16:00 1396/05/05

به گزارش مفتاح، محمد میرکیانی گفت: تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، تأثیر بسیاری در استقبال این گروه سنی و فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان از این دست آثار دارد.

محمد میرکیانی داستان‌نویس با اشاره به اهمیت تقریظ‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: به طور قطع تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، تأثیر بسیاری در استقبال این گروه سنی و فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان از این دست آثار دارد.

وی با اشاره به قرارگیری کتاب «تن‌تن و سندباد» در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوان در سال گذشته، افزود: به‌واسطه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، ارتباط خوبی با کتابخانه‌ها دارم و معمولاً به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همچنین کتابخانه‌های شهرداری دعوت می‌شوم و با فعالیت‌های این مراکز آشنا هستم و طرح‌هایی مانند «کتابخوان ماه» و «نشست‌های کتاب‌خوان» را از موفق‌ترین طرح‌های فرهنگی کتابخانه‌های سراسر کشور می‌دانم.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: بسیاری از افراد و خانواده‌هایی که پیش‌از این، ارتباط خوبی با کتابخوانی نداشته‌اند، در دوره اخیر به‌نوعی با برنامه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های آشنا شده و در آن مشارکت کرده‌اند. تا چند سال پیش نام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بسیاری از افراد جامعه ناآشنا بود، اما در حال حاضر بسیاری از مراجعان و مربیان کانون پرورش فکری با نهاد و فعالیت‌های آن آشنا هستند و این امر نشان‌دهنده اجرای طرح‌های کتاب‌محور موفق، توسط نهاد و استقبال جامعه است که توانسته موج فرهنگی مثبتی در عرصه کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

نویسنده کتاب «تن‌تن و سندباد» با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به لزوم توجه به تهاجم فرهنگی در اوایل دهه هفتاد، درباره ضرورت تألیف این کتاب برای نوجوانان، گفت: این کتاب در تابستان سال ۱۳۷۳ منتشر و در آبان همان سال به تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مزین شد. تن‌تن و سندباد، اولین کتاب با موضوع تهاجم فرهنگی در حوزه نوجوان است که با هدف حفظ فرهنگ بومی کشور، به رشته تحریر درآمد.

وی ادامه داد: پیش از نوشتن این کتاب، بیشتر در حوزه ادبیات کهن و عامیانه فعال بودم و آشنایی با برخی اساطیر مشرق و مغرب‌زمین و ارتباط با فعالان عرصه ادبیات کودک و همکاری با آنان، زمینه نوشتن رمان تن‌تن و سندباد را فراهم کرد.

میرکیانی درباره ویژگی شخصیت‌های سندباد و تن‌تن برای تقابل با یکدیگر در یک اثر داستانی، گفت: سندباد بحری، جهانگردی ماجراجو است که در جوانی، سفر خود را به نقاط مختلف دنیا آغاز می‌کند و با حوادث، مشکلات و شخصیت‌های متعددی آشنا می‌شود. تن‌تن نیز خبرنگاری است که با سفر به نقاط مختلف دنیا به دنبال اتفاقات مختلف است. این ویژگی مشترک، انگیزه تقابل آنان در داستان تن‌تن و سندباد را به وجود آورد و این رمان در حقیقت به نقد و تحلیل جایگاه شخصیتی و اندیشه‌های قهرمانان مشرق و مغرب زمین می‌پردازد.

نویسنده مجموعه «همیشه قصه‌ای هست» با اشاره به نقش تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در افزایش انگیزه برای نوشتن در حوزه کودک و نوجوان، افزود: در حال حاضر، مجموعه‌ای پنج‌جلدی با عنوان «داستان‌های بیگانه» دارم که زیر چاپ است و داستان‌های کوتاهی با موضوع تفکر و تقویت آن در مخاطب نوجوان را شامل می‌شود. قرار است این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ شود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی