلان‌شهرها، 4 تحلیل عمده در رابطه با خداحافظی جمالی‌نژاد با شهرداری اصفهان مطرح می‌شود.

امروز در حالی اخباری در مورد کنار رفتن یا به عبارت بهتر کنار گذاشتن مهدی جمالی‌نژاد، شهردار فعلی اصفهان از روند انتخاب شورای شهر پنجم مطرح شده است که با توجه به عملکرد وی در 2 سال اخیر خیلی‌ها انتظار شنیدن این خبر را حداقل در این مرحله و این زمان نداشتند.

باید دید دلیل برکناری شهرداری که در روزهای اخیر علی‌رغم برخی انتقادها در چند رسانه محدود، یکی پس از دیگری پروژه‌های عمرانی اصفهان را افتتاح می‌کرد و با کلیدش قفل پروژه تخت جمشیدی مترو را باز کرد چه بوده است و این اتفاق در شرایطی است که بر اساس اعلام چند مرکز معتبر نظرسنجی از جمله موسسه افکارسنجی دانا، عملکرد جمالی‌نژاد در نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط این موسسه رضایت نسبی بالای ۷۰ درصد شهروندان را نشان می‌دهد.

همچنین نظرسنجی‌های اخیر چند کانال خبری معتبر اصفهان در روزهای اخیر هم رأی ۸۰ درصدی مردم در مورد ابقای جمالی‌نژاد را در پی داشته ولی باید دید ریشه این تصمیم منتخبان مردم اصفهان در دوره جدید شورای اسلامی اصفهان در چیست.

اگر چه نقدهایی به عملکرد همه تیم‌های مدیریت شهری اصفهان در 20 سال اخیر از جمله تیم فعلی وجود دارد اما با رصد اخبار پس از انتخابات 29 اردیبهشت و با توجه به رویدادهای اخیر در برخی کلان‌شهرها، 4 تحلیل عمده در رابطه با خداحافظی جمالی‌نژاد با شهرداری اصفهان مطرح می‌شود.

۱. انتخاب شخصی جمالی‌نژاد برای رفتن

خداحافظی شهردار محبوب در اوج خدمات ماندگار و افتتاح سریالی پروژه‌ها در زمانی کوتاه یکی از دلایلی است که می‌تواند زمینه را برای ثبت خاطره‌ای خوب از این شهردار جوان و البته زمینه‌سازی برای مقایسه مردم از عملکرد قبل و بعد او را فراهم کند که به خودی خود این موضوع هزینه‌های تصمیم‌گیری شورای شهر تازه‌کار را اضافه خواهد کرد. موضوعی که البته خیلی تقارنی با واقعیت و عملکرد 24 ماه اخیر وی ندارد.

  1. پیشنهادات جدید در جیب شهردار اصفهان

اظهار علاقه شورای چند شهر و کلان‌شهر شاید یکی دیگر از دلایل کنار رفتن جمالی‌نژاد از فرایند انتخاب شهردار اصفهان باشد که البته این موضوع بی‌ارتباط با سلیقه سیاسی شورای شهر اصفهان و تنها بودن وی در میان 7 نامزد اصلاح‌طلب تصدی شهرداری اصفهان نیست.

در این بین اعضای شورای شهر اهواز، رشت و یزد با جدیت بیشتری به دنبال حضور شهردار اصفهان در شهرشان هستند و شاید ویژگی مشترک این شوراها هم تقسیم کرسی‌ها بین احزاب سیاسی و یکدست نبودن آن‌ها شبیه اصفهان است که باعث شده به دنبال انتخاب شهرداری با کمترین دخالت گرایش سیاسی در امر مدیریت شهری باشند.

۳. عدم همراهی بدنه جدید مدیریت شهری با اهداف شهردار

این که با وجود شورای شهری که بر آمده از لیست اصلاح‌طلبان است، طبیعتاً تغییرات مدیریتی جدی در بدنه مدیریت شهری رخ خواهد داد امری غیرقابل انکار است. این موضوع اگرچه برای جمالی‌نژاد که در حال حاضر با طیف‌های مختلف سیاسی در جمع مدیران و معاونانش همکار است موضوع جدیدی نیست اما موضوع تحمیل گزینه‌های صرفاً سیاسی و تلاش برای تحقق اهداف جناحی و اولویت آن بر منافع مردم قطعاً می‌تواند یکی از خطوط قرمز جمالی‌نژاد در انتخاب آینده کاری‌اش باشد.

اتفاقاً که حتی می‌تواند گذشته موفق او را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد و از و یک چهره نه چندان موفق رقم بزند که در همه اشکالات آینده این نوع مدیریت سهیم خواهد بود و نوک پیکان‌ها به سمت او نشانه خواهد رفت.

  1. سیاسی‌کاری و میثاقی که پشت درهای بسته امضا شد

چهارمین گزینه نیز که کنار گذاشتن جمالی‌نژاد را بیشتر از عبارت کنار رفتن او تقویت می‌کند؛ رویکرد سیاسی شورای شهر پنجم است که امضای میثاق نامه‌ای در این راستا توسط اعضای منتخب شورای شهر پنجم پیش از انتخابات مؤید آن است.

