به گزارش مفتاح، وزش طوفان با سرعت ۸۳ کیلومتر بر ساعت برای چندمین بار در ماه‌های اخیر منطقه سیستان را فرا گرفته و موجب شده غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به بیش از ۱.۵ برابر حد مجاز برسد که در پی آن تعداد زیادی از مردم منطقه راهی بیمارستان شده‌اند.

وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان هر سال از نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود و با نوسان تا اوایل مهرماه ادامه دارد که این بادهای شدید با توجه به پراکنده کردن ریزگردها در هوای منطقه، مردم را با مشکلات فراوانی از جمله مشکلات چشمی و تنفسی مواجه کرده و در روزهای اخیر نیز وزش این بادها مردم سیستان را برای چندمین بار در تابستان امسال با بحران مواجه کرده است.

پیش از این در ماه‌های اخیر با آغاز وزش بادهای 120 روزه در منطقه سیستان تعداد زیادی از مردم به دلیل بیماری‌های تنفسی و چشمی ناشی از ریزگردها راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند، تعداد زیادی از پروازهای منطقه لغو شده، بسیاری از محورهای مواصلاتی شهری و روستایی سیستان توسط شن‌های روان مسدود شده و روستاهای زیادی برای چندین روز در محاصره شن‌های روان قرار گرفته‌اند.

اقداماتی از سوی مسئولان صورت گرفته اما اقداماتی مقطعی مانند توزیع ماسک و بسته‌های غذایی میان مردم گرفتار در ریزگرد و تلاش جهت پاکسازی محورهای مواصلاتی از شن‌های روان بوده و تاکنون هیچ خبری مبنی بر تصمیم‌گیری جهت انجام اقدامی اساسی در راستای کاهش ریزگردها در منطقه سیستان از جانب مسئولان منتشر نشده است.

سرعت طوفان در سیستان به 83 کیلومتر بر ساعت رسید

علی ملاشاهی، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته حداکثر سرعت وزش طوفان در منطقه سیستان به 83 کیلومتر بر ساعت رسید و این وزش طوفان شعاع دید افقی را در شهرستان زهک تا 1500 متر و در شهرستان زابل تا 4000 متر کاهش داد.

وی ادامه داد: حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است در حالی که غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت 267 میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که 1.78 برابر حد مجاز است.

تداوم وزش طوفان سیستان تا اوایل هفته آینده

ملاشاهی خاطرنشان کرد: باد شدید و گرد و خاکی که از روز دوشنبه در شمال استان آغاز شده، همچنان ادامه دارد و امروز و فردا مشابه روز چهارشنبه، شدت باد و گرد و خاک بیشتر است. روز چهارشنبه بیشترین سرعت باد در زابل 83، هامون 83، زهک 72 و هیرمند 68 کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بر اساس تصاویر ماهواره بعد از ظهر چهارشنبه غبار حاصل به نوار شرقی استان نیز گسترش یافته بود، افزود: امروز در زاهدان و دیگر نقاط استان از اواسط وقت تا اوایل شب غبار محلی و باد و گرد و خاک انتظار می‌رود.

استقرار نیروهای راهداری در 20 نقطه ماسه‌گیر سیستان

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در پی شدت گرفتن وزش طوفان و وقوع شرایط جوی نامساعد در منطقه سیستان واقع در شمال استان، نیروهای راهداری در 20 نقطه ماسه‌گیر منطقه سیستان مستقر شدند.

وی ادامه داد: با استقرار نیروهای راهداری در مناطق حادثه‌خیز شناسایی شده منطقه سیستان، در صورت بسته شدن مسیرها در پی حرکت شن‌های روان، محورها در کمترین زمان ممکن برای تردد مردم بازگشایی می‌شود.

اربابی با اشاره به اینکه هر سال در این ایام با توجه به وزش بادهای 120 روزه شاهد حرکت شن‌های روان در منطقه سیستان هستیم، افزود: با توجه به پیش‌بینی انجام شده و اعلام قبلی هواشناسی استان مبنی بر وقوع طوفان شدید در منطقه سیستان، اعضای ستاد بحران استان از جمله شرکت‌های آب و برق، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و مراکز بهداشتی تلاش دارند تا خسارات ناشی از طوفان را در سیستان به حداقل برسانند.

19 نفر در پی پیماری‌های ناشی از ریزگردها بستری شدند

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در پی وزش طوفان در سیستان و افزایش غلظت ذرات معلق در هوای این منطقه، بر اساس آماری که ظهر روز گذشته از جانب دانشگاه علوم پزشکی زابل منتشر شد، از ابتدای روز سه‌شنبه تا ظهر دیروز 172 نفر به دلیل مشکلات چشمی و تنفسی و دیگر بیماری‌های ناشی از طوفان راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

وی ادامه داد: 153 نفر از این افراد که به دلیل مشکلات تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند سرپایی درمان و مرخص شدند و 19 نفر از این افراد بستری شدند.

مرگ بچه ماهی‌ها در منطقه سیستان

وزش بادهای 120 روزه و گرمای شدید هوا موجب شده همان میزان آب اندکی که در بستر تالاب بین‌المللی هامون در منطقه سیستان باقی مانده به سرعت رو به تبخیر برود و در پی این شرایط در روزهای اخیر شاهد مرگ بسیاری بچه ماهی در منطقه سیستان هستیم.

علاوه بر آن این شرایط تعداد زیادی بچه ماهی را نیز در گودال‌های اطراف سد سیستان گرفتار کرده و البته گروهای صیادی و کارکنان اداره‌کل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان به نجات این ماهیان شتافته‌اند.

محبعلی سیستانی، مدیرکل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر گرفتار شدن تعدادی ماهی در گودال‌های اطراف سد سیستان، ماهیان گرفتار در این منطقه توسط گروهای صیادی و کارکنان این اداره‌کل در حال جمع‌آوری است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد این ماهیان از نوع "آمورچه و کاراس" هستند، افزود: ماهیان زنده جمع‌آوری شده که مناسب برای پرورش نیستند پس از جمع‌آوری خشک شده و به کارخانه‌های تولید پودر ماهی ارسال می‌شوند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی