به گزارش مفتاح، طی دو سال گذشته نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی تلاش کردند با ارائه لایحه‌ای، قانونی را تصویب کنند که طی آن تولیت مسجدالاقصی را صهیونیست‌ها در دست گیرند.

از 10 روز پیش، رژیم صهیونیستی اقدام به بستن ورودی های مسجدالاقصی به روی فلسطینیان کرد. این اقدام صهیونیست ها پس از آن انجام شد که 3 جوان فلسطینی در صحن های مسجدالاقصی اقدام به عملیات استشهادی علیه صهیونیست ها کردند و 3 صهیونیست را به درک واصل کردند. بسته شدن درهای مسجدالاقصی به روی نمازگزاران پیش از این تنها زمان اشغال مسجدالاقصی در سال 1967 به دست صهیونیست ها رخ داده بود و تا کنون تکرار نشده بود. این درحالی بود که صهیونیست ها به شهرک نشینان اجازه می دادند از ورودی «باب المغاربه» وارد مسجدالاقصی شوند.

اقدام حاکمیتی صهیونیست ها علیه فلسطینیان

یک روز پس از بسته شدن درهای مسجدالاقصی به روی فلسطینیان، صهیونیست ها با قراردادن چارچوب های الکترونیک (گِیت) تلاش کردند ورود فلسطینی ها تحت نظارت آنها و عبور از این ورودی ها صورت گیرد اما این علمای فلسطین بودند که اعلام کردند عبور از این چارچوب ها برای ورود به مسجد الاقصی حرام است. لذا نمازگزاران فلسطینی به همراه علمای خود در پشت درهای مسجدالاقصی تجمع کردند و نماز جماعت را پشت این درها برپا کردند.

پاسخ مقاومتی فلسطینیان به صهیونیست ها

صهیونیست ها تلاش کردند با برخورد شدید پلیس ضد شورش و ضرب و شتم نمازگزاران و شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی و انفجار بمب های صوتی نمازگزاران را متفرق کنند. در یکی از نخستین درگیری ها شیخ عکرمه صبری امام جماعت مشهور مسجدالاقصی به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد. سخت کوشی و مقاومت فلسطینی ها مانع از رسیدن صهیونیست ها به خواسته هایشان شد و حال پس از گذشت 10 روز از آغاز درگیری ها نماز جماعت پرشور فلسطینی ها هر روز پشت درهای مسجدالاقصی برگزار می شود و تا محله ها و بازارهای اطراف کشیده می شود.

در اندیشه صهیونیست ها چه می گذرد؟

سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که صهیونیست ها با چه هدفی اینگونه اقدامات را سازماندهی می کنند؟ اگر نگاهی به اقدامات 2 سال گذشته صهیونیست ها داشته باشیم می توانیم هدف آنها را از کنترل ورودی های مسجدالاقصی دریابیم.

تلاش برای لغو تولیت اردن از مسجدالاقصی

نگاهی به تاریخ 100 سال گذشته مسجدالاقصی نشان می دهد پادشاهان اردن همواره در تلاش بوده اند مسجدالاقصی را در اختیار خود داشته باشند. از سوی دیگر سال 1967 هنگامی که صهیونیست ها قدس شرقی را اشغال کردند به مسجدالاقصی آمدند و برای نخستین بار مسجدالاقصی را به روی مسلمانان بستند. پس از دو روز کلیدهای مسجدالاقصی به جز کلید «باب المغاربه»را به اردنی دادند چرا که نمی خواستند فلسطینی ها را به رسمیت بشناسند. به همین دلیل در آن زمان کرانه باختری را به اردن الحاق کردند و شهروندان فلسطینی، کارت شهروندی و گذرنامه اردنی دریافت کردند. اما طی 2 سال گذشته نمایندگان مجلس رژیم صهیونیستی (کِنِست) تلاش کردند با ارائه لایحه ای، قانونی را تصویب کنند که طی آن تولیت مسجدالاقصی را صهیونیست ها در دست گیرند.