همچنین در روزهای گذشته بود که کوروش محمدی یکی از منتخبان شورای شهر در توئیتی «منش اصلاح‌طلبی» را اولویت اصلی انتخاب شهردار معرفی کرده بود که عملاً از همان روز باید شهردار فعلی اصفهان که علاقه‌ای برای ورود به سیاست ندارد را کنار رفته تلقی می‌کردیم.

این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی فتح‌اله معین و علیرضا نصر تنها اعضای با تجربه در شورای شهر اصفهان هم نسبت به این موضوع مجبور به واکنش شدند. موضوعی که حتی استاندار اصفهان هم آن را تقبیح کرد و بیان داشت که کاردان بودن و توانایی شهردار را بر هر فاکتور دیگری اولویت دارد.

حتی کوروش خسروی یکی از منتخبان دوره پنجم شورای شهر اصفهان روز گذشته با انتقادی غیرمستقیم نسبت به گزینه‌های مطرح برای انتخاب به عنوان شهردار جدید اصفهان در طلبی با عنوان «شهردارانی که باعث سقوط شهرند»  ضمن نقد قومیت‌گرایی در انتصابات شهرداری و حضور چهره‌های هزینه‌زا و بی‌تجربه در این جایگاه می‌نویسد: 2 روز تدریس در دانشگاه، یک روز مشاور یک شرکت، 2 روز سفر کاری! اینان سازمان خود را از راه دور اداره می‌کنند؛ این شهرداران سعی می‌کنند سازمان را با ساعات حضور خود تنظیم کنند.

*آرزوی ناکام مردم و رسانه ها برای پخش زنده جلسات شورای شهر

با این وجود برای نهایی شدن تصمیمات باید کمی صبر کرد اما شاید درخواست پخش زنده نشست‌های ارائه برنامه گزینه‌های تصدی شهرداری اصفهان، مشابه اتفاقی که در تهران رخ داد نه تنها شعار شفافیت اعضای منتخب شورای شهر پنجم را واقعی جلوه می‌داد بلکه انتظار مردم برای در جریان بودن نسبت به مسائل شهرشان و احترام به سلیقه‌شان را هم بر آورده می‌کرد.

موضوعی که حتی مورد تائید برخی اعضای منتخب و حتی چهره‌های اصلاح‌طلب اصفهان هم قرار گرفت و نسبت به آن واکنش نشان دادند اما به یک باره با یک رأی‌گیری ورق برگشت و جلسات انتخاب شهردار پشت درهای بسته برگزار شد.

که این روند و انتشار انحصاری اخبار این جلسات واکنش اصحاب رسانه استان را هم در پی داشت و بیش از 40 نفر از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های استان در نامه‌ای خطاب به رئیس موقت شورای شهر جدید خواستار برگزاری نشست خبری 4 گزینه نهایی تصدی شهرداری اصفهان شدند تا از نزدیک با برنامه‌ها و توانمندی‌های آن‌ها آشنا شوند و به فرایند اولویت داشتن منافع مردم در این مسیر کمک کنند.

روز گذشته نیز یکی از روزنامه‌نگاران با سابقه اصلاح‌طلب در یادداشتی با انتقاد از روند غیرشفاف تصمیم‌گیری در مورد تصدی شهرداری اصفهان نوشت: خبرهایی که از درون شورای شهر و در ارتباط با روند انتخاب شهردار اصلح به بیرون راه می‌یابد؛ امیدوارکننده نیست، خبرها و مراسمی هم که در بیرون از شورای شهر در این ارتباط منعکس شده است همین حالت را دارد.

وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی به موضوع پخش زنده یا شفاف شدن معیارهای انتخاب می‌نویسد: نکند این بحث که شهردار برای خدمتگزاری می‌آید تا شهری آباد و با نشاط و پیشرفته داشته باشیم و با تکیه بر دانش و تجربه و توانمندی خود ضمن استفاده بهینه از امکانات موجود؛ در کسب امکانات بیشتر و بهتر تلاش کند؛ در حد شعار است و باز هم سهم‌خواهی از سفره انقلاب و استفاده‌های جناحی و سیاسی و کسب ثروت و املاک نجومی و طرح ژن برتر و ... در راه است.

*شورای شهر پنجم اصفهان و چالش‌های پیش رو

با این اوصاف به نظر می‌رسد شهردار فعلی اصفهان جایی در ساختمان میدان امام حسین ندارد و توئیت‌های دو هفته پیش برخی فعالان رسانه‌ای اصفهان مبنی بر تعیین شده بودن  شهردار اصفهان در اتاق‌های دربسته از مدت‌ها قبل و پیش از برگزاری جلسات فعلی ارائه برنامه به سمت تحقق پیش می‌رود.

به هر حال شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم در شرایط فعلی و با انتخاب جدیدشان، با هزینه‌های ناشی از سه چالش تداوم موفقیت‌های بزرگی که در مدت کوتاه به دست آمده بود، چالش مقایسه سال‌های گذشته با مدیریت جدید و واکنش مردم به بازگشت سیاسی‌کاری به فعالیت اجتماعی شهرداریست رو به رو خواهد بود و فقط به خاطر مردم باید امیدوار بود که حتماً این موضوعات را در انتخاب جدیدشان لحاظ خواهند کرد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی