21:17 1396/05/11

 

 

 

به گزارش مفتاح، مهندس مجید بیجندی مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه واژه ریزگرد هیچ معنایی برای سازمان هواشناسی ندارد، به تعریف واژه گرد وغبار پرداخت وگفت: ذراتی کمتر از 5 میکرون به وسیله باد در هوا منتشر می‌شوند. این ذرات ریز وسبک در هوام معلق می‌شوند واز راه‌های تنفسی عبور کرده و به عرض‌های پایین وخونی در بدن سرایت  ومشکل ایجاد می کنند.

وی منشا گرد وغبار غلیظ روزهای 21 تا 23 تیرماه گذشته را الگوهای جوی دانست وگفت: سامانه سرد به عرض پایین منتشر شد ومنجر به وزش بادهایی شد که عملا در مناطق شمال وشمال شرق تاثیر گذاشت .

بیجندی با تاکید بر اینکه سامانه نفوذ پرفشار تابع حرکت الگوهای جوی بوده است وقابل پیش بینی نیست گفت: اصفهان متاثر از منشا گرد وغبار تالاب گاوخونی ومنطقه سجزی و منشا گرد وغبارهای در سایر استان هاست.

بنا به گفته وی منشا گرد وغبار تیرماه منطقه کویری ریگ جن در استان سمنان بوده است که دسترسی به این کویر ممکن نیست.

وی در ادامه با اعلام این خبر که 42 درصد از مالکیت دریاچه نمک قم مربوط به اصفهان است و این موضوع به تازگی مشخص شده است؛ دریاچه قم را تهدیدی برای اصفهان معرفی کرد وافزود: اگر برای دریاچه نمک قم اقدامات اصلاحی صورت نگیرد بر اثر خشکسالی سالهای اخیر؛ در سالهای آینده شاهد انتشار نمک از دریاچه قم هستیم.

طبق آمار ارائه شده هواشناسی قم، تعداد روزهای گرد وغبار از 2 روز در سال 65 به 105 روز در سال 96 رسیده است. در سالهای اخیر بیش از 40 هزار عرصه های مسیله به بیابان تبدیل شده است. خشک شدن این دریاچه تهدید جدیدی برای شهرستان‌های آران وبیدگل، نطنز، کاشان خواهد بود.

وی مقابله با پدیده‌های طبیعی را راه علاج نمی‌داند ومعتقد است باید پدیده های طبیعی چون گرد وغبار را باید مدیریت کرد وروش سازگاری را به مردم آموخت. شرایط اقلیمی ایران مستعد گرد وغبار است و کویر مرکزی ایران در خشکسالی‌های پند سال اخیر این مناطق را مستعد گرد وغبار کرده است.

وی با استناد به بررسی 21 ساله وضعیت گرد وغبار در ایران از سالهای 70 تا 92 بهار سال جاری را به لحاظ گرد وغبار وضعیت بهتری اعلام کرد. خشکسالی در سالهای اخیر به ویژه در مناطق شمال وشمال شرق نگرانی‌های ده سال اخیر استان اصفهان است که شدت گرد وغبار را افزایش داده است.

وی در ادامه صحبت‌های مطرح شده در فضای مجازی و واقعی مبنی بر اعلام نشدن دمای واقعی از سمت هواشناسی رارد کرد وگفت: دمایی که توسط هواشناسی اندازه گیری می‌شود با دمایی که مردم اندازه گیری می‌کنند متفاوت است. به لحاظ علمی هواشناسی در ارتفاع دومتری ودر سایه دما را اندازه گیری می‌کند؛ بدلیل اینکه تاثیر مستقیم نور خورشید بر ماده دما سنج را کم کند. پس اینگونه صحبت ها علمی ومنطقی نیست.

وی از راه اندازی سامانه پایش گرد وغبار در آینده نزدیک برای اولین بار در ایران خبر داد وگفت: این سامانه به دلیل زیر ساخت‌های فعال در اصفهان برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و با این سیستم که تحقیق و توسعه هم در کنارش هست، وضعیت گر وغبار به صورت علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

ا

مطالب پیشنهادی