تلاش برای تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی

سال 2012 لایحه ای در مجلس قانونگذاری رژیم صهیونیستی (کنست) به تصویب رسید که براساس آن این رژیم می تواند اقدام به تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان کند. براساس آن طرح مسجدالاقصی از حیث زمانی و مکانی تقسیم می شد. از حیث زمانی ساعت های نماز به مسلمانان اختصاص می یافت و زمانی های میان نماز به یهودیان داده می شد. از حیث مکانی نیز مکان های مسقف مجموعه مسجد الاقصی در اختیار مسلمانان قرار می گرفت و مکان های غیر مسقف به یهودیان داده می شد. این در حالی بود که این لایحه تصریح می کند اعیاد یهودی مسجدالاقصی کاملا در اختیار یهودیان و در اعیاد اسلامی در اختیار مسلمانان قرار خواهد گرفت و گروه مقابل حق ورود به مسجدالاقصی را نخواهد داشت. با این تقسیم بندی بیش از 200 روز از سال مسجدالاقصی در اختیار یهودیان قرار می گرفت.

حفاری ها رژیم صهیونیستی زیر مسجدالاقصی

صهیونیست از بیش از یک قرن پیش در فلسطین و به طور خاص زیر مسجدالاقصی اقدام به حفاری کرده اند. امروز حجم این حفاری ها به اندازه ای شده که در تونل های ایجاد شده سالن های مجلل، کنیسه هایی با سقف های چند ده متری و موزه های بزرگی ایجاد کرده اند. ضمن اینکه قرار است یک خط مترو زیر تمام این تونل ها به وجود آید که یهودیان بتوانند از طریق آن زیر تونل ها پیاده شده، وارد مسجدالاقصی شوند. این تونل ها آنقدر تعدادشان زیاد است که کارشناسان اذعان می کنند یک زلزله متوسط می تواند ستون های مسجدالاقصی را تخریب کند و ممکن است مسجد و تمام مجموعه فرو ریزد.

تلاش برای اخراج فلسطینیان قدس

صهیونیست ها به روش های گوناگونی چون عدم صدور مجوز ساخت و ساز و تعمیر ساختمان ، دادن کارت عبور و مرور موقت و تلاش برای تحمیل آموزش یهودی در مدارس قدس قصد دارند عرصه را بر فلسطینیان قدس هر روز تنگ تر کنند. ضمن اینکه در ورودی های مسجدالاقصی برخی خاندان های قدیمی فلسطینی از صدها سال قبل زندگی می کرده اند و این محله ها و درها بعضا به نام آنها شناخته می شود ایجاد چارچوب های الکترونیکی (گِیت) خود ایجاد مانع برای ورود و خروج این خانواده های فلسطینی است.

نتیجه

تمام تلاش صهیونیست ها در این مسیر سیطره یافتن بر مجموعه مسجدالاقصی است تا رفت و آمد فلسطینیان را کنترل کنند و به مروز زمانی خواهد رسید که اجازه ورود فلسطینی ها را به مسجد نخواهند داد آنگاه می توانند به راحتی هر کار دلشان می خواهد در مسجدالاقصی انجام دهند و هیکل مزعوم و مجعول را در آنجا بنا کنند.

این خواسته صهیونیست ها را رسانه های صهیونیستی به زبان آورده اند. روزنامه معاریو در شماره روز دوشنبه خود طی نوشته ای از یک نویسنده به نام «بِندر» می نویسد قصد نتانیاهو و همراهان وی یعنی شخصیت هایی چون نفتالی بنت، وزیر آموزش و یسرائیل کاتص، وزیر حمل نقل دولت وی، این است که بر مسجدالاقصی سیطره کامل داشته باشند.

اما نکته مهمی که در پایان نوشته به آن اشاره می کند شکست صهیونیست را نشان می دهد او می گوید: نتانیاهو در دام فلسطینی ها افتاده است و اکنون آنچه شدنی است خواسته فلسطینی ها است.

اخبار منتشره حکایت از اختلافات وسیع در کابینه رژیم صهیونیستی دارد و رسانه های صهیونیستی از برداشته شدن چارچوب های الکترونیکی (گِیت) خبر می دهند و این باز یعنی پیروزی مقاومت در برابر اشغال.

یادداشت از سید محمد جعفر رضوی

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